چهارشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۹۷۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سبزی‌هایی که منشأ سرطان‌ شده‌اند

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در حالی مردم را به خوردن سبزی و صیفی‌جات به منظور مقابله با سرطان ترغیب می‌کنیم که به دلیل استفاده از کود ازته، این سبزی‌ها به نوعی خود منشأ انواع سرطان‌ها شده‌اند.

احمد بایبوردی ، اظهار کرد: استفاده از کودهای شیمیایی موجب بزرگ و سنگین شدن سبزی‌های غده‌ای مانند سیب زمینی و پیاز می‌شود و سود بیشتری را برای کشاورزان به دنبال دارد ولی بیشتر این کشاورزان نمی‌دانند که این کودها به عنوان یک عامل سرطان‌زا شناخته شده‌اند و در حالی مردم را به خوردن سبزی و صیفی‌جات به منظور مقابله با سرطان ترغیب می‌کنیم که به دلیل استفاده از کود ازته، این سبزی‌ها به نوعی خود منشأ انواع سرطان‌ها شده‌اند.

وی افزود: بالابودن غلظت نیترات در اندام‌های قابل مصرف سبزی‌ها، علوفه و در آب آشامیدنی مخاطرات بهداشتی جدی را برای انسان و دام ایجاد کرده است.

بایبوردی، مهم‌ترین عامل در کاهش مصرف سم و کودهای شیمیایی را آموزش اصولی به بهره برداران بخش کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: باید ضمن کاهش مصرف کودهای شیمیایی، چارچوب ذهنی کشاورزان را درباره آثار مفید کودهای آلی تغییر داد و هم مردم را به استفاده از سبزی‌های تولید شده به روش ارگانیک تشویق کرد.

وی از کم اطلاع بودن و یا به نوعی بی‌اطلاعی کشاورزان از عوارض مصرف کودهای شیمیایی گفت و ادامه داد: به دلیل آنکه بیشتر سموم، محلول در چربی هستند، روی پوست میوه قرار گرفته و هنگام شست و شو با آب از بین نمی‌روند، بنابراین توصیه می‌شود برای پاک کردن سموم از روی میوه‌ها و سبزی‌ها آنها را با کمی مواد ضدعفونی کننده یا نمک شسته و سبزی‌ها آبکشی کرد تا سم‌شان از بین برود.

‌بایبوردی با اشاره به تاثیر مثبت اختصاص یارانه به تولیدکنندگان محصولات ارگانیک تاکید کرد: اختصاص یارانه به کشاورزان تولیدکننده محصولات ارگانیک‌ را می‌توان در افزایش تولید این محصولات‌ به عنوان راهکاری اساسی قلمداد کرد.

ایسنا

(چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳) ۱۲:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها