شنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۳
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۰۹۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

کاشت پسته راه نجات دریاچه ارومیه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با وضعیت فعلی دریاچه ارومیه را کشت نهال پسته در حاشیه این دریاچه عنوان کرد.

ایوب ایرانی فام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، افزود: کارشناسان کاهش سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش کیفیت آب و خاک اراضی را از عوامل کم‌آبی دریاچه ارومیه می‌دانند.

وی ادامه داد: با هدف جلوگیری هر چه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه این دریاچه و حمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی در این منطقه، توسعه کشت پسته به‌عنوان راهکاری مناسب برای اصلاح الگوی کشت با توسعه گونه‌های باغی با نیاز آبی کمتر در حاشیه دریاچه ارومیه، مورد توجه برنامه‌ریزان سازمان قرار داشته و توسط این مدیریت در فاز اجرایی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه 30 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه قابلیت کشت پسته را دارند، یادآور شد: پسته بعد از درخت خرما، متحمل‌ترین گونه گیاهی در مقابل خشکی و کم‌آبی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ضمن معرفی شهرستان‌های مناسب برای کشت پسته افزود: تعدادی از شهرستان‌های موجود در حاشیه این دریاچه از جمله، شهرستان‌های جلفا، شبستر، آذرشهر، اسکو و مناطق یکانات، یامچی و کشکسرای شهرستان مرند و بسیاری از اراضی حاشیه شرق دریاچه ارومیه مناسب برای کشت پسته است.

وی ادامه داد: ارزیابی‌های میدانی بر روی ارقام مختلف پسته نشان داده است که تعدادی از انواع پسته‌ها، سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی استان دارند.

ایرانی‌فام با اشاره به تاثیرگذار بودن توسعه روش‌های پیشرفته آبیاری به عنوان راهکاری برای سازگاری با وضعیت فعلی این دریاچه، تاکید کرد: توسعه ارقام تحمل کننده شوری برای این سازگاری قابل توصیه است.

وی گفت: افزایش راندمان تولید، بهبود کیفیت محصولات، کاهش ضایعات و تولید محصول سالم با برطرف شدن کم‌آبی در دریاچه ارومیه قابل پیش‌بینی است.
(شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳) ۱۰:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها