پنج شنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۴۹۹۲۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

هرمزگان پایین‌ترین سرانه مصرف میوه را دارد

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت هرمزگان گفت: طبق بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده مصرف سرانه میوه و سبزیجات مردم هرمزگان بسیار پایین تر از مقدار استاندارد کشور است.

لادن صدیق، عنوان کرد: پایین بودن سرانه مصرفی میوه و سبزیجات پیامدهای جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت، زیرا وقتی بدن به موادی که مورد نیاز است، دست پیدا نکند، ایمنی بدن ما پایین می‌آید و زمینه بیماری‌ها را فراهم می‌کند.

وی افزود: یک برنامه غذایی سالم موجب سلامت جسم و روان می‌شود که هر فرد برای دستیابی به سلامت نیاز به مصرف روزانه تمام گروه‌های غذایی دارد.

صدیق بیان کرد: مواد غذایی به پنج گروه اصلی تقسیم می‌شوند که میوه‌ها و سبزیجات دو گروه مهم هرم غذایی هستند.

وی گفت: گروه میوه‌ها شامل انواع میوه و آب‌میوه طبیعی و کمپوت میوه‌ها‌ست که مواد مغذی این گروه شامل ویتامین A، C، فیبر و مواد معدنی است که میزان مورد نیاز بدن مصرف دو تا چهار واحد آن برای هر فرد است.

صدیق افزود: هر واحد برابر با یک عدد میوه متوسط یا نصف لیوان میوه‌های ریز مثل انگور و توت یا نصف لیوان میوه پخته شده یا سه چهارم آب‌میوه تازه است.

وی در خصوص گروه سبزی‌ها خاطر‌نشان کرد: این گروه شامل انواع سبزی‌ها‌ست که دارای انواع ویتامین‌های A، B و C، و مواد معدنی مثل پتاسیم، منیزیم و مقدار قابل توجهی فیبر است، همچنین میزان توصیه شده مصرف سبزی سه تا پنج واحد است که هر واحد سبزی برابر یک لیوان سبزی خام برگ‌دار مثل کاهو و اسفناج یا نصف لیوان سبزی پخته یا خرد شده است.

این مقام مسئول در خصوص عوامل پایین بودن این سرانه در استان اظهار کرد: در بررسی که انجام شده، عواملی مانند ناآگاهی‌های تغذیه‌ای، عادات بد غذایی که در بین مردم وجود دارد و مسائل اقتصادی در پایین بودن سرانه میوه و سبزیجات استان تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: البته در برخی از نقاط استان مانند روستاهای صعب‌العبور عدم دسترسی به میوه و سبزیجات نیز تاثیر‌گذار است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان بیان کرد: این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا هنگامی که بدن به مواد مورد نیاز خود دست پیدا نکند، قطعا مقاومت خود را از دست می‌دهد و این سرآغاز ورود بیماری‌ها است.

صدیق در پایان گفت: باید برای مقابله با ادامه این روند و تشویق مردم به استفاده از میوه و سبزیجات آموزش‌های لازم و مناسب به آنها داده شود.

ایسنا

(پنج شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳) ۱۲:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها