چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۲
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۰۸۳۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های لبنی
گزارش از یک نشست با محوریت روغن پالم در مازندران:

روزی استفاده از روغن پالم باعث فخر و امروز عامل مرگ / مردم مردد و نگرانند و وظیفه بازگرداندن آرامش با وزارت بهداشت

به گزارش فودنا چهارم شهریور ماه سالن کنفرانس شهید بابایی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مازندران میزبان نشست مسئولان اقتصادی ، صنعتی و کشاورزی مازندران و فعالان صنعت لبنی مازندران پیرامون مشکلات صنعت لبنی کشور بود.

 

روزی  استفاده از روغن پالم باعث فخر و امروز عامل مرگ

به گزارش فودنا محمدپور رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران در جمع مسئولان و تولیدکنندگان گفت: روزی استفاده از روغن پالم در صنعت روغن بخاطر کاهش اسید چرب ترانس موجب فخر و مباهات کشور بود و حالا از روغن پالم که همان روغن نباتی است، گویی سخن رانده شد که مردم فکر میکنند در شیر و فرآورده های لبنی سم ریخته شده است.

محمد محمدپور

 

محمدپور رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران در مورد استفاده به هنگام از رسانه ها گفت: باید با اصحاب رسانه ارتباط خوبی داشته باشیم تا در زمان های اضطراری در کمترین  زمان ممکن به شفاف سازی افکار عمومی اقدام کنیم و آنها  را به سمت حق ببیریم.

 

وی به استناد سخن رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، عملکرد وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی  را در شکل گیری هجمه ایجاد شده نادرست دانست و از وزرات بهداشت خواست تا نبست به معضل پیش آمده و خسارت وارده به صنعت لبنی کشور پاسخگو باشد.

 

محسن کشمیری

این اظهار نظر باعث آسیب صنعت لبنی و روغن

کشمیری نماینده انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران در مورد اظهار نظر وزرات بهداشت گفت: شاید اظهار نظری که در مورد روغن پالم توسط وزیر بهداشت صورت گرفت عجولانه بود و در کنار صنعت لبنی، صنعت روغن نیز آسیب دید.

 

وی روغن پالم را یکی از اصلی ترین روغن های خوراکی دنیا دانست و تصریح کرد: 180 میلیون تن روغن در دنیا در حال تولید است که روغن پالم توانسته از این مقدار تولید 60 میلیون تنی را به خود اختصاص دهد.ُ

 

روغن پالم  در دو مصرف خوراکی و غیرخوراکی

کشمیری در مورد مصارف روغن پالم گفت: این روغن دو مصرف خوراکی و غیر خوراکی دارد که در مصرف غیر خوراکی از آن بعنوان سوخت بیو دیزل و بیو مس استفاده میشود البته این مصداق برای تمامی روغن ها همچون سویا ، ذرت و حتی بادام صدق میکند و مختص روغن پالم نیست.

 

وی ورود روغن پالم را مربوط به اواخر دهه 60 دانست و افزود : به دلیل تحریم هایی که آمریکا نسبت به ایران داشت و  روغن مصرفی کشور روغن های وارداتی غرب بود لذا برای مقابله با تحریم ها مسئولان تصمیم بر این گرفتند تا روغنی را جایگزین روغن های فعلی کشور کنند که درصد اسیدچرب ترانس آن پایین باشد.

 

این محقق حوزه صنعت روغن کشور بیان داشت: راه حل تشخیصی مسئولان وقت بهداشتی کشور استفاده از روغن های جامد و نیمه جامد با اسید چرب ترانس پایین بود و روغن پالم چنین خاصیتی را در خود داشت.

چمنی

 

با چالش های موجود، صنعت لبنی دیگر تحمل اظهار نظرهای عجیب را ندارد / صحبت وزیر بر اساس تحلیل بود نه مصداق

چمنی مشاور انجمن لبنی ایران مشکلات صنعت شیر را بیشتر از حد تصور دانست و خاطر نشان کرد : چالش های چرخه تولید و توزیع برای صنعت لبنی به اندازه کافی ایجاد مشکل میکند و دیگر تحمل اظهار نظرهای عجیب را ندارد  ابتدا با بحث مواد نگه دارنده و سپس ورود مواد شوینده به شیر که تا به الان هیچ مرجع قضایی و نظارتی نتوانسته مدرکی دال بر صحت این مدعا بدست آورد و حالا قضیه استفاده روغن های پالم در شیر و فرآورده های لبنی بر پیکره آن ضربه واردکردند. آنچه که از زبان وزیر بهداشت درمان و اموزش پزشکی و مسئولان ذی ربط پس از اظهار نظر وزیر  بیان شد بر اساس تحلیل بود نه بر اساس مصداق موجود در صنایع لبنی کشور.

 

وی در انتقاد از برداشت نادرست بعضی از مسئولان گفت: بعضی از آقایان مسئول در کمیسیون کشاورزی مجلس که با درایت ریاست محترم کمیسیون و نمایندگان مجلس برگزار و اداره شد، با این تفسیر که چربی موجود در شیر گاو 3/5 درصد بیشتر نیست و واحدهای لبنی چگونه محصولات پر چرب 4 تا 10 درصد به بازار ارائه میدهند؛  به این نتیجه رسیدند که در این محصولات چربی گیاهی استفاده میشود و  ای کاش قبل از هرکاری کمی مطالعه داشته باشند که بالانس چربی در صنایع لبنی کشور از 67 هزار تن کره گیاهی وارداتی با مجوز وزرات بهداشت تامین میگردد.

 

وزارت بهداشت در موضوع روغن پالم مجوز های خودش را لغو کرد !!!

چمنی اظهار داشت : از 680 فراورده لبنی 8 محصول مجوز استفاده از چربی گیاهی را دارند که در این راستا 450 پروانه ساخت از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صادر شد و جالب آنکه همین وزرات خانه برای کاهش تشنج پیش امده به لغو پروانه ساخت واحدهایی اقدام میکند که تا چند روز پیش مجوز و پروانه ساخت به فعالان تولیدی این 8 محصول داده بود.

 

وی در مورد اسامی برندهای متخلف منتشر شده در فضای مجازی گفت : تمامی اسامی که توسط بعضی از سایت ها منتشر شده واقعیت ندارد و ما در انجمن لبنی ایران نسبت به شیطنت این سایتها اقدام های قضایی انجام داه ایم و هرکس نیز بخواهد با نام و برند واحدی بازی کند با وی برخورد خواهیم کرد.

 

 

سوق دادن مردم  از چاله روغن پالم به سمت چاه تب مالت

وی در مورد تبعات بوجود امده اظهار داشت : مردم از چاله روغن پالم به سمت چاه تب مالت سوق داده شدند به طوریکه نبست به سالهای قبل ابتلای به بیماری تب مالت در کشور افزایش 58 درصدی داشته است و دلایل آن تماس مستقیم با دام و استفاده از شیر فله است.

 

مردم مردد و نگرانند و وظیفه بازگرداندن آرامش با وزارت بهداشت / برآورد ضرر و زیان

مشاور انجمن لبنی ایران تصریح کرد : مردم نگران شده اند و نسبت به مصرف شیر  و فرآورده های لبنی مردد هستند و باید آرامش را به جامعه باز گرداند و این وظیفه بر دوش وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور است.

وی در مورد تبعات اقتصادی بوجود آمده بیان داشت: بنا به آمار وزرات جهاد کشاورزی سالانه 8 میلیون تن شیر در کشور تولید میشود که ارزش ریالی آن بالغ بر 240هزار میلیارد ریال است یعنی 10 تا 12 درصد درآمد نفتی کشور ، به استناد مرکز آمار ایران و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، شیر و صنایع وابسته به ان توانسته 5 /1  میلیون شغل دائم ایجادکند  که اگر ارزش فرصت های شغلی این بخش 70 میلیون تومان برآورد شود جمع ارزش فرصت های شغلی ایجاد شده بالغ یکصد هزار میلیارد تومان است. صنعت شیر کشور طی سه سال گذشته توانسته بالاترین رتبه صادرات محصولات غذایی کشور را  داشته باشد به طوریکه این صنعت 636 میلیون دلار محصولات خود را به خارج از کشور صادر کرده است این در حالی است که در سال 75 ایران جزو وارد کنندگان شیر و فراورده های لبنی بود . با توجه به موارد بیان شده امروز شاهد ان هستیم که صادارت فرآورده های لبني کاهش یافته به طوریکه کشورهای افغانستان و عراق نسبت به واردات شیر و فراورده های لبنی ایران مردد شده اند، کشورهایی که حاضر بودند میلیون ها دلار هزینه کنند تا شیر و فراورده لبنی ایرانی در بازارهای منطقه به خصوص عراق حضور نداشته باشد حالا با این اظهار نظر توانسته اند به هدف خود برسند و فضا را متشنج تر کنند.

 

مشاور انجمن لبنی: کشورهایی که حاضر بودند میلیون ها دلار هزینه کنند تا شیر و فراورده لبنی ایرانی در بازارهای منطقه به خصوص عراق حضور نداشته باشد حالا با این اظهار نظر توانسته اند به هدف خود برسند...

 

 

هشدار: سرانه 90 لیتری مصرف شیر به زیر 50 لیتر برای هر ایرانی

محمد پور رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران در تکمیل سخنان چمنی گفت : قبل از اجرای هدفمندسازی یارانه ها سرانه سالانه مصرف شیر هر ایرانی 90 لیتر بود اما پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به 60 لیتر رسید و با ادامه چنین وضعیتی در آینده نزدیک به زیر 50 لیتر خواهد رسید  که این هشداری برای مسئولان است که بدانند اظهار نظر نادرست در این حوزه ضربه بزرگی به سلامت کشور خواهد زد. باید بدانیم زمانیکه کوچکترین اظهار نظر ما موجب ضربه خوردن هرم غذایی مردم میشود باید از بیان آن خودداری کنیم و اگر در این حوزه  تخلفی مشاهده کردیم باید بسته به قوانین برخورد کنیم نه آنکه با رسانه ای کردن موضوع آرامش جامعه را بهم زنیم و موجب متشنج شدن جو جامعه و هجمه به صنعت لبنی کشور باشیم.

 

محمد پور رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران : قبل از اجرای هدفمندسازی یارانه ها سرانه سالانه مصرف شیر هر ایرانی 90 لیتر بود اما پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به 60 لیتر رسید و با ادامه چنین وضعیتی در آینده نزدیک به زیر 50 لیتر خواهد رسید  که این هشداری برای مسئولان است که بدانند اظهار نظر نادرست در این حوزه ضربه بزرگی به سلامت کشور خواهد زد.

 

 

دلاور حیدر پور  

پیگیری ضربه ی وارد شده به صنعت لبنی توسط وزارت بهداشت

به گزارش شبکه خبری صنایع غذایی ایران، حیدرپور رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران در این نشست گفت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرد مطلع و آگاهی است و مطمئنا بدون مطالعه حرفی نسنجیده نمیزند که اگر اینگونه بود تا به الان باید اظهار نظرش را تکذیب میکرد اما تا به حال این اتفاق رخ نداده است.

 

وی افزود : این هجمه ای که از آن سخن به میان آورده شد و ضربه ای که به صنعت لبنی کشور وارد شده باید توسط وزارت بهداشت که متولی سلامت و آغاز کننده این اتفاق در کشور بوده پیگیری شود.

 

حیدر پور اظهار داشت: چنین مبحثی را سال قبل نسبت به آلوده بودن برنج مازندران داشتیم که توسط مسئولان وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی بیان شد و بسته به این اظهار نظر ، مسئولیت پیگری آن بر دوش دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار داده شد که بعد از سیر مراحل آزمایشگاهی و نظارتی تشنج جو جامعه بسیار زود ازبین رفت و نگذاشتیم که فراگیر شود  در ادامه نیز بحث شناسنامه دار شدن برنج فله و نظارت بر آن به صورت جدی پیگیری شد اما شیر و محصولات لبنی که دارای شناسامه و نظارت شبانه روزی هستند بسیار راحتر قابل پیگیری و برخورد با متخلفان اند  لذا متولی اصلی این قضیه وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی است که متخلفان را شناسایی و با آن برخوردکند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد : چون شخص وزیر که نفر اول سلامت کشور و مورد اعتماد مردم است به اظهار چنین نظری پرداخته لذا باید شخصا به ارائه مدارک و مستندات اقدام کند تا شاهد شفاف سازی بیشتری باشیم.

 

نباید بازار خارجی را از دست بدهیم

حیدر پور خاطر نشان شد : بسیار مهم است که بازار خارجی را از دست ندهیم و چالش بوجود آمده طبیعتا به صادرات فرآورده های لبنی ضربه زده اما مطمئنا متولی پیگیری و شناسایی و برخورد با واحدهای متخلف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران - دکتر خاتمی

 

سود کلان دلالان فله فروش با افزایش قیمت  / محصولات لبنی فله بدون نظارت، گران تر از محصول مشابه سالم صنعتی

اسماعیل خاتمی مقدم رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران و از چهره های علمی و صاحب نظر صنایع لبنی مازندران در جمع مسئولان و تولیدکنندگان در مورد افزایش یکباره  قیمت فرآورده های لبنی فله گفت : مردم در دو هفته ای که گذشت به سمت خرید شیر و فرآورده های لبنی فله سوق پیدا کرده اند و دلالان این حوزه نیز با افزایش قیمت این محصولات سودهای کلانی کسب کرده اند و جالب انکه محصولات لبنی فله در مقایسه با محصولات مشابه صنعتی قیمت به مراتب بالاتری دارند و اینها همان تبعات فله فروشی پس از اظهار نظر وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

 

در کنار آرامش فکر مردم باید به فکر آرامش صنعتگر هم باشیم / برخورد نامناسب با صنعتگران لبنی

وی در مورد اصلاح قوانین گفت : پیوستگی بین اصلاح قوانین وجود ندارد یعنی همیشه بحرانی ایجاد میگردد و برای آرام کردن اوضاع دست به تغییر و اصلاح قوانین میزنیم و جالب است زمانیکه یک دهه به یک قانون تمکین میکردیم حال به صورت ناگهانی و چکشی به اصلاح آن دست میزنیم نیاید به صورت یکسوی فقط به فکر ارامش مردم باشیم و آرامش فکری صنعتگر را فراموش کنیم.

خاتمی بیان داشت: برخورد نامناسبی با صنعتگران لبنی کشور در حال انجام است و اگر تخلف واحدی اظهار شد برای اثبات پلمپ و لغو پروانه ساخت آن باید مدارک و مستندات قوی ارائه کنیم .

 

وی یکی از دلایلی که بعضی از واحدهای تولیدی لبنی را به سمت استفاده از روغن پالم و نهایتا تخلف کشاند زنجیره نادرست توزیع دانست و گفت: افزایش سهم سود زنجیره توزیع موجب شده بعضی از صنایع لبنی کشور که تعداد آنها انگشت شمار است جهت کاهش هزینه های تولید از کیفیت محصول بکاهند تا هزینه کمتری را متحمل شوند و بتوانند زنجیره توزیع را به سمت برند خود بکشانند.

 

دکتر معلم رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران

استفاده الزامی از رسانه ها جهت حمایت و فرهنگ سازی درست و مناسب

به گزارش فودنا، دکتر معلم رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز در این جمع سلامت روانی جامعه را حائز اهمیت دانست و از اظهار نظر وزیر بهداشت درمان و اموزش پزشکی که مسئول سلامت کشور است  انتقاد کرد و تصریح کرد: صنایع لبنی کشور باید از خود شروع کند که هیچ اتهامی به آنها وارد نشود و هزینه این مهم با آنهاست لذا باید از رسانه ها جهت حمایت و فرهنگ سازی درست و مناسب استفاده کنیم.

 

محمدپور در پایان این نشست از رایزنی های سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران برای حضور تجار روس در مازندران خبر داد و گفت: کمیسیون مشترک بین ایران و روسیه در شهریور ماه برگزار میگردد و یک هیئت دویست نفره از فعالان و تجار روسی راهی ایران خواهند شد و مد نظر داریم نمایندگان صنایعی که مربوط به مازندران میشوند را به استان دعوت کنیم تا از توانمندی های صنعتی و تجاری استان آگاهی یابند و بتوانیم در جلب و جذب سرمایه گذاری روس ها در مازندران گام های موثری برداریم.

 

 

حسین زحمتکش

خبرنگار اعزامی فودنا

 

(چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳) ۱۱:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها