سه شنبه / ۳ تیر ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۷
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۴۹۰۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

رونق "صنعت و تجارت" با اصلاح عملیات بازپروری هلدینگ‌های بزرگ

رئیس مجمع واردات گفت: در بسیاری از کشورها رونق هلدینگ‌های صنعتی و تجاری موتور محرکه اقتصاد محسوب می‌شود و دولت‌ها تلاش می‌کنند با هدایت سرمایه‌های اندوخته شده در نظام بانکی به سمت هلدینگ‌ها از مزایای رقابتی آن برای تصاحب سهم بیشتر از تجارت جهانی استفاده کنند.

محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع واردات  با درهم تنیده خواندن سرنوشت تولید و تجارت با  سرنوشت هلدینگ های مادر گفت: در بسیاری از کشورها رونق هلدینگ های صنعتی و تجاری موتور محرکه اقتصاد محسوب می‌شود و دولت‌ها تلاش می‌کنند با هدایت سرمایه های اندوخته شده در نظام بانکی به سمت هلدینگ ها از مزایای رقابتی آن برای تصاحب سهم بیشتر از تجارت جهانی استفاده کنند.

وی ساده کردن فرایندهای عملیاتی برای ایجاد هلدینگ‌ها، کاهش مقررات و ایجاد مشوق های لازم برای ورود هر چه بیشتر افراد به این عرصه را ضروری دانست و ادامه داد: متأسفانه در کشور ما در سالهای گذشته به بهانه افزایش ضریب نظارت و دقت، قوانین و مقررات دست و پاگیر زیادی را بر نظام صنعت و تجارت تحمیل کرده‌ایم.

رئیس مجمع واردات افزود: این دست اندازها نه تنها هزینه بنگاه های اقتصادی فعال را افزایش داده است، که حتی موجب شده است هزینه تولید کالا در بخش صنعت نیز با رشد چشمگیری مواجه باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که میزان تعامل سازمان‌های مختلف با یکدیگر می تواند بسیاری از دست اندازها را در خود هضم کند، اضافه کرد: واقعیت آن است که دولتمردان می‌توانند با ایجاد شبکه جامع تجارت خارجی میان دستگاه‌های مرتبط نظیر گمرک، بانک‌های عامل، استاندارد، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌ صورت الکترونیکی با خلاصه کردن انجام بسیاری از امور، هزینه تولید و تجارت کالاها را به طور محسوسی کاهش داد و نقش موثری در ایجاد انگیزه بخش خصوصی برای ایجاد هلدینگهای قدرتمند ایفا نمایند.

رئیس مجمع واردات در خصوص نگرانی های بخش خصوصی اظهار داشت: کاهش انگیزه صنعتگران و همچنین واردکنندگان برای دسترسی به بازار‌های جهانی یکی از مهمترین دغدغه های فعالین اقتصادی در چند سال اخیر بوده است این درحالی است که اگر اقتصاد کشور از قبل بر روی هلدینگها تمرکز بیشتری داشت،راحت تر می توانست از دوره تحریم ها عبور کند.

وی در پایان یادآور شد: هرچند هنوز بسیاری از وعده‌های دولت یازدهم در زمینه حمایت از تولید محقق نشده‌اند اما چشم انداز آینده بخش تجارت خارجی کشور بسیار امیدوار کننده و روشن است.

 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

(سه شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳) ۱۴:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها