سه شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۲۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

درخت در ازای قوطی نوشابه

گروه محیط زیستی امارات (EEG) با همکاری اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، برنامه ابتکاری را برای بازیافت قوطی‌های نوشابه راه‌اندازی کرده‌اند.

 میانگین جهانی مصرف نوشابه‌های قوطی‌ای تا پایان سپتامبر 2013 میلادی به ازای هر نفر 121 قوطی در سال اعلام شده است. این در حالیست که این رقم در امارات متحده عربی به ازای هر نفر در سال 300 قوطی است و به همین دلیل این کشور به عنوان پنجمین مصرف‌کننده بزرگ نوشابه قوطی‌ای در جهان معرفی شده است. با وجود این رقم قابل توجه تنها 5 درصد از قوطی‌های نوشابه در امارات بازیافت می‌شوند در حالیکه این رقم در کشورهای دیگر جهان به طور میانگین 63 درصد است.

با وجود اینکه آلومینیوم یکی از مواد اولیه خامی است که به راحتی از زمین استخراج می‌شود اما ساخت قوطی‌های جدید نوشابه کاری پُرهزینه و انرژی بر است. با در نظر داشتن این نکته، EEG در طول سال 1997 میلادی جنبشی را برای بازیافت قوطی‌های نوشابه به راه انداخت که هدف از اجرای آن، جمع‌آوری قوطی‌های نوشابه مصرف شده از تمام اقشار و بخش‌های جامعه بود. این جنبش قصد داشت که مطمئن شود هیچ قوطی نوشابه‌ای وارد زباله‌ها نمی‌شود. پس از آن بار دیگر EEG‌ در سال 2012 میلادی تحت جنبش جمع‌آوری قوطی‌های نوشابه یک برنامه ویژه دیگر راه‌اندازی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، طبق این برنامه ابتکاری به افرادی که قوطی‌های نوشابه خود را جمع‌آوری کرده و تحویل دهند در طول جشن سالیانه درختکاریِ EEG، درختی با نام و مشخصات آنها کاشته می‌شود. این برنامه که با شعار «درخت در ازای قوطی نوشابه» اجرا می‌شود در نوع خود کم‌سابقه بوده است.

EEG تاکنون تحت اجرای این برنامه توانسته ضمن بازیافت 15 هزار و 414 کیلوگرم قوطی آلومینیومی، 48 درخت بومی در مکان‌های عمومی سراسر کشور بکارد. این جنبش موفق شده با اقدامات فوق حدود 231 تُن از انتشار آلاینده‌ دی‌اکسیدکربن در جو بکاهد.
(سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳) ۱۱:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها