سه شنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۰۸۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های لبنی
مشاور شرکت صنایع شیر ایرن در مازندران گفت:

کشور در انتظار 26 میلیون سالمند و 80% بیمار / هشداری برای مسئولان تا از خواب بیدار شوند!!

به گزارش فودنا، حسین چمنی مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران در نشستی خبری گفت: مسئولان از خواب بیدار شوند و ببینند که تا چند دهه دیگر بیش از 26 میلیون سالمند در کشور خواهیم داشت و با توجه به اینکه 80 درصد مشکلات سالمندان از ناحیه اسکلتی و حرکتی است باید توجه داشت اگر جلوی زمینگیری انها را از همین ابتدای جوانی و بزرگسالی نگیریم باید تمام سرمایه کشور را به سمت درمان این افراد به هنگام سالمندیشان سوق دهیم

به گزارش فودنا چمنی مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران در نشست خبری به خبرنگاران گفت:شیر بعنوان یک ماده مغذی در سلامتی بدن بسیار مفید است و موجب پیشگیری از بیماری های متعدد در میانسالی میگردد لذا مقدار مصرف مکفی روزانه برای کودکان 800 میلی گرم ، بزرگسالان 2000 میلی گرم و زنان باردار 2500 میلی گرم است.

وی مهمترین وظیفه رسانه ها را فرهنگ سازی در جامعه دانست و افزود: از رسانه ها در خواست دارم با یک فرهنگ سازی مناسب در جهت عدم حذف شیر از سبد غذایی خانوار ایرانی گام بردارند.

مشاورمدیر عامل انجمن لبنبات ایران در مورد مزیت های اقتصادی شیر به خبرنگاران گفت : بنا به آمار وزرات جهاد کشاورزی سالانه 8 میلیون تن شیر در کشور تولید میشود که ارزش ریالی آن بالغ بر 240هزار میلیارد ریال است یعنی 10 تا 12 درصد درآمد نفتی کشور.

چمنی افزود: به استناد مرکز آمار ایران و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، شیر و صنایع وابسته به ان توانسته 1/5میلیون شغل دائم ایجادکند  که اگر ارزش فرصت های شغلی این بخش 70 میلیون تومان برآورد شود جمع ارزش فرصت های شغلی ایجاد شده بالغ یکصد هزار میلیارد تومان است.

وی در مورد فعالیت بخش خصوصی در این حوزه گفت:95 درصد سرمایه گذاری در حوزه شیر توسط بخش خصوصی انجام شده که از این حیث پیشتاز بسیاری از صنایع است که می تواند الگوی مناسبی از خصوصی سازی باشد.

 

چمنی در مورد فعالیت صنعت شیر کشور گفت:صنعت شیر کشور طی سه سال گذشته توانسته بالاترین رتبه صادرات محصولات غذایی کشور را  داشته باشد به طوریکه این صنعت 636 میلیون دلار محصولات خود را به خارج از کشور صادر کرده است.

مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران در مورد سرانه مصرف شیر در کشور گفت: سرانه سالانه شیرمصرفی هر ایرانی 69 کلیوگرم است که در مقایسه با سرانه مصرف سالانه اروپا بسیار پایین است

صنعت لبنیات  

وی با استناد از فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیشگیری بهتر از درمان است تصریح کرد: شیر بعنوان یک ماده مغذی میتواند از وقوع بیساری از بیماری ها جلوگیری کند برای مثال یک لیوان شیر میتواند ید مورد نیاز یک روز بدن را تامین کند و دیگر نیازی به مصرف نمک ید دار نیست که امراض فشار خون را در خود داشته باشد.

 

چمنی خاطر نشان کرد: از زمان اجرای هدفمندی یارانه ها 11 قلم محصول غذایی از سبد غذایی مردم کاسته شده که شیر با 42 درصد در صدر این جدول قرار دارد.

 

وی سبک تغذیه فعلی کشور را مناسب ندانست و بیان داشت: اگر با سبک فعلی تغذیه ایی که کشور بدان سوق داده شده و به تدریج شیر از سبد کالایی مردم حذف گردد تا چند سال آینده شاهد شکستگی  استخوان در ده ها هزار نفر خواهیم بود.

 

چمنی در مورد آمار  شکستگی استخوان در کشور گفت : بنا به آمار مرکز تحقیقات استئوپروز سالانه 51 هزار شکستگی لگن خاصره در کشور رخ میدهد که حدود نیمی از آنها میمیرند و مابقی تا پایان زندگی زمینگیر میشوند و باید توجه داشت هزینه بالای درمان و نگهداری این افراد بر دوش دولت  دولت و خانواده آنها است در صورتیکه میتوان با یک پیشگیری مناسب و درست از پرداخت بسیاری از هزینه ها در آینده جلوگیری کرد.

 

وی خاطر نشان شد : 36 هزار سال عمر مفید در ایران بخاطر پوکی استخوان از بین میرود

 

وی در مثالی از هزینه های درمانی عدم مصرف شیر گفت: اگر هر ایرانی 2 دندان پوسیده داشته باشد و هزینه درمان هر دندان پوسیده 200هزار تومان ، خواهیم دید که هزینه درمان 150 میلیون دندان آسیب دیده بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان است.

 

 

مشاور مدیرعامل صنایع شیر کشور بیان داشت: مسئولان از خواب بیدار شوند و ببینند که تا چند دهه دیگر بیش از 26 میلیون سالمند در کشور خواهیم داشت  و با توجه به اینکه 80 درصد مشکلات سالمندان از ناحیه اسکلتی و حرکتی است باید توجه داشت  اگر جلوی زمینگیری انها را از همین ابتدای جوانی و بزرگسالی نگیریم  باید تمام سرمایه کشور را به سمت درمان این افراد به هنگام سالمندیشان سوق دهیم که طبیعتا چنین هزینه های هنگفتی در آینده کشور را از حرکت می اندازد باید دانست این مسئله (پوکی استخوان ) بسیار جدی و یک هشدار برای همه است.

 

وی افزود: باید روی پیشگیری تمرکز کرد تا هزینه های هنگفت درمان لذا باید سیاست دولتمردان و نگاه جامعه نسبت به مصرف شیر تغییر یابد  و جامعه ما از نگاه بیماری محور به سمت نگاه سلامت محور سوق داده شود.

چمنی گفت: صنایع شیر همیشه مورد حجمه های نادرست دولتمردان قرار گرفته و هر بار به بدنه آن ضربه ای وارد میشود ابتدا با بحث مواد نگه دارنده و سپس ورود مواد شوینده به شیر که تا به الان هیچ مرجع قضایی و نظارتی نتوانسته مدرکی دال بر صحت این مدعا بدست آورد و حالا قضییه استفاده روغن های پالم در شیر و فرآورده های لبنی.

 

وی در مورد روغن پالم گفت: روغن جامد مصرفی کشور دارای 40 تا 60 درصد اسید های چرب ترانس بودد که دولت جهت کاهش این مقدار به زیر 9 درصد به واردات عمده روغن پالم به کشور دست زد و صنعت روغن کشور نیز بدین سمت سوق داده شد تا از روغن پالم جهت مصارف خوراکی استفاده کنند و استقبال خوبی نیزبهراه  داشت به طوریکه اسیدچرب ترانس موجود در روغن ها به زیر 10 درصد رسید و سرانه مصرف هر ایرانی به 10 کیلو رسید.

 

 چمنی مصرف این روغن را در تمام کشورها امری عادی دانست و تصریح کرد: اکثر کشورهای دنیا به سمت مصرف روغن پالم رفته اند به طوریکه در حال حاضر 39 درصد روغن مصرفی دینا را به خود اختصاص داده است حتی آمریکا که بزرگترین رقیب روغن پالم در تولید روغن ذرت و سویا با سهم 27 درصدی از روغن های دنیا است به واردات 2/1 میلیون تنی روغن پالم در سال اقدام میکند پس باید دانست روغن پالم ماده سمی و یا در راستای تخریب سلامت جامعه نیست اگر اینطور بود پس باید کل صنعت روغن کشورتعطیل شود حال چرا از استفاده روغن پالم در واحدهای لبنی سخن رانده میشود این یک اظهار نظر نسجیده بدون در نظر گرفتن تبعات آن در جامعه است.

حسین چمنی  

وی در مورد شکل گیری بحث استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی کشور اظهار  داشت: مسئولان در یک برداشت نادرست از اینکه چربی موجود در شیر گاو 5/3 درصد بیشتر نیست و واحدهای لبنی چگونه محصولات پر چرب 4 تا 10 درصد به بازار ارائه میدهند به این نتیجه رسیدند که در این محصولات چربی استفاده میشود و ان را از زبان یک مسئول مورد اعتماد مردم در جامعه نشر دادند و ای کاش قبل از هرکاری کمی مطالعه داشته باشند که بالانس چربی در صنایع لبنی کشور از 67 هزار تن کره گیاهی وارداتی با مجوز وزرات بهداشت تامین میگردد.

 

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران 8 محصول لبنی از جمله پنیر آنالوگ ، پنیر پیتزا ، بستنی ، خامه گیاهی ، شیرخشک صنعتی را دارای مجوز استفاده از چربی های گیاهی دانست و خاطر نشان شد:این محصولات در ایران دارای مجوز استفاده از چربی های گیاهی به شرط درج در روی پاکت هستند و واحدهایی که به غیر از این 8 محصول ازچربی گیاهی استفاده کردند فعالیتی بدون مجوز داشته اند که باید جوابگوی دستگاههای نظارتی باشند چناچه که محصولات انها در دنیا مصرف بالایی دارد اما در ایران بسته به قوانین دستگاههای ذی ربط ممنوع است

 

وی در مورد تبعات اظهار نظر وزیر بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی بیان داشت : اعتما عمومی به صنعت شیر خدشه دا شد گویی فعالان این عرصه شبانه روز دست از کار کشیده و در حال استخراج کره شیر و تزریق روغن پالم به آن هستند همچنین اعتماد عمومی نسبت به عملکرد درست دستگاههای نظارنی زیر سوال رفت و سرانه مصرف شیر در کشور کمتر شد  به طوریکه مردم به سمت مصرف شیر فله ای سوق داده شدند و از چاله پالم به چاه تب مالت هدایت شدند.

 

چمنی در پاسخ به پرسش خبرنگار فودنا مبنی بر بیانبه های منتشر شده ی بعضی از واحدهای لبنی در عدم استفاده روغن پالم در محصولاتشان گفت: این حرکت بعضی از همکاران را در جهت مطهر سازی خود درست نمیدانیم و بیشتر نشان از ضعف عملکرد آنها است که با دیگر همکاران جهت شفاف سازی همراه نمی شوند وجداگانه به اعلام بیانیه و اطلاعیه در رسانه ها دست میزنند.

 

حسین زحمتکش

خبرنگار استان مازندران فودنا

حسی زحمتکش  

 

 

(سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳) ۱۱:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها