شنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۷:۱۳
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۵۰۱۰۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی:

فقدان دانش کافی و تجهیزات پیشرفته، چالش بومی سازی استاندارد مواد غذایی است

به گزارش شبکه خبری صنایع غذایی ایران، عضو هیئت علمی گروه شیمی مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه استاندارد در صنایع غذایی به معنی یکسان سازی فرآیندهای بازرسی کیفیت است گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی بومی کشور ما هستند ولی به دلیل نبود دانش فنی و تجهیزات کافی، قادر به تدوین استانداردهای مناسب برای آنها نیستیم.

به گزارش فودنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، دکتر مصطفی شهیدی با اشاره به چالش هایی که نبود استاندارد بومی برای محصولات کشاورزی راهبردی در بر دارد اظهار کرد: این مشکل سبب می شود که محصول ایرانی به عنوان محصول کشوری دیگر در جهان عرضه شود و سود سرشار تجارت آن به این کشورها سرازیر شود.

وی تصریح کرد: نبود همکاری میان دستگاه های مختلف و استفاده نکردن از کارشناسان خبره این حوزه سبب کاهش توان ایران در تدوین استاندارد برای محصولات بومی و همچنین کند بودن روند بومی سازی استانداردهای بین المللی برای محصولات غیربومی کشور می شود.

عضو هیئت علمی گروه شیمی مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه در حال حاضر مرزهای بومی بودن مواد غذایی تا حدود زیادی برداشته شده است خاطر نشان کرد: در همین راستا  هر کشوری استانداردهایی با توجه به شرایط خود بر پایه استانداردهای بین المللی استخراج کرده و آنها را ملاک عمل خود در زمینه ارزیابی کیفیت و سلامت مواد غذایی قرار می دهد.

شهیدی ادامه داد: متاسفانه در این زمینه در کشور ما ضعف های فراوانی وجود دارد که مهم ترین آنها کند بودن تدوین فرآیند استاندارد در محصولات غذایی است که این امر منجر به بروز آسیب های متفاوت می گردد.

وی با اشاره به اینکه روش های استاندارد سازی باید به صورت دوره ای به روز شوند تصریح کرد: تقلب یکی از چالش های همیشگی در مورد استانداردسازی محصولات غذایی است و به روز کردن این مقوله می تواند تا حدی از بروز این معضل پیشگیری کرده و در نتیجه سطح سلامت و کیفیت مواد غذایی را بالا ببرد.

 

(شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳) ۱۷:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها