چهارشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۵
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۴۹۷۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

عسل فارس توان رقابت دربازار جهانی را دارد

تنوع در مزه، عطر و خواص گوناگون عسل در فارس شرایطی را برای توسعه صنعت زببورداری فراهم کرده است و کارشناسان معتقدند با توجه به این شرایط و رسیدگی به مشکلات دست اندرکاران تولید این محصول، عسل فارس می تواند وارد عرصه رقابت در بازارهای جهانی شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت :هر چند متناسب با ظرفیت عسل موجود در این استان نگاه جدی به این محصول نشده است ولی با همین حداقل امکانات صادرات 10 درصد از عسل فارس سالانه 5/2 میلیون دلار در آمد ارزی برای این استان دارد.

سید عبدالله جزایری اظهار کرد: فارس بدلیل تنوع آب و هوایی ، تنوع گیاهان منطقه ای ، منابع طبیعی و باغهای غنی به لحاظ کیفی و کمی مقام برتر در کشور را داراست.

وی افزود: سال گذشته تولید عسل استان فارس به 6/4 هزار تن رسید و با اقدامات صورت گرفته شده رشد 11 درصدی تولید عسل و رسیدن به مرز پنج هزار تن پیش بینی می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: سال گذشته نسبت به سال 91 ، جمعیت کلنی های زنبور عسل استان فارس 35 درصد افزایش داشت و به 534 هزار کلنی زنبورعسل رسید.

جزایری اضافه کرد:پارسال در شهرستان فیروزآباد از 80 هزار کندو 795 تن، در کازرون از 63 هزار کندو 580 تن عسل و در جهرم از 46 هزار کندو 390 تن عسل برداشت شد.

این مقام مسوول افزود: بدلیل تنوع گیاهی در فارس عسل تولیدی به لحاظ طعم، مزه و مواد معدنی با ترکیبات متفاوت مانند عسل نارنج، گون، کنار و گیاهان ترکیبی است که مرغوب ترین آن عسل گون و کنار با سه درصد قند ساکاروز است.

بگفته وی ، مصرف سرانه عسل در کشور نیم کیلو است ، با توجه به میزان و کیفیت تولید ، امکان افزایش مصرف تا دو کیلو مطابق با استاندارد کشورهای توسعه یافته وجود دارد.

جزایری اظهار داشت: همچنین با توجه به اقلیم مناسب و تنوع آب و هوایی فارس سالانه 50 تا 60 هزار کلنی از سایر استان ها برای بهره مندی از شرایط آب و هوایی دراوایل پاییزو زمستان و تولید عسل کنار به این استان مهاجرت می کنند.

وی اضافه کرد: عسل گون در شهرهای سپیدان، اقلید، آباده ، عسل کنار در فراشبند، قیروکارزین، فیروزآباد، داراب، لار، لامرد و ممسنی و عسل مرکبات در جهرم، فیروزآباد و داراب و عسل ترکیبی در شیراز ، جهرم ، فیروزآباد و داراب تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: این استان در تولید عسل جزو پنج استان اول کشور است و از لحاظ کیفی مقام های برتر را دارد.

محمد مهدی قاسمی گفت: فارس در زمینه پرورش زنبور عسل ، ملکه و کلنی فعالیت دارد و بخشی از نیاز استان های دیگر را تامین می کند.

وی بیان داشت: با توجه به توانمندی فارس در تولید عسل مرغوب ، متاسفانه زمینه صادرات این محصول فراهم نشده است.

وی افزود: عسل علاوه بر قندهای گلوکز، فروکتوز، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، کلریدسدیم، گوگرد، آهن ، فسفات ، ویتامین های مختلف ، حاوی آنتی بیوتیک های متفاوتی است اما بسیاری از مردم از خواص این محصول آگاهی لازم ندارند.

بگفته وی ، فارس از جایگاه مناسبی در تولید عسل برخوردار است و صنعت زنبور داری در این استان در حال توسعه است.

قاسمی ادامه داد: جهاد کشاورزی زمینه برخورداری فارغ التحصیلان کشاورزی از تسهیلات بانکی برای فعالیت در حوزه زنبورداری را فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: جهاد کشاورزی تلاش دارد با استاندارد سازی عسل فارس زمینه صادرات بیشتر این محصول را فراهم سازد تا ارزش افزوده بیشتری برای تولیدکنندگان داشته باشد.

این مسوول ادامه داد: سالانه 10درصد از عسل فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

عسل مرغوب استان فارس به عنوان یکی از صدها ظرفیت این استان در صورت بازاریابی مناسب ، تسهیل روند تسهیلات بانکی و فراهم شدن زمینه های فراوری و صدور این عسل مرغوب ضمن رقابت در بازارهای جهانی به نحو موثری می توان به اشتغال پایدار در منطقه کمک کرد.

در حالی که به گفته برخی مسوولان ارشد فارس بیکاری فزاینده و نبود شغل دامن اقشار فعال جامعه را در این استان به عنوان معضل بزرگ و اولویت دار در برگرفته ، اما به حرفه زنبورداری به عنوان یک صنعت درآمد زا و اشتغالزا هنوز توجه جدی نشده است .
(چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳) ۱۳:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها