شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۸۶۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کمبود علوفه در مازندران

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به کمبود علوفه خشبی در استان، گفت: متاسفانه در تامین صد درصدی علوفه خشبی(سبز) دارای مشکلات فراوانی هستیم.

حسین نگهدار ، افزود: 70 درصد صنعت دامپروری در مازندران و مناطق شمالی کشور به صورت سنتی اداره می‌شود. رویکرد جهاد کشاورزی، توسعه دامپروری صنعتی به خصوص در بخش گاوهای شیرده است.

وی ادامه داد: در گذشته به علت چرای آزاد دام‌ها و تامین بخش عمده‌ای از نیاز دام‌ها از زمین‌های کشاورزی، کمتر بودن قیمت تمام شده شیر و گوشت قرمز نسبت به حال و عدم پرداخت هزینه‌های جانبی، دامداران با رغبت بیشتری فعالیت می‌کردند در حالی که امروزه طرح خروج دام از روستا مطرح است و هر چه دامپروری از بافت روستا دورتر باشد قیمت تمام شده افزایش می‌یابد و صرفه اقتصادی را به همراه نخواهد داشت.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 44 کارخانه خوراک دام و طیور در استان فعال است، خاطرنشان کرد: این تعداد کارخانه در استان تمام نیاز کنسانتره واحدهای دامی استان را تامین می‌کند.

وی یادآور شد: 3 میلیون و 47 هزار و 541 راس دام سبک و سنگین با فعالیت6.5 میلیون واحد دامی در استان وجود دارد. تعداد گاو اصیل در استان 82 هزار و 341 راس، دورگ 364 هزار و 575 راس، بومی 251 هزار و 48 راس، گاومیش 4 هزار و و 429 راس، گوسفند و بره 2 میلیون و 123 هزار و 175 راس و بز و بزغاله 215 هزار و 573 راس است.

نگهدار افزود: در حال حاضر با توجه به قیمت تمام شده شیر خام و گوشت قرمز در بازار، صنعت دامپروری توجیه اقتصادی صد درصدی دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به محدودیت‌های جهاد کشاورزی در کمک به صنعت دامپروری استان گفت: با توجه به جایگاه مطلوب مازندران در تولید شیر و گوشت، محدودیتی وجود ندارد اما در صورت تزریق یارانه مستقیم به دامدار و اختصاص اعتبارات سرمایه‌ای برای ساخت و ساز واحدهای تولیدی می‌تواند بسیاری از مشکلات دامپروری استان را برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: 30 تا 40 درصد کارخانجات لبنی فعال در استان اقدام به صادرات محصولات تولیدی خود به کشورهای همسایه می‌کنند که این میزان صادرات در سال‌های اخیر از رشد مطلوبی برخوردار بوده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: 40 تا 50 درصد ظرفیت بلا استفاده در بخش کشاورزی وجود دارد. عدم تزریق نقدینگی سبب شده برخی از واحدها با ظرفیت بالای استان بلااستفاده بمانند. اختصاص یارانه هدفمند به استان و پرداخت وام‌های کم بهره به دامداران، جان دوباره‌ای به صنعت دامپروری مازندران می بخشد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: شهرستان‌های ساری، بابل، آمل و شرق استان از جمله شهرستان‌هایی هستند که در تولید دام و محصولات دامپروری فعال هستند.

نگهدار در پاسخ به این سوال که آیا از ظرفیت دانشگاهی برای رشد دامپروری استان استفاده شده است؟ گفت: از ظرفیت‌های دانشگاهی برای عملیات لاپروسکوپی، اصلاح نژاد دام روستایی و ارتقای بازدهی واحدهای پرورش گوسفند استفاده شده است.

ایسنا

(شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳) ۱۰:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها