جمعه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۸:۳۷
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۰۶۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

صادرات 60 میلیون دلاری زعفران به 44 کشور جهان

در حالی که صادرات زعفران ایرانی طی چهار ماهه نخست امسال بیش از 19 درصد از نظر وزنی و ارزشی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش یافته است، عضو شورای ملی‌ زعفران می‌گوید: اگر سیاست‌گذاری‌ها برای صادرات زعفران طی امسال با ثبات باشد می‌توان میزان صادرات این محصول را به حدود 200 تن تا پایان امسال رساند.

 طی چهار ماهه نخست امسال 42 تن و 22 کیلوگرم انواع زعفران و پودر زعفران به ارزش 60 میلیون و 800 هزار و 59 دلار به 44 کشور جهان صادر شده است که این میزان صادرات از نظر وزنی 19.04 درصد و از نظر ارزشی 19.32 درصد نسبت به چهارماهه سال گذشته افزایش یافته است.

مقصد زعفران ایرانی در 120 روز ابتدایی امسال کشورهای چین، ژاپن، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، اتریش، اردن، ازبکستان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، استرالیا، استونی، اسکاتلند، انگلستان، کانادا، سوئیس، سوئد، افغانستان، امارات، بحرین، برزیل، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، تایوان، ترکیه، جمهوری چک، سنگاپور، عراق، عربستان، عمان، فلیپین، قطر، کانادا، کویت، لهستان، لوگزامبورگ، مالزی، موریس، نپال، هلند، هنگ کنگ، هند، ویتنام، یونان بودند.

بیشترین میزان صادرات زعفران طی چهار ماهه نخست امسال مربوط به بسته‌بندی‌های 10 تا 30 گرم و بیش از 30 گرم بوده است؛ به گونه‌ای که در این مدت 29 تن و 871 کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های 10 تا 30 گرم به ارزش بیش از 43 میلیون دلار و هشت تن و 18 کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های بیش از 30 گرم بیش از 11 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

میزان صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های کمتر از 10 گرم نیز به دو تن و 804 کیلوگرم به ارزش بیش از 4 میلیون و 385 هزار دلار می‌رسد.

همچنین در این بازه زمانی 81 کیلوگرم پودر زعفران در بسته‌بندی‌های کمتر از 10 گرم و 448 کیلوگرم پودر زعفران در بسته‌بندی‌های 10 تا 30 گرم به ارزش بالغ بر یک میلیون 600 هزار دلار نیز صادر شده است.

البته علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران در این باره به ایسنا گفت: گرچه صادرات زعفران در چهارماهه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش یافته است اما طی سال جاری برخی سیاست‌گذاری‌ها در زمینه وضع عوارض صادرات زعفران باعث برهم خوردن برنامه ‌صادرکنندگان زعفران شد که سپس در ادامه این عوارض وضع‌ شده مجددا حذف شد.

وی افزود: اگر سیاستگذاری‌های صورت گرفته برای تجارت جهانی زعفران تغییر نکند با توجه تولید حدود 300 تنی زعفران در سال جاری می‌توان امیدوار بود که صادرات این محصول در پایان امسال به حدود 200 تن برسد.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه طی سال‌های گذشته صادرات زعفران ایرانی از 150 تن تجاوز نکرده است، ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها برای تسهیل تجارت جهانی زعفران ایرانی که تامین کننده حدود 90 درصد نیاز بازارهای بین‌المللی است می‌توانیم صادرات ماهانه زعفران را تا بیش از 16 تن افزایش دهیم.

ایسنا

(جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳) ۱۸:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها