سه شنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۰۸۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

خودکفایی 80 درصدی در تولید واکسن‌های دامی

مدیرکل دامپزشکی استان البرز از خودکفایی 80 درصدی در تولید واکسن‌های دام و طیور خبر داد و گفت: 25 درصد از کارخانه‌های تولید داروهای دام و طیور کشور در استان البرز مستقر هستند.

سید اصغر برائی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: در حال حاضر 30 کارخانه تولید دارو و دو واحد تولید واکسن دام و طیور در استان البرز فعالیت دارند و این واحدها به صورت تقریبی 40 درصد از واکسن مورد نیاز بخش دام و طیور کشور را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به ابتلای یک رأس گاو در یکی از گاوداری‌های شهرستان نظرآباد به بیماری لمپی‌اسکین گفت: پس از مشاهده علائم این بیماری در پوست این رأس گاو نمونه‌برداری‌های لازم انجام شد.

وی ادامه داد: پس از انجام آزمایشات لازم در نهایت، بیماری لمپی اسکین قطعی تشخیص داده شد و بر این اساس اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلای دام‌های دیگر این گاوداری صورت گرفت.

این مقام مسئول اضافه کرد: تمامی دام‌های گاوداری مذکور سم‌پاشی و واکسینه شدند. علاوه بر این، به دام‌های همه دامداری‌هایی که تا شعاع 10 کیلومتری این دامداری بودند نیز واکسن مقابله با این بیماری تزریق شد.

برائی نژاد گفت: به جز این بیماری در طول سه ماه گذشته گزارش پنج مورد بیماری سل گاوی و دو مورد بیماری بروسلوز گاوی نیز به اداره کل دامپزشکی استان البرز ارسال شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان البرز تصریح کرد: در حال حاضر 2000 واحد دامداری سنتی و صنعتی در استان فعال هستند که 110 هزار رأس دام سنگین و 350 هزار رأس دام سبک و 2500 رأس اسب را در خود جای داده‌اند. ‌

وی اظهار کرد: بیش از 55 درصد از دامداری‌های استان البرز صنعتی هستند و در تلاش هستیم در آینده‌ای نزدیک به شرایطی برسیم که تمامی دامداری‌های استان به شکل صنعتی اداره شوند.

برائی‌نژاد به تولیدات دامی استان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: درحال حاضر روزانه هزار تن شیر در استان تولید می‌شود که 400 تن از این تولید در داخل استان مصرف می‌شود.

این مسئول در خصوص میزان تولید روزانه تخم مرغ در استان نیز گفت: روزانه 200 تن تخم مرغ در البرز تولید می‌شود که نیمی از آن به مصرف شهروندان البرزی می‌رسد و مابقی به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان البرز تاکید کرد: در حال حاضر 80 مرکز پرورش ماهی در البرز فعال است که 30 مورد ازآنها به پرورش ماهی‌های زینتی اختصاص دارد.

وی درپایان به تعداد کشتارگاه‌های استان نیز اشاره کرد و گفت: در استان البرز پنچ کشتارگاه فعال طیور با ظرفیت 200 تن در روز و دو کشتارگاه دام با ظرفیت 50 تن در روز فعالیت دارند.
(سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳) ۱۰:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها