شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۵
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۴۸۶۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات و صدور مجوز 5 ساله

دست‌اندرکاران انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران این ماه‌ها موضوعات مهمی را در سطح کلان کشور و همچنین در عرصه این صنعت شیرین دنبال می‌کنند. از نکات بارز گریبانگیر این صنعت در زمان پیاده‌سازی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها -که این روزها به دغدغه اصلی صاحبان صنعت بدل شده است- گرفته تا برنامه‌ریزی برای برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات که با صدور مجوز 5 ساله، امید دست‌اندرکاران را برای برپایی نمایشگاه‌های مطلوبتر و منسجم‌تر به همراه داشته است.

 دست‌اندرکاران انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران این ماه‌ها موضوعات مهمی را در سطح کلان کشور و همچنین در عرصه این صنعت شیرین دنبال می‌کنند. از نکات بارز گریبانگیر این صنعت در زمان پیاده‌سازی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها -که این روزها به دغدغه اصلی صاحبان صنعت بدل شده است- گرفته تا برنامه‌ریزی برای برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات که با صدور مجوز 5 ساله، امید دست‌اندرکاران را برای برپایی نمایشگاه‌های مطلوبتر و منسجم‌تر به همراه داشته است. 

همچنین دیدارها و نشست‌های متفاوت با اعضای سایر انجمن‌ها و سران صنایع غذایی برای هر تعامل بیشتر نیز از مسئولیت‌های دست‌اندرکاران این انجمن غیر انتفاعی را در دو ماه آغازین سال جدید تشکیل می‌داد. جمشید مغازه ای دبیر  انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران در گفت و گو با شهد به تشریح فعالیت‌های انجام شده در زمینه‌های یاد شده در دو ماه گذشته می‌پردازد که در پی می‌آید.

مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و قیمت‌های دستوری

دبیر انجمن در ابتدای سخنانش با اشاره به روند اجرای هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم بر قیمت‌های دستوری تاکید کرده و می‌گوید:‌ قیمت‌های دستوری در شروع مرحله دوم هدفمندی یارانه ها از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای ما صادر و اعلام شد. بر این اساس به انجمن اجازه داده نشد که بدون اجازه سازمان یاد شده و یا سازمان هدفمندی یارانه ها، قیمت‌ها را افزایش دهد. این در حالی است که بعد از گذشت چند روز،‌ متعاقبا بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس جمهور صادر شد که بر مبنای آن کنترل قیمت‌ها طی اولویت‌بندی انجام شده، در ابتدا به اقلام  و کالاهای اساسی و سپس به تعدادی از اقلام غیر غذایی اختصاص یافته بود که جایی برای محصولات شیرینی و شکلات باقی نمی‌گذاشت.

مغازه‌ای توجه به این مهم را لازم دانست که با افزایش نرخ حامل‌های انرژی، طبیعتا قیمت‌ها دستخوش تغییرات افزایشی می‌شود. این در حالی است که با توجه به اینکه محصولات شیرینی و شکلات در اولویت خرید مردم قرار ندارند و  همچنین پایین بودن قدرت خرید و مشکلات نقدینگی، موجب شده که تولیدکنندگان این محصولات نیز بدنبال افزایش قیمت نباشند. لذا با افزایش قیمت مواد اولیه، حامل‌های انرژی و دستمزد نیازمند اصلاح قیمت‌ها خواهیم بود که باید با هماهنگی و تعامل این اصلاح انجام ‌پذیرد.

وی معتقد است، پیاده‌سازی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها می‌بایست با شیب ملایم صورت پذیرفته و اصلاح قیمت‌ها نیز بصورت دستوری نباشد. به عبارتی کنترل قیمت‌ها می‌بایست بصورت کارشناسی انجام پذیرد، ضمن این که همانطور که مطرح شد، تولیدکنندگان صنعت شیرینی و شکلات با توجه به رقابتی بودن و همچنین توان و قدرت خرید مردم عموما، راغب به افزایش قیمت محصولات نهایی نیستند.

مغازه‌ای کنترل دستوری قیمت‌ها در مرحله نخست، را موجب رکود، ضرر، زیان، تورم و در نهایت تعطیلی کارخانجات  در صنعت شیرینی و شکلات می‌داند و بر این باور است که در صورت تکرار چنین روندی باید منتظر نتایج تکراری برای این صنعت شیرین باشیم.

دبیر این انجمن غیر انتفاعی در ادامه سخنانش می‌افزاید: براساس مصوبه مجلس قرار بود 30 درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی به صنعت اختصاص یابد که متاسفانه شاهد این مورد نبودیم و بدیهی است چنانچه در مرحله دوم نیز این امر محقق نگردد، افزایش قیمت حامل‌های انرژی تاثیر مستقیم بر روی کلیه قیمت‌ها خواهد داشت و بصورت دستوری نیز نمی‌توان مانع از اصلاح قیمت‌های تمام شده گردید.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت،‌ شیرینی و شکلات ایران با اشاره به حمایت انجمن متبوعش از تولید در زمان انجام دومین مرحله از پیاده‌سازی هدفمندی یارانه‌ها ادامه می‌دهد:  ما در راستای مسائل روانی جامعه تلاش برای  تعامل داریم ولی مسلما تلاش این انجمن در جهت حمایت از تولید نیز خواهد بود چراکه بدنبال آن هستیم که صنعت شیرینی و شکلات مورد ضرر و زیان قرار نگیرد.

این دست‌اندرکار عرصه صنعت شیرینی و شکلات کشور با تاکید بر‌اینکه همچون گذشته کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش برای این صنعت وجود دارد، تصریح می‌کند: با توجه به مشکلات اقتصادی و قدرت خرید مردم، مشکلات این صنعت افزایش خواهد یافت و چاره‌ای نداریم جز اینکه به دنبال بازار صادراتی در کشورهای همسایه و یا کشورهای دیگر باشیم تا اجناس خود را در بازار صادرات به فروش برسانیم، که قطعا در این سیاست نیاز به کمک دولت در برنامه ریزی و برقراری تعرفه ترجیحی با کشورهای هدف داریم.

دیبر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران در مورد تعرفه ترجیحی میان کشورهای ایران و ترکیه نیز می‌گوید: پس از شنیدن اخبار غیر رسمی در خصوص وجود این تعرفه که با ابراز بی‌اطلاعی از سوی سازمان توسعه تجارت، همراه بود؛ نهایتا با پیگیری‌های مجدانه متوجه شدیم که این تفاهم‌نامه مابین وزرای مرتبط دو کشور ایران وترکیه صورت پذیرفته است. برهمین اساس و پس از نامه‌نگاری‌های صورت گرفته، متوجه شدیم که تعرفه ترجیحی درست است اما در زمینه صنعت شیرینی و شکلات نه تنها با کاهش تعرفه‌ای مواجه نبوده‌ایم بلکه امتیازاتی نیز از ترکیه گرفته شده است، لکن جزئیات آن تا کنون برای انجمن روشن نگردیده است.

مغازه‌ای تصریح می‌کند: در زمینه تعرفه‌های ترجیحی لازم است، صحبت های بیشتری صورت گیرد.

 نشست با انجمن واردات مواد غذایی آشامیدنی و تعامل بیشتر میان دو انجمن

دبیر انجمن صنعت شیرینی و شکلات کشور نیز در بخش دیگر از سخنانش در خصوص نشست خود با اعضای انجمن واردات محصولات غذایی و آشامیدنی، تصریح کرد: معتقدم نمی‌توان انجمن واردکنندگان موادغذایی و آشامیدنی را از انجمن صنعتی بیسکوئیت، شیرینی و شکلات جدا دانست. اعتقاد دارم که دو انجمن لازم و ملزوم  یکدیگر هستند.

به گفته مغازه‌ای، ما هیچگاه دوستان واردکننده را مقابلمان ندیده‌ایم بلکه همواره آنها را از خود و در کنار خود می‌دانیم. از زمانی که مسئولیت دبیری این انجمن غیرانتفاعی را پذیرفتم، این اصول را در امور جاری خود لحاظ کردم. معتقدم افرادی که در انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی دور هم جمع شدند، بزرگان این صنعت هستند لذا رویکرد ما با آنها تنها تعامل دوستانه است. چراکه اگر هر یک از طرفین با معضل مواجه شوند،‌ طرف مقابل آنها نیز با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

تعرفه ترجیحی ایران  و ترکیه صحت دارد اما در زمینه صنعت شیرینی و شکلات نه تنها با کاهش تعرفه‌ای مواجه نبوده‌ایم بلکه امتیازاتی نیز از ترکیه گرفته شده است.

دیدار نوروزی؛ نشستی برای سران انجمن‌های صنایع غذایی

به بهانه نوروز مانند هر سال جلسه مشترکی با میزبانی اتاق بازرگانی ایران برای حضور و نشست مشترک دبیران انجمن‌های صنایع غذایی و اعضای محترم اتاق های ایران و همچنین بزرگان صنعت برگزار شد که دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات آن را خوشایند دانسته و قدردانی می‌کند.

دبیر انجمن با بیان اینکه این نشست به میزبانی اتاق بازرگانی برگزار شده است، ادامه می‌دهد: با اینکه در این نشست‌ها با حضور دبیران انجمن‌ها و حتی مسئولان دولتی هم همراه بود ولی تعامل کاری مطرح نبود و صرفا به منظور تجدید دیدار برای طرفین به مناسبت نوروز صورت گرفت.

صدور مجوز 5 ساله و برپایی نمایشگاه گسترده‌تر

این مقام آگاه در صنعت شیرینی و شکلات کشور در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اخذ مجوز برپایی نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات تهران، می‌گوید: سازمان توسعه و تجارت در حرکتی مفید و قابل تقدیر برای نمایشگاه‌های شیرینی و شکلات و نمایشگاه های معتبر تخصصی مجوز 5 ساله صادر کرده است که جای قدردانی دارد. بر این اساس از هم‌اکنون می‌توانیم فعالیت‌های بازرگانی را برای نمایشگاه چهاردهم این صنعت به انجام رسانیم. گفتنی است تاریخ نمایشگاه 5 ساله برای شهریور ماه انجام شده است که تا سال 97 ادامه می‌یابد.

مغازه‌ای با اشاره به انتقادی که از سوی شرکت‌کنندگان در این رویداد تخصصی در صنعت شیرینی و شکلات به دلیل ساعت نامناسب برگزاری نمایشگاه صورت می‌گیرد،‌ می‌افزاید: به‌رغم مذاکره با مسئولین نمایشگاه و نامه‌نگاری‌های انجام گرفته، ولی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها همچون گذشته ساعت کاری نمایشگاه را 9 صبح الی 16 اعلام کرده‌اند که مجبوریم تابع نظرات آنها باشیم.

به گفته دبیر این تشکل غیرانتفاعی، نمایشگاه کار جذب مشارکت کننده‌ها را از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز کرده است و تاکنون حدود 90 درصد از غرفه‌ها واگذار شده است. به منظور افزایش فضای نمایشگاه نیز درخواست‌هایی صورت گرفته که تاکنون مورد موافقت قرار نگرفته است.

مغازه‌ای در مجموع حرکت نمایشگاه را حرکت مثبت و مطلوب خوانده و تصریح می‌کند: با توجه به بهبود مناسبات انجام شده با کشورهای خارجی به نظر می‌رسد با افزایش تعداد شرکت‌های خارجی در نمایشگاه چهاردهم در مقایسه با سال قبل مواجه باشیم.

 وی  همچنین در پایان از برپایی مجمع انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت شیرینی و شکلات طبق سنوات گذشته در خردادماه خبر داده و ابراز امیدواری می‌کند امسال نیز همچون گذشته مجمع خوبی برگزار گردد.

منبع : شهد 23
(شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳) ۰۹:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها