یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۳
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۴۹۸۰۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

افزایش 12 درصدی قیمت کله پاچه

رییس اتحادیه طباخان از افزایش 12درصدی نرخ کله پاچه خبر داد و گفت: از چند روز گذشته نرخ یک دست کله پاچه 38 هزار تومان تصویب و نهایی شد.

رضا رواسیان افزود: به دلیل افزایش ‌قیمت مواد اولیه طبخ کله پاچه،افزایش قیمت برق و گاز و به طور کلی به دلیل گران شدن دام در کشتارگاه تقاضای افزایش قیمت را داده بودیم که سرانجا تصویب شد.

وی با بیان اینکه پیش از این نرخ یک دست کله پاچه 35هزار تومان بود گفت:این قیمت در ماه رمضان سال گذشته 29 هزار تومان بود.

رواسیان در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: مواد اولیه صبح به دست طباخ می‌رسد و طباخ تا ظهر آن را پاک کرده و آماده طبخ می‌کند و سرانجام از ظهر تا صبح فردا آن را می‌پزد. بر اساس یک سنت قدیمی در ماه رمضان و به ویژه شب‌های پایانی ماه رمضان فروش کله‌پزها زیاد می‌شود .

وی با تاکید بر اینکه پزشکان اداره بهداشت به طور مدام بر طباخی‌ها نظارت کرده واز کله پاچه پخته شده و خام طباخی‌ها نمونه‌گیری به عمل می‌آورند گفت: تمام طباخی‌ها کاملا بهداشتی هستند و اگر بهداشت را رعایت نکنند سریعا جواز کسب آن‌ها لغو می‌شود .

به گزارش ایسنا مصرف کله‌پاچه بر خلاف باور مردم مقوی نیست، بلکه فقط انرژی‌زا است و خطرناک‌ترین چربی غذایی است، به طوری که سالمندان به هیچ وجه نباید از آن مصرف کنند، چرا که جوانان با خوردن کله‌پاچه و در نهایت انجام فعالیت بدنی می‌توانند چربی آن را بسوزانند، ولی یک سالمند چنین توانمندی را ندارد و می‌تواند با مصرف کله‌پاچه مشکلات بسیاری را برای خود ایجاد کند.

کله‌پاچه یک غذای سنتی ایرانی است، ولی غذایی مشابه آن به نام خاش در ارمنستان، آذربایجان و گرجستان متداول است و در کشورهای عربی نیز با نام باجه طبخ می‌شود. اجزای این غذا شامل: بناگوش، زبان، مغز، چشم، گوشت صورت و پاچه است. واحد شمارش کله‌پاچه دست بوده و هر دست شامل یک کله و چهار پاچه است. آب این غذا نیز به عنوان پیش غذا به همراه نان خورده می‌شود.

کله پاچه در طول سال نیز طرفداران خاص خود را دارد و اغلب غذای محبوب نسل قدیم است که البته طبع نسل جوان نیز آن را می‌پسندد. کله پاچه معمولاً در رستوران‌های خاصی به نام کله‌پزی یا طباخی آماده می‌شود و دیرپز بوده و طبخ آن زمان زیادی طول می‌کشد. این غذا را گاه برای هضم سریع ‌تر با آبلیمو و دارچین میل می‌کنند و بهترین زمان مصرف آن نیز صبح است. مصرف نامتعادل و نابجای غذاهایی همچون کله ‌پاچه به دلیل چربی‌های اشباع و کلسترول بالا می‌توانند خواب شبانه را مختل کنند.

ویژگی بارز کله‌پاچه، پروتئین باکیفیت و ضرر حتمی آن بالا بردن کلسترول خون است که می‌تواند در رگ‌های خونی رسوب و با انسداد عروق ظریف، خون‌رسانی در قلب، مغز و ریه را مختل و باعث ایجاد سکته قلبی و مغزی شود. بنا به گفته متخصصان علوم غذایی، مصرف یک یا دوبار این غذا در هفته خطرناک ولی یک یا دو وعده آن در ماه اشکالی ندارد. البته کارشناسان میزان مصرف پاچه را به دلیل میزان پایین چربی محدود نکرده‌اند ولی مغز، چشم و بناگوش را به ترتیب پرچرب‌ترین اجزای کله‌پاچه برشمرده‌اند.

بد نیست بدانید میزان کلسترول موجود در مغز گاو و گوسفند به اندازه هشت زرده تخم‌مرغ است و در یک وعده مغز گاو به وزن 120 گرم بیش از 2000 میلی گرم کلسترول وجود دارد که بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده یعنی 300 میلی‌گرم در روز است. علت لذیذ بودن چشم و بناگوش هم وجود همین چربی‌هاست. به همین دلیل مصرف چشم توصیه نشده است و تاکید برآن است که در صورت استفاده از بناگوش فقط گوشت لخم آن مصرف شود.

همچنین کارشناسان ارزش تغذیه‌ای زبان و گوشت صورت حیوان را همچون گوشت قرمز می‌دانند و مزیت اصلی آن را ویتامین‌های گروه B بویژه B12 عنوان کرده‌اند. این را هم بدانید که زبان گوسفند در مقایسه با زبان گوساله کالری بیشتری دارد و پرچرب‌تر است در ضمن توصیه می‌شود از خوردن خرخره که متصل به انتهای زبان است، اجتناب کنید.

افراد بالای 30 سال کمتر کله پاچه بخورند

اما توصیه می‌شود افراد بالای 30 سال کله پاچه نخورده و یا کمتر بخورند، در صورت تمایل به مصرف کله پاچه و سیرابی باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گفت. همچنین افرادی که دارای تحرک کم هستند، بهتر است کله پاچه و سیرابی مصرف نکنند.

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳) ۱۱:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها