سه شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۴
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۴۹۸۸۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

صادرات زعفران از محدودیت‌های دولتی و تعدد تصمیمات ضربه خورد نه تحریم

دبیر شورای ملی زعفران گفت: در صورتی که دولت محدودیتی ایجاد نکند و نوسانات در تصمیم گیری و اقدامات مقطعی بخش دولتی از صادرات زعفران حذف شود بخش خصوصی خود روند توسعه صادرات را انجام می دهد.

فرشید منوچهری افزود: اخذ عوارض 5 درصدی از صادرات زعفران در بسته های بالای 30 گرم از تاریخ اول مهر سال 92  لغو و مجددا از 23 فروردین 93 برقرار شد.
وی با اشاره به لغو مجدد اخذ این عوارض اضافه کرد:صادرات زعفران یک روندی را در سالیان گذشته داشته و درحال حاضر نیز همان روند را طی می کند.
منوچهری با بیان اینکه نوسانات ارز و مسایل سیاسی بر صادرات زعفران تاثیر چندانی ندارد، ادامه داد: به عنوان مثال ما در سالهای سال 91 و 92 به ترتیب  139 و 136 تن صادرات داشتیم، سال 90نیز میزان صادرات در همین حدود بود. آیا ما نوسانات ارز و مسایل تحریم ها را در سالها 91 و 92 نداشتیم؟
وی افزود: مشکلات تحریم ها و نوسانات ارز سال گذشته و سال پیش از آن نیز وجود داشته اما با توجه به اینکه ایران بزرگترین و مهمترین تولیدکننده زعفران دنیا است و جهان به طلای سرخ ما نیاز دارد مسایل مذکور گرچه  نقل و انتقال پول را کند می کند اما تاثیر زیادی روی حجم صادرات ما نداشته است.
دبیر شورای ملی زعفران ادامه داد: اگر دولت محدودیتی برای ما ایجاد نکند به اعقتاد بنده خود بخش خصوصی می تواند روند توسعه و رشد صادرات زعفران را انجام دهد به عنوان مثال در مورد همین اخذ عوارض 5 درصدی،  اصلا در برقراری اولیه آن در سال 89 هیچ منطقی وجود نداشت و اگر همان روز اول به حرف های شورای ملی زعفران گوش می کردند این عوارض سال 90 یا 91 لغو شده بود.

منوچهری تصریح کرد:  اگر این نوسانات در تصمیم گیری و این اقدامات مقطعی بخش دولتی را از صادرات حذف کنند بخش خصوصی راه خود را پیش می گیرد و به خوبی در این مسیر حرکت می کند.

تسنیم

(سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳) ۱۱:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها