چهارشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۸۸۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
مدیر گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی:

استفاده از صمغ سلامت و کیفیت فرآورده های غذایی را بالا می برد

استفاده از گروه غذایی صمغ ها به عنوان جایگزین چربی ها می تواند تحول مناسبی در صنعت قنادی، لبنی و تولیدات گوشتی کشور داشته باشد و سلامت و کیفیت محصولات آنها را بالا ببرد.


به گزارش فودنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی دکتر سمیرا یگانه زاد اظهار کرد: صمغ ها به طور کلی به دسته ای از ترکیبات غذایی اطلاق می شود که عمدتا از پلی ساکاریدها تشکیل شده اند.
وی تصریح کرد: این دسته از  ترکیبات ویژگی های متعددی از جمله بهبود بافت مواد غذایی، بهبود پایداری و تاثیرگذاری در طعم و بهبود ویژگی های حسی محصولات غذایی دارند.
مدیر گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به کاربردهایی که این گروه از مواد غذایی می توانند در صنایع داشته باشند بیان کرد: جلوگیری از تشکیل کریستال های یخ، تشکیل ژل و امکان جایگزینی آنها با چربی از جمله کاربردهایی است که این ترکیبات در فرآوری محصولات غذایی دارند.
دکتر یگانه زاد ادامه داد: این ترکیبات به صورت طبیعی توسط گیاهان و میکرو ارگانیسم تولید شده و می توان با استخراج و تخلیص آنها را مورد استفاده قرار داد.
وی تاکید کرد: مقادیر اندکی از این ترکیبات می تواند تاثیرات به سزایی در بهبود ترکیبات مواد غذایی داشته باشد.
مدیر گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه بیش از 90 درصد این محصولات در حال حاضر از کشورهای دیگر به ایران وارد می شوند خاطرنشان کرد: واردات این میزان از صمغ ها خروج ارز زیادی را به همراه داشته  حال اینکه در کشور ما منابع متعدد و غنی گیاهی برای تولید این دسته از مواد غذایی وجود دارد.
دکتر یگانه زاد با اشاره به اینکه پژوهش در زمینه صمغ و کاربرد آن در صنعت غذا می تواند نقش موثری در تحول این صنعت به همراه داشته باشد متذکر شد: در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی تحقیقات متعددی در مورد کاربرد صمغ های طبیعی در محصولات غذایی انجام شده است که برخی از آنها به تولید محصولاتی برای پوشش میوه های حساس، بهبود ویژگی های بافتی و حسی محصولات لبنی و فرآورده های قنادی و گوشتی منجر شده است.
وی یادآور شد: لازم به ذکر است که کنگره ای با عنوان صمغ های طبیعی و کاربرد آن در صنعت غذا در تاریخ 30 مهر و اول آبان ماه سال جاری در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی برگزار می شود و علاقه مندان می توانند مقالات خود را تا تاریخ 25 خرداد ماه به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.
مدیر گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اظهار نا رضایتی از بی توجهی مسئولان نسبت به بهره برداری از منابع سرشار تولید صمغ که در کشور ما وجود دارد خاطر نشان کرد: امید می رود که با برگزاری این همایش مسئولان امر توجه بیشتری به پژوهش و تجاری سازی یافته های پژوهشی در زمینه صمغ های طبیعی داشته باشند.

(چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها