دوشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۳ / ۱۷:۰۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۴۹۲۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد
بررسی بانکداری و اوراق مشارکت با عقود حلال اسلامی

همیشه سودها قطعی است / بانکداری ایران و عقود اسلامی ...!!!

بر اساس بانکداری غیرربوی سود بانکی قطعی وجود ندارد و همه بانک‌ها پس از عملیاتی که انجام می‌دهند و پول­های خود را در قالب تسهیلاتی به مردم وام می‌دهند و پس از کسر کارمزد، سود قطعی تعیین می‌کنند اما واقعیت این است که تا به حال تمام علی‌الحساب بودن سودها همیشه قطعی بوده است و هیچ وقت مشاهده نشده که سود بانکی اعلام شده 20 درصد مثلا بعد از سپری شدن مدتی سود قطعی آن 21 درصد باشد.

در مورد اوراق مشارکت هم معمولا سود سپرده‌ها را بانک‌ها علی­الحساب قطعی تلقی می‌کنند و هیچ وقت بالاتر از آن پرداخت نمی‌کنند. اما مشکل همان سود سپرده 22 درصدی است که رئیس بانک مرکزی اعلام کرده است. در هیچ جای دنیا این‌گونه نیست که سود سپرده بانکی از قبل تعیین شود.

اما در ایران این موضوع اتفاق افتاده است و بانک‌ها نرخ سود سپرده را تعیین و انحصار ایجاده کردند و رقابت را از بین بردند. اگر تمامی بانک‌ها به طور یکسان نرخ سود سپرده به مردم پرداخت کنند، دیگری رقابتی وجود نخواهد داشت. این در حالی است که بانک‌ها در نرخ تسهیلات و نرخ وام­ها این امکان را برای خودشان فراهم کرده‌اند که نرخ سود مباد‌له‌ای را کم می‌دهند اما نرخ عقود مشارکتی را با نرخ­های بالای 29 یا 30 درصد می‌دهند. این نشان­دهنده این است که روند ثباتی وجود ندارد.  

بسیاری از مردمی که در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند به صورت سپرده­گذاری یک­ساله نیست. ممکن است سپرده­گذاری کوتاه­مدت یا 3 ماهه باشد. اما بانک‌ها  با توجه به  تسهیلاتی که ارائه می‌دهند، سودهای بالای 25 یا 26 درصد می‌گیرند اما به مردم سودهای پایین­تری می‌دهند. بانک مرکزی با این کار به نوعی قصد داشته که حالت ربوی بودن آن را از بین ببرد و بگویید که ما سود قطعی را سود علی­الحساب بالاتر می­دهیم.

لذا باید بین بانک‌ها از طریق نرخ سود متفاوتی که به مردم پرداخت می‌کنند، رقابت ایجاد شود. یعنی یک بانک ممکن است نرخ سود  18 درصدی و بانک دیگری 25 درصدی پرداخت کند. در این حالت بانک مرکزی با نظارت بر بانک‌ها بخشی از پول مردم و نقدینگی بانک‌ها را می­تواند به بخش تولید هدایت کند. نه این­که با انحصاری کردن  بانک‌ها و تعیین نرخ قطعی سود سپرده­ها بازار را قبضه کند. چرا که این امر باعث بهم خوردن سایر بازارها خواهد شد.

به عنوان نمونه صاحبخانه­ها  و مالکین اگر نرخ سود سپرده­ها بالا باشد، سعی می‌کنند از مستاجرین رهن دریافت کنند اما اگر نرخ سود سپرده­ها پایین باشد، نرخ اجاره را بالا می‌برند. در این حالت ثابت نگه‌داشتن نرخ سود سپرده­ها سبب بهم ­خوردگی سایر بازارها می­شود. بنا به گفته­ یکی از بانک‌های خصوصی خیلی از بانک‌ها نرخ سود سپرده قطعی را لحاظ نمی‌کنند. البته این امر به عینه قابل مشاهده نیست  و بانک‌ها اعلام می‌کنند که نرخ سود سپرده که لحاظ کرده­اند همان نرخ اعلامی بانک مرکزی است. مگر اینکه ارتباط رئیس شعبه و کارکنان بانک با مردم به گونه­ای باشد که مردم متوجه شوند، بانک مورد نظر نرخ سوده سپرده بالاتری نسبت به دیگر بانک‌ها پرداخت می‌کند. این در حالی است که خیلی از بانک‌ها اعلام می‌کنند به نرخ­های اعلامی بانک مرکزی وفا دارند اما  به صورت غیر رسمی با نرخ سود سپرده بالاتری کار می‌کنند


مهدی جاویدپور

سردبیر اقتصادی فودنا

مهدی جاوید پور

 

(دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳) ۱۷:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها