یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۱
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۱۱۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

سیر نزولی صادرات پسته در ماه‌های اخیر/ پسته صادراتی ارزان‌تر از بازار

تازه‌ترین آمار صادرات پسته حاکی از افزایش 52 درصدی صادرات این محصول در سال 1393 نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، اما در عین حال صادرات این محصول در ماه‌های گذشته کاهش یافته است.

در پنج ماهه نخست سال جاری بیش از 28 هزار تن پسته به ارزش 237 میلیون دلار از کشور صادر شده است که 1.72 درصد از ارزش کل صادرات کشور را شامل می‌شود.

بنابراین قیمت هر کیلو پسته صادراتی برابر 8.4 دلار در نظر گرفته می‌شود که ارزش آن مبلغی حدود 26 هزار و 880 تومان می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر متوسط قیمت یک کیلو پسته در بازار کشور حدود 40 تا 45 هزار تومان است.

از سوی دیگر در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات پسته 18.9 هزار تن به ارزش 156 میلیون دلار بوده است که به این ترتیب قیمت هر کیلو پسته صادراتی در پنج ماهه سال 1392 برابر 8.3 دلار برآورد می‌شود که می‌توان گفت قیمت این محصول در صادرات کشور نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است.

مقایسه آمار صادرات پسته در سال‌های جاری و گذشته نیز نشان از افزایش 49 درصدی وزنی و 52 درصدی به لحاظ ارزش صادرات پسته دارد.

از سوی دیگر در دو ماهه نخست سال جاری 11.4 هزار تن پسته به ارزش 95.6 میلیون دلار صادر شده بود که این رقم در خرداد ماه با حدود 9 هزار تن افزایش به 20 هزار تن رسید که افزایش قابل قبولی را نشان می‌داد، اما در تیرماه تنها پنج هزار تن پسته از کشور صادر شد بطوریکه مجموع صادرات چهار ماهه این محصول به 25.9 هزار تن رسید.

اما آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز حاکی از آن است که سیر نزولی صادرات پسته همچنان ادامه دارد، بطوریکه صادرات این محصول در مرداد ماه سال جاری تنها 3.1 هزار تن بوده است.

(یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها