سه شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۴۹۵۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

اعلام نتایج تحقیقات محققان کشور بر روی رقم گندم نان قابوس

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان از معرفی رقم جدید گندم نان قابوس خبر داد.

سیدکریم موسوی با اعلام این خبر اظهار کرد: رقم گندم نان دیم قابوس در سال زراعی ۸۶-۱۳۸۵ در قالب خزانه بین‌المللی (۳۹th IBWSN) از طریق مرکز تحقیقات بین‌المللی تحقیقات گندم و ذرت (CIMMYT) ارسال شد و در ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی گرمسیر و نیمه‎گرمسیر کشور مورد مطالعه قرار گرفت که به علت دارا بودن ویژگی‎های مناسب زراعی و کیفیت خوب نانوایی و همچنین عملکرد بیشتر نسبت به شاهد، گزینش و در سال ۹۳ معرفی شد.

وی اضافه کرد: نمایش خوب این رقم در آزمایش پیشرفته (۸۸-۱۳۸۷) سبب شد که این رقم همراه با ۱۶ لاین پیشرفته دیگر و شاهد کوهدشت، به مدت سه سال زراعی (۹۱-۱۳۸۸) در آزمایش‎های یکنواخت سراسری در ایستگاه‌های تحقیقاتی گرمسیر و نیمه‎گرمسیر کشور (گچساران، خرم آباد، گنبد و مغان) مورد ارزیابی قرار گیرد.

موسوی ادامه داد: رقم قابوس با میانگین عملکرد دانه سه هزار و 514 کیلوگرم در هکتار در تمام ایستگاه‌ها، دارای برتری عملکرد معنی‌دار ۸/۶ درصدی نسبت به رقم سازگار منطقه (شاهد کوهدشت با متوسط عملکرد سه هزار و 333 کیلوگرم در هکتار) بوده و از پایداری عملکرد بالایی در شرایط متنوع محیطی برخوردار است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: این رقم علاوه بر داشنن خصوصیات زراعی مطلوب رقم یاد شده، برتری محسوس آن در پارامترهای متعدد تعیین کننده کیفیت آرد از وِیژگی‌های برجسته رقم جدید است، به طوری‌که لاین جدید از نظر پارامترهای کیفی مانند سختی دانه، شاخص‌گلوتن، درصد پروتئین (۳/۱۲ درصد)، حجم نان و عدد زلنی نسبت به شاهد کوهدشت برتری محسوسی دارد.

وی تصریح کرد: گندم دیم قابوس دارای تیپ رشد بهاره، ریشک‎دار، زودرس، قدرت رویش بسیار مناسب، متوسط اتفاع بوته ۸۴ سانتی‎متر و وزن هزار دانه ۵/۳۴ گرم با رنگ دانه سفید، متحمل به گرما، خشکی آخر فصل و ریزش دانه است.

موسوی اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های واصله مبنی بر حساسیت رقم کریم در منطقه گرگان و گنبد نسبت به زنگ قهوه‌ای و مقاومت مطلوب این رقم در مقابل زنگ قهوه‌ای ضرورت جایگزینی و یا تنوع بخشی در ژنوتیپ‎های گندم مورد استفاده در برخی دیم‎زارهای گرمسیری را ضروری کرده‌ است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یادآور شد: تنوع ژنتیکی سبب کاهش آسیب‌پذیری و فرسایش ژنتیکی شده و میزان و پایداری عملکرد دانه ارقام موجود را در آینده افزایش می‌‎دهد.

وی با بیان اینکه لاین جدید در شرایط آبیاری تکمیلی در مقایسه با شاهد سازگار کوهدشت، برتری معنی‌داری داشته است، خاطرنشان کرد: این رقم در مقابل بیماری‌های مهم شایع در ایستگاه‌های هم اقلیم در شرایط طبیعی و آلودگی مصنوعی مزرعه و گلخانه حساسیتی نشان نداده است. در مجموع با توجه به ویژگی‎های مهم زراعی، این رقم برای کاشت در مناطق گرمسیر و نیمه‎گرمسیر دیم کشور معرفی و نام‎گذاری شد.

موسوی تاریخ مناسب کشت این رقم در مناطق گرمسیر و نیمه‎گرمسیر لرستان را اواسط آبان ماه تا اواسط آذر ماه اعلام کرد و افزود: فاصله خطوط کشت برای این رقم ۱۷- ۱۵ سانتی‌متر، عمق کاشت ۷- ۵ سانتی‌متر و تراکم بذر ۳۵۰ دانه در مترمربع (۱۵۰- ۱۴۰ کیلوگرم در هکتار) در شرایط دیم با ماشین عمیق‎کار دیم توصیه می‌شود که با توجه به وزن هزار دانه محاسبه می‌‎شود.

ایسنا

(سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳) ۱۰:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها