پنج شنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۹۳۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صادرات 380 میلیون دلاری پسته رفسنجان در سال گذشته

رئیس اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی رفسنجان گفت: سال گذشته برای 42 هزار تن محموله پسته و مغز پسته صادراتی به ارزش 380 میلیون دلار، 2720 مجوز و گواهینامه استاندارد صادر شد.

ناهید سربازپور در جلسه شورای استاندارد شهرستان رفسنجان افزود: 40 درصد صادرات استان کرمان از شهرستان رفسنجان انجام می‌شود و 60 درصد بر عهده کرمان و سیرجان است.

وی اظهار کرد: در سه ماه اول امسال نیز برای 8500 تن پسته و مغز پسته 466 گواهینامه استاندارد صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.4 برابر رشد داشته است.

سربازپور گفت: 280 واحد تولیدی در رفسنجان فعال هستند که از این تعداد 97 واحد پروانه استاندارد محصولات تولیدی دریافت کردند.

رئیس اداره استاندارد رفسنجان افزود: 15 معدن شن و ماسه در رفسنجان وجود دارد که از این تعداد شش معدن پروانه استاندارد دریافت کردند.

وی خاطرنشان کرد: مصالح ساختمانی بویژه شن و ماسه، آجر و بتن‌ها باید علامت استاندارد اجباری داشته باشند زیرا در غیر این صورت در کیفیت یک ساختمان اثر می‌گذارند و موجب خسارت‌های ناگوار می‌شوند.

وی اظهار کرد: واحدی که پروانه استاندارد دریافت می‌کند دلیل بر این نیست که خوب خواهد ماند لذا باید نظارت‌ها بیشتر باشد تا تخلفی صورت نگیرد.

سربازپور گفت: سال گذشته پروانه استاندارد دو واحد تولید بتن ابطال شد و لازم است آزمایشگاه کنترل کیفی مواد راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: آسانسور یکی از کالاهایی است که هنگام تولید و نصب، مشمول استاندارد اجباری است چراکه خیلی ریزه‌کاری دارد.

رئیس اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی رفسنجان افزود: میلگرد در ساختمان‌سازی مهم است و سنجش میزان مقاومت و استاندارد آن وجود ندارد.

وی یادآور شد: خریداران و همشهریان می‌توانند کد 10 رقمی زیر علامت استاندارد بر روی کالا را توسط سامانه پیامکی 10001517 ارسال و تمام مشخصات و اعتبار کالا را دریافت کنند یا از طریق سایت سازمان استاندارد از مشخصات کالا آگاه شوند.

سربازپور تاکید کرد: هرگونه تبلیغات از سوی شرکت‌های تولیدکننده در جراید باید بعد از دریافت گواهینامه استاندارد صورت گیرد.

وی همچنین به 212 وسیله بازی شناسایی شده غیراستاندارد در پارک‌ها و زمین‌های بازی این شهرستان در بازدید سال گذشته اشاره و اظهار کرد: وسایل بازی در مدارس و پیش‌دبستانی‌ها نیز وجود دارد که با مدیران آنها هماهنگ شده که در صورت بروز حادثه‌ای مدیران، مسئول هستند.

سرباز پور با بیان اینکه تجهیزات و وسایل بازی فلزی استاندارد نیستند، تصریح کرد: از سال گذشته به دلیل شدت ضربه وارده به کمر بچه‌ها، نشیمنگاه تاب‌های فلزی، غیراستاندارد اعلام شده و باید به غیر از زنجیر آن، نشیمنگاه غیرفلزی ساخته شود تا کودکان آسیبی نبینند.

ایسنا

(پنج شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۳) ۱۴:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها