شنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۳
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۱۰۷۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

صادرات فله‌ای و قیمت پایین خرما تهدیدی برای کشت

امیری کهنوج گفت: در بازار داخلی قیمت خرما بسیار پایین است و دلالان هم محصول را با قیمت خیلی کمی از کشاورز خریداری می‌کنند که این مسئله می‌تواند زمینه‌ کاهش تولید را فراهم کند.

محمد رضا امیری کهنوج عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در باره بحران بازار خرما و آسیب های صادرات فله‌ای در بازار خارجی گفت: ضعف در بسته‌ بندی یکی از مشکلات بزرگ ما در زمینه بسیاری از محصولات کشاورزی است که متاسفانه صنایع بسته بندی در آنها وجود ندارد و تاجر ما نیز چاره‌ای جز این ندارد که به صورت فله‌آی صادر کند.

امیری کهنوج در زمینه وضعیت قیمت خرما در کشور گفت: متاسفانه در بازار داخلی قیمت خرما بسیار پایین است و دلالان هم خرما درجه یک را با قیمت خیلی پایین از کشاورز خریداری می‌کنند که همین مسئله زمینه را برای کاهش تولید فراهم می‌کند.

این نماینده مجلس درباره عوامل ایجاد بحران در بازار خرما گفت: نداشتن برنامه مناسب در زمینه بسته بندی یکی از عوامل بحران است علاوه بر آن ضعف درحوزه بازاریابی نیز مشکل دیگری است که به آن دامن می‌زند که متاسفانه تجار ما در این زمینه چندان فعال نیستند .

امیری در این خصوص ادامه داد: مشکل دیگر ما در بازار خرما ایناست که کشاورزان ما قدرت نگهداری خرما راندارند به عبارتی سردخانه کافی برای نگهداری وجود ندارد اگرهم وجود داشته باشد کشاورزان باید بابت آن پول بپردازند که آنها نقدینگی لازم در اختیار ندارند که این‌ها مهم‌ ترین عوامل بحران‌زا در بازار خرما است.

امیر کهنوج درباره نوسازی باغات خرما گفت: اقداماتی در این زمینه صورت نگرفته یعنی انگیزه‌ای برای کاشت و برداشت وجود ندارد تا نوسازی صورت بگیرد چون نرخ خرما پایین آمده دیگر کسی به سراغ کاشت خرما مضافتی و رطب نمی‌رود الان فقط خرما سیاه درجه یک در جنوب کرمان با قیمت 15 تا 12 هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شودکه این محصول هم در مناطق خاصی کشت می‌شود.

وی در پایان گفت: برای حل معضلات بازار خرما مسئله بسته‌بندی باید به طور دقیق بررسی شود چون به سود کشورهای دیگر است که بامحصول ما اقدام به صادرات می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران

(شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها