چهارشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۹۵۶۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید محصولات ارگانیک مصداق حفاظت از محیط زیست

‌استاد کشاورزی دانشگاه پیام نور گفت: کشاورزی ارگانیک از کشاورزی‌ پایدار الگو می‌پذیرد و علاوه بر تأثیرگذاری بر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی سبب توانمندی کشور در تولید محصولات کاملا طبیعی می‌شود.

محمدرضا داوری، افزود: اجرای کشاورزی پایدار علاوه بر آن که منجر به سودبخشی اقتصادی و اجتماعی می‌شود، مانع از پیدایش آلودگی‌های آب‌ و خاک شده و با حفاظت از محیط‌ زیست از به خطر ‌افتادن حیات ‌گیاهان، حیوانات و انسان‌ها جلوگیری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: کشاورزی ارگانیک شاخه‌ای از کشاورزی پایدار است، بنابراین در تولید محصول سالم به توضیح این نوع از نظام کشاورزی پرداخته می‌شود.

داوری در خصوص استانداردهای تولید محصولات ارگانیک خاطرنشان کرد: در کشاورزی ارگانیک کاربرد مواد‌شیمیایی مصنوعی ممنوع و تمام مراحل تولید، فرآوری و بسته‌بندی محصولات دارای استانداردهای خاصی است.

این دکترای اکولوژی زراعی تأکید کرد: متولی کشاورزی ارگانیک در ایران انجمن ارگانیک کشور است و سه شرکت خصوصی داخلی و سه شرکت بین‌المللی که دارای صلاحیت‌های لازم در زمینه اعطای گواهی ارگانیک هستند در توسعه این نوع کشاورزی در ایران فعالند و کشاورز هنگام مراجعه به این شرکت‌ها می‌تواند با گذراندن شرایط لازم نسبت به دریافت گواهی تولید محصول ارگانیک ملی یا بین‌المللی اقدام کند.

به گفته‌ی وی دستاوردهای کشاورزی ارگانیک را حفظ و نگهداری گونه‌های کشاورزی، افزایش کیفیت محصولات غذایی و مقاومت‌ بیشتر گیاهان زراعی، باغی و گلخانه‌ای در برابر آفات و بیماری‌ها و ایجاد خود‌اتکایی در تولید محصولات کشاورزی عنوان کرد.

داوری به عدم فرهنگ‌سازی لازم در استفاده صحیح از محصولات ‌ارگانیک و کاهش قدرت‌ خرید مردم اشاره کرد و افزود: با تشویق کشاورزان به استفاده از روش‌های تلفیقی مدیریت آفات و تغذیه گیاهی در گام اول و سپس توسعه تولید محصولات ‌ارگانیک می‌توان بستر‌ مناسبی برای افزایش ‌تولید محصولات با کیفیت بالا فراهم ساخت.

وی در پایان همکاری‌ نهاد‌هایی مانند بسیج ‌علمی و بسیج سازندگی در راهنمایی کشاورزان جهت تولید محصول طبیعی را مفید تلقی کرد.

ایسنا

(چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳) ۱۰:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها