یکشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۰۹۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

تقلب در برخی شالیکوبی‌های گیلان

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: اغلب تخلفاتی که در واحدهای شالیکوبی رخ می‌دهد، تخلفات جنسی است.

علیرضا شعبان نژاد اظهار کرد: به طور معمول قیمت تبدیل هر کیلو برنج 190 تومان است اما برخی از کشاورزان به دلیل نداشتن نقدینگی یا به دلیل سنتی بودن این امر در برخی از واحدهای شالیکوبی در ازای هر صد کیلو برنج 3 کیلو و 300 گرم برنج بر می‌دارند.

وی ادامه داد: تخلفات اینگونه بود که برخی از صاحبان شالکوبی به ازاء هر صد کیلو، 4 کیلو برنج از کشاورز می‌گرفتند و یا اینکه اصلا گونی‌هایی که از کشاورزان می‌گرفتند وزن نمی‌کردند و به صورت تجربه‌ای، تبادل‌ انجام می‌شد که خوشبختانه امسال این تخلفات بسیار کمتر شده است.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه در 98 درصد از اراضی شالیزاری گیلان، برنج برداشت شده است، خاطرنشان کرد: گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد. امسال شاهد افزایش تولید شلتوک در گیلان هستیم. بیش از 5 تا 7 درصد افزایش تولید برنج در گیلان تخمین زده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود بیش از 750 هزار تن برنج سفید در گیلان تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به منطقی‌تر شدن قیمت برنج باوجود کم‌آبی‌ها بخش عمده شالیزارهای گیلان به کشت این محصول اختصاص داده شد. هم اکنون شالیکاران شالی‌ها را به کارخانه‌های شالیکوبی برده‌اند و سازمان جهاد کشاورزی گیلان، اتحادیه شالیکوبی استان و تعزیرات حکومتی بر تبدیل صحیح و عادلانه تبدیل شلتوک بر برنج سفید نظارت دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه نوسازی واحدهای شالکوبی موجب می‌شود که ضایعات و شکستکی برنج سفید کاهش یابد، تصریح کرد: امیدواریم همه صاحبان واحدهای شالیکوبی نسبت به نوسازی واحدهایشان اقدام کنند.

شعبان نژاد گفت: کشت دوم نظیر پرورش راتون و پرداختن به کشت محصولات کشاورزی از جمله باقلا، سبزیجات برگی و غده‌ای از راهکارهای برون رفت از وضعیت اقتصادی کشاورزان است. امسال برنامه داریم در 90 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان، کشت دوم انجام شود.

وی افزود: پرورش راتون بیشتر از سوی کشاورزان شهرستانهای املش، رودسر و لنگرود استقبال می‌شود و کشت دیگر محصولات نظیر لوبیا و سبزیجات برگی و غده‌ای در شهرستانهای ماسال، صومعه سرا و رضوانشهر بیش از دیگر شهرستانهای گیلان انجام می‌شود. شهرستان آستانه اشرفیه مقام نخست کشت سبزی و صیفی را در استان به خود اختصاص داده است.

ایسنا

(یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳) ۱۳:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها