سه شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۱
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۰۶۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی
سرپرست شرکت فرآورده های لبنی رضوی :

تضمینی برای سالم بودن لبنیات فله ای وجود ندارد

سرپرست شرکت فرآورده های لبنی رضوی گفت : تضمینی برای سالم بودن شیرهای فله ای و لبنایتی که به صورت سنتی عرضه می شود، وجود ندارد.

ˈسید مهدی طالبیانˈ روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در شرایط اقتصادی سالهای اخیر که بسیاری از واحدهای صنعتی غذایی تعطیل شدند، همزمان با این مساله لبنیات سنتی با عناوین مختلف در شهرها سربرآوردند در حالی که از سلامت کافی برخوردار نبودند.

وی بیان کرد: اقبال عمومی نسبت به مصرف لبنیات سنتی در جامعه ما بسیار بالاست و این علاقه مندی از یک جهت به دلیل چربی بالای این مواد می باشد.

وی اظهار کرد: شیر سنتی زمانی که از دام دوشیده می شود تا پاستوریزه نشود به هیچ وجه قابل مصرف نیست؛ همان طور که وقتی مردم شیر سنتی را می خرند باید آن را بلافاصله بجوشانند و با این حرارت کلیه ویتامین ها و پروتئین های شیر روی آن قرار می گیرد و تقریبا در این فرآیند نیمی از ویتامین ها از بین می رود.

وی گفت: در روش صنعتی شیر دوشیده شده از دام تحت فرآیند خاص حرارتی به میزان 72 درجه سانتیگراد بالای صفر قرار می گیرد که در این شرایط هیچ ویتامینی از بین نمی رود.

این کارشناس امور غذایی ادامه داد: شیوع برخی بیماریهای مشترک بین انسان و دام از جمله تب مالت نتیجه استفاده از لبنیات سنتی است که شیوع این بیماری طی سالهای پس از انقلاب با فراگیر شدن استفاده از لبنیات صنعتی به حداقل رسید اما اکنون با گرایش مجدد مردم به سمت استفاده از لبنیات سنتی آمارها حاکی از افزایش ابتلا به بیماری تب مالت است.

طالبیان افزود: هیچ کنترل بهداشتی روی لبنیاتی که به صورت فله ای عرضه می شود انجام نمی گیرد از سوی دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد که لبنیات سنتی از روغن پالم استفاده نکرده باشند یا محصولات صنعتی را به اسم سنتی به مردم عرضه نکنند.

وی بیان کرد: یکی از واحدهایی که لبنیات سنتی وارد بازار می کند از ابتدای امسال تاکنون از شرکت فرآورده های لبنی رضوی 800 میلیون تن شیر و لبنیات خریداری کرده و به اسم سنتی به مردم فروخته است.

وی اظهار کرد: من به عنوان یک کارشناس مواد غذایی نسبت به توزیع بی رویه لبنیات فله ای در بازار اعتراض دارم و خواستار بسته بندی و پاستوریزه شدن این مواد غذایی هستم زیرا سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

سرپرست شرکت فرآورده های لبنی رضوی گفت: فضاسازی رسانه ای در مورد استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی که در واقع به نوعی تقلب برخی واحدهای صنعتی در استفاده بیش از حد از این نوع روغن به شمار می رفت نتیجه عکس داشت و باعث کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور شد.

طالبیان افزود: قبل از این فضاسازی سرانه مصرف شیر در ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته یا کمتر توسعه یافته کمتر بود و حال با این فضایی که رسانه ها برای اطلاع رسانی آثار مخرب روغن پالم ایجاد کردند مصرف شیر در جامعه کمتر نیز شده است.

وی بیان کرد: بعد از اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها متاسفانه لبنیات و شیر به دلیل افزایش قیمت از سبد خانوار حذف شد و این مساله که لبنیات جزو مواد غذایی ضروری برای خانواده است و عدم مصرف آن عوارض ناخوشایندی بر سلامت اعضای خانواده بویژه رشد جسمی و سلامت نسل آینده کشور دارد، در جامعه تبیین نگردید.

وی ادامه داد: بعد از این مساله نه تنها اقدامی برای بالا رفتن سرانه مصرف شیر در کشور انجام نگرفت بلکه صنعت غذا به اشکال مختلف در قالب صدور مجوزهای بیش از حد برای راه اندازی واحدهای تولیدی بدون توجه به ظرفیت خالی کارخانجات دیگر وارد بحران گردید و اخیرا نیز با مطرح شدن مصرف روغن پالم در صنایع لبنی به کلی مصرف شیر و لبنیات در کشور به حداقل میزان خود رسید.

وی اظهار کرد: طی سالهای اخیر شهرک های صنعتی توسعه یافتند و در استان خراسان رضوی 55 واحد تولیدی لبنی راه اندازی شد اما اغلب در شرایط بد اقتصادی تعطیل شدند و تعدادی نیز با افزایش قیمت مواد اولیه به تقلباتی از جمله استفاده بیش از حد از روغن پالم رو آوردند.

طالبیان خاطر نشان کرد: سازمان اقتصادی رضوی هفت ماه قبل از این جریان نسبت به استفاده بیش از حد برخی واحدهای تولیدی از روغن پالم هشدار داد اما متاسفانه عده ای مجوز واردات بی رویه روغن پالم را داده و عده ای هم پروانه استاندارد برای آنها صادر کردند.

وی گفت: نوع خبررسانی در مساله استفاده از روغن پالم باعث دلنگرانی مردم و کاهش مصرف لبنیات شد در حالی که خوب بود این مساله به گونه دیگری مطرح می شد و رسانه ها و مسوولان با یک شیب ملایمی به تبیین این مساله می پرداختند.

ایرنا

(سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳) ۱۰:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها