چهارشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۰۶۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد
مهدی جاویدپور، سردبیر اقتصادی

برخورد ضرب‌الاجلی با بدهکاران بانکی

بیشتر تسهیلات پرداخته‌شده طی سال‌های اخیر در بخش‌های غیرمولد سرمایه‌گذاری شده است و به‌دلیل سهم کم تولیدکنندگان در تسهیلات دریافتی نباید بدهی‌ها را با پرداخت وام جدید تسویه کرد.

در این راستا برخورد ضرب‌الاجلی با بدهکاران بانکی و وصول معوقات واجب‌تر از استیضاح وزیر علوم است. درحال حاضر تاکید مجلس هم باید روی معوقات بانکی باشد. با توجه به شرایط کنونی اقتصادی که در کشور حاکم است، نمایندگان مجلس باید بدهکاران بانکی را تحت فشار قرار دهند اما متاسفانه شاهدهستیم در مواردی نظیر استیضاح وزیر علوم یا مواردی که حداقل بار مالی را برای کشور دارند، ورود پیداکرده‌اند.

به‌طوری که اهمیت معوقات بانکی کمتر از اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نیست. همان‌طور که اشاره شد بیشتر تسهیلات پرداخته‌شده طی سال‌های اخیر در بخش‌های غیرمولد که پربازده بوده‌اند، سرمایه‌گذاری شده است و به‌دلیل سهم کم تولیدکنندگان در تسهیلات دریافتی نباید بدهی‌ها را با پرداخت وام جدید تسویه کرد. در این راستا دولت باید به ‌صورت ضرب‌الاجلی به این مساله ورود کند و تنها کاری که در این مدت از سوی دولت دیده‌ایم، حمله و پس از آن عقب‌نشینی بوده است.

درصورتی که در شرایط کنونی کشور که نیاز به منابع مالی دارای اهمیت بالایی است ابزار‌های کافی برای برخورد با بدهکاران به کار گرفته نشده است، تعلل برای اسامی افراد خاطی نباید وجود داشته باشد. همچنین بانک مرکزی با همکاری قوه قضائیه بدون ارسال ابلاغیه به بانک‌ها باید مستقیما با متخلفان برخورد کند در غیر این صورت شاهد اتفاق جدی نخواهیم بود. اهمیت وصول معوقات بانکی بالا‌تر از فروش اموال ومستغلات بانک‌هاست. با توجه به تاکید بسته اخیر خروج از رکود دولت روی افزایش سرمایه بانک‌ها این مهم یعنی وصول معوقات انکی امکان‌پذیر خواهد بود و فروش هرساله ۴۰درصد از دارایی بانک‌ها دارای اهمیت کمتری است.

همچنین برای خرید این املاک به رقم بالایی نیاز است که در توان هر کسی نیست. همچنین بانک‌ها برای واگذاری اموال خود باید در نوبت قرار گیرند که زمان‌بر است. بسته خروج از رکود دولت جواب نخواهد داد چراکه درخصوص تدوین این بسته حمایتی و چگونگی تنظیم آن دولت هیچ تماس و مشورتی با اقتصاددانان نداشته است. لذا بسته ارائه شده از سوی دولت نوآوری خاصی ندارد و سیاست و ضمانت اجرایی این بسته مثل دیگر برنامه‌های توسعه و مخصوصا توسعه صنعتی مشخص نیست.

زمانی که بانک‌ها در پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج مشکل دارند چگونه قادر به تامین منابع مالی مورد نیاز بسته به این مهمی خواهند بود؟

این بسته قابلیت اجرا دارد اما اراده کافی برای اجرای آن وجود ندارد. زیرا دولت تاکید زیادی بر حذف یارانه‌بگیران ثروتمند و جریمه آنها داشت اما خروجی عملیاتی در این خصوص مشاهده نشد. درمورد معوقات بانکی نیز تاکنون کمتر کار عملیاتی صورت گرفته است

(چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳) ۰۹:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها