یکشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۰۱۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

بسته خروج از رکود آسیب‌ها را درست تشخیص داده است

رئیس مجمع واردات در رابطه با بسته خروج از رکود دولت گفت: دولت در بسته پیشنهادی تشخیصی درست از آسیب‌ها و تعریف گام‌های عملیاتی برای برون رفت از رکود داشته اما باید دید در مقام اجرا چقدر توانایی دارد که این مراحل را عملیاتی کند.

محمد حسین برخوردار اظهار داشت: اینکه دولت توانسته نرخ تورم را از حدود 35 به نزدیک 20 درصد کاهش دهد، نشان دهنده شناخت و آگاهی دقیق دولت از وضعیت حاکم بر اقتصاد و تجارت کشور و عزم جدی دولت برای مهار تورم و نقدینگی است اما مسئله اینجاست که مشکل اقتصاد در کشور ما مشکلات ساختاری است و روش مواجه با آن زمان بر است.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: دولت در بسته پیشنهادی تشخیصی درست در آسیب‌ها و تعریف گام‌های عملیاتی برای برون رفت از رکود داشته اما باید دید در مقام اجرا چقدر توانایی دارد که این مراحل را عملیاتی کند.
وی افزود: شرایط فعلی که از آن با عنوان رکود تورمی نام برده می شود نتیجه در هم تنیدگی عوامل ساختاری و عوامل مقطعی و بیرونی است و لازمه خروج از این شرایط تمرکز بر حل مسائل ساختاری است .در غیر اینصورت این شرایط در سالهای نه چندان دور بازهم تکرار شدنی است.
رئیس مجمع واردات هشدار داد: در جهت اجرای این بسته، آنچه که نگران کننده است آن است که ساختارهای اقتصادی کشور دولت را مجبور کند که در بخش پولی، مجبور به استقراض از بانک مرکزی گردد. زیرا همین عامل مجددا منجر به افزایش پایه پولی و در نتیجه ایجاد تورم مضاعف خواهد شد که در سالهای اخیر ملت ایران عواقب و طعم تلخ تورم را با پوست و گوشت خود لمس نموده اند.
وی با تاکید براین موضوع که استقلال بانک مرکزی باید در راس سیاست های دولت قرار گیرد افزود: سیاست‌های دستوری مدت‌ها است بلای جان اقتصاد کشور شده است و بسته حمایتی باید مسیر تحقق این وعده دولت یازدهم را هموار سازد. این بانک باید از حوزه تسلط مطلق دولت‌ رهایی پیدا ‌کند تا دولت نتواند به میل خود و به هر میزانی که تشخیص دهد، به استقراض از بانک مرکزی و انتشار پول به منظور تأمین کسری بودجه روی آورد.
برخوردار ضمن تاکید بر این نکته که دولت موسسه خیریه نیست تصریح کرد: حذف مرفهین از لیست دریافت کنندگان یارانه موضوعی ضروری است که برای کاهش هزینه های دولت و توازن بخشی به درآمدها و هزینه های دولت الزامی است.

وی در پایان اضافه کرد: تجار و فعالان اقتصادی از بی انضباطی مالی دولت و شوک های ناگهانی در بازار ارز و سرمایه که ریشه در سیاستهای گذرا و مقطعی مردان اقتصادی دولت ها داشته ،  آسیب های سنگینی متحمل شده اند و  حال امیدوارند که بسته حمایتی دولت بتواند ضمن خروج بازار از شرایط رکود، رونق لازم برای توسعه سرمایه گذاری ها را فراهم سازد.

تسنیم

(یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳) ۱۰:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها