یکشنبه / ۱ تیر ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۴۹۰۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

هیچ عقب‌نشینی درباره بهداشت برنج‌های وارداتی وجود ندارد

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه هیچ عقب‌نشینی برای ضوابط بهداشتی برنج‌های وارداتی به کشور نخواهیم داشت، از افزایش حمایت و تعداد ۲ برابری داروهای تزریقی و خوراکی بیماران هموفیلی در سال جاری خبر داد.

 رسول دیناروند در برنامه بررسی روند اجرای طرح تحول سلامت در حوزه تجهیزات پزشکی اظهار داشت: طرح تحول سلامت در بیمارستان‌ها به صورتی به اجرا درآمده است تا بیمار برای تهیه تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان ارجاع نشود.
وی درباره گلایه‌های خود که در گذشته که درباره وجود تجهیزات پزشکی قاچاق در بیمارستان‌ها داشت، عنوان کرد: این گلایه مربوط به استفاده بیمارستان‌ها از تجهیزات پزشکی قاچاق بود که به هیچ عنوان قابل قبول نیست. براین اساس برخلاف دارو که دوسوم حجم ریالی آن توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود متاسفانه تجهیزات پزشکی برعکس آن است و فقط یک‌چهارم تجهیزات پزشکی مصرفی در کشور تولید داخل است و بیشتر آن واردات می‌شود.
دیناروند با بیان اینکه آمار دقیقی در مقوله قاچاق تجهیزات پزشکی وجود ندارد، عنوان کرد: ولی می‌توان به ضرس قاطع بیان کرد که قاچاق تجهیزات پزشکی بیشتر از دارو است، همانطور که برخی مکمل‌ها برای دوپینگ و سقط جنین به کشور قاچاق می‌شود. بنابراین تجهیزات پزشکی نیز به دلیل گرانی که دارند از طریق مرزهای کشور با قیمت پایین‌تری به کشور قاچاق می‌شود.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره برنامه‌های این سازمان با توجه شروع فصل تابستان در حوزه مواد غذایی از جمله برنج عنوان کرد: سازمان غذا و دارو درباره برنج برای سال 93 کارهایی که انجام داد بسیار تاثیرگذار بود با توجه به اینکه یک سوم برنج نیاز کشور وارداتی است، ضوابط فنی سختگیرانه‌ای اتخاذ کرده‌ایم به طوری که مقررات فلزات سنگین و باقی‌مانده سموم در برنج‌های وارداتی را 20 درصد بالاتر حساب کردیم به طوری که کشورهای صادرکننده به ایران به تکاپو افتادند به تعداد 10 درصد محموله‌های برنج نیز دیگر اجازه ورود به کشور پیدا نکردند.
وی تصریح کرد: براین اساس با کارشناسان کشورهای صادرکننده برنج به ایران از جمله هند، جلساتی داشتیم و با وجود آنکه آنها بسیار اصرار بر این دارند که ضوابط فنی بهداشت برنج‌های وارداتی را به سال گذشته برگردانیم ولی ما به هیچ عنوان در این مقوله عقب‌نشینی نمی‌کنیم.
دیناروند درباره ضوابط بهداشتی برای برنج‌های تولید داخل نیز عنوان کرد: برای تولیدکنندگان برنج‌های داخلی فرصت بیشتری قائل شده‌ایم ولی آنها نیز باید به زودی برای شناسنامه‌ کردن تولیدات برنج خود اقدام کنند و گرنه با مشاهده برنج داخلی غیربهداشتی برخورد و از سطح بازار جمع‌آوری می‌شود.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: با توجه به شروع فصل گرما و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان بازرسی‌های این سازمان نیز متعاقبا بیشتر و گسترده‌تر می‌شود و مردم نیز باید بیشتر به توصیه‌های بهداشتی در فصل گرما توجه کنند.
وی درباره نامه وزیر بهداشت به سازمان غذا و دارو در زمینه برخی داروهای بیماران توضیح داد: وزیر بهداشت در حمایت از تولید داروهای داخلی و همچنین اجرای بهتر طرح تحقق سلامت نامه‌ای به سازمان غذا و دارو نوشتم براین اساس که برای اجرای بهتر طرح تحول سلامت فعلا فشاری به بیماران در زمینه هزینه‌های دارویی وارد نشود ولی در نهایت باید ما به سمتی برویم تا داروهایی که مشابه تولید خارجی دارند، در کشور بیشتر مورد حمایت قرار گیرند یعنی بیماران نیز با مصرف داروهای ایرانی به تولید داخل به خصوص در حوزه دارویی کمک کنند.
دیناروند درباره مبحثی که عنوان می‌شود به دلیل وجود سموم بسیار بالا در محصولات کشاورزی واردات این محصولات از کشور ایران به کشورهای دیگر کاهش پیدا کرده است، گفت: خیر اینگونه نیست، زیرا بنده دیروز با مسئولان جهاد کشاورزی جلسه‌ای داشتم و آنها نیز این موضوع را تکذیب کردند و عنوان داشتند در 2، 3 ماه اخیر میزان صادرات محصولات کشاورزی ایران افزایش پیدا کرده است، البته باید این مساله را درنظر بگیریم اگر در یک فرآورده‌ای یا محصول کشاورزی سموم زیادی مصرف می‌شود یا یک شیری آلوده معرفی می‌شود نباید آن را به تمام محصولات تعمیم داد.
وی ادامه داد: البته سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به طور مشترک با کمک جهاد کشاورزی به دنبال آن هستیم تا شاهد کاهش سموم در محصولات کشاورزی باشیم. البته جهاد کشاورزی معتقد است سرانه مصرف کود و سموم در ایران پایین است ولی سیاست‌های وزارت بهداشت به سمت کاهش مصرف سموم است بنابراین باید حد مجاز سموم رعایت شود زیرا سموم به انواع پرخطر و کم‌خطر تقسیم می‌شود که باید سموم پرخطر حذف شود و متاسفانه ما شاهد آن بودیم که در گذشته برخی فرآورده‌ها و محصولات کشاورزی از سموم پرخطری استفاده می‌کردند که به صورت قاچاق وارد کشور شده بود.
رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: ما معتقدیم فقط 50 درصد سموم مصرفی در کشور تحت نظر جهاد کشاورزی است و مابقی به صورت قاچاق وارد و عرضه می‌شود و مکان‌هایی وجود دارد که سموم غیرمجاز را عرضه می‌کنند. بنابراین باید محصولات کشاورزی شناسنامه‌دار شوند تا قابل ردیابی شوند که این مساله هم‌اکنون وجود ندارد.

دیناروند درباره  برخی کمبودهای داروهای بیماران هموفیلی و تالاسمی نیز خاطرنشان کرد: در مورد داروهای بیماران هموفیلی هیچ مشکلی وجود ندارد ولی در مورد داروهای بیماران تالاسمی باید عنوان کنم که هرگاه این بیماران عنوان می‌کنند دچار کمبود دارو هستند منظور آنان داروهای وارداتی است، زیرا متاسفانه از داروهای تولید داخل استقبال کمی می‌کنند. براین اساس برای سال 93 و در ماه‌های پیش رو در تامین داروهای خوراکی و تزریقی بیماران تالاسمی افزایش‌های لازم را خواهیم داشت به طوری که با افزایش 10 میلیون ریالی مواجه خواهیم بود که در سال گذشته 5.5 میلیون ویال بود و داروهای خوراکی این بیماران نیز به 2 برابر افزایش خواهد یافت ولی بیماران تالاسمی و پزشکان فعال در این رشته باید برای مصرف داروهای تولید داخل همت و توجه بیشتری را داشته باشند.

 

 

 

 

 

تسنیم

(یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳) ۱۲:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها