شنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۸۲۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سرما به مرکبات خسارت زد

در حالی که کشاورزان منطقه شمال تولید مرکبات امسال را به دلیل سرمازدگی شدید زمستان گذشته مناسب پیش‌بینی نمی‌کنند، رئیس اتحادیه باغداران می گوید: اظهار نظر در مورد وضعیت تولیدی محصولات مرکبات کمی عجولانه است.

عنایت‌الله بیابانی رئیس اتحادیه باغداران و قائم مقام خانه کشاورز در مورد چگونگی وضعیت باغات مرکبات در سال جاری پس از سرمای شدید سال گذشته، گفت: هنوز زود است که در مورد وضعیت باغات مرکبات  و میزان تولید محصولات امسال اظهار نظر کنیم و ممکن است اظهار نظر زود هنگام باعث برخی سوء استفاده‌ها شود.  

وی افزود: در برخی از مناطق مثل استان مازندران به دلیل سرمای شدید سال گذشته شکوفه‌ درختان دچار آسیب‌های جدی شد که متاسفانه هنوز هم خسارات به باغداران پرداخت نشده است.

بیابانی بیان داشت: تولید مرکبات در 7 استان کشور انجام می‌شود بنابراین ممکن است میزان محصولات در 6 استان دیگر به غیر از استان مازندران به اندازه‌ای باشد که خسارات ناشی از سرما به استان مازندران را جبران کند. 

رئیس اتحادیه باغداران و قائم مقام خانه کشاورزی بیان داشت: برف زمستان گذشته در برخی استان‌ها از قبیل مازندران خسارات سنگینی به باغات مرکبات وارد کرد ولی بهرحال اظهار نظر در مورد وضعیت تولیدی محصولات مرکبات کمی عجولانه است.

بیابانی در پاسخ به این سؤال که تأثیر واردات مرکبات بر تولیدات داخلی چیست؟ و در مورد مرکبات به چه میزان امکان صادرات مازاد بر مصرف داریم، گفت: در تولید مرکبات در دنیا پنجمین تولید‌کننده به شمار می‌رویم و در مورد محصولات تولیدی مرکبات کشور تولید مازاد داریم که می‌توان با برنامه‌ریزی بخشی از آن را صادر کرد.

وی افزود: هر گاه در زمینه تولید در ارتباطات اجرایی با مشکل جدی مواجه می‌شویم بلافاصله به سمت واردات می‌رویم که  این موضوع در عین حالی که منافعی برای واردکننده دارد، هزار برابر برای مصرف‌کننده و تولید کننده زیان دارد.

بیابای تصریح کرد: یکی از زیان‌های واردات مرکبات بر تولید، ورود آفات نباتی به داخل کشور به وسیله مرکبات وارداتی است زیرا از نظر علمی امکان نگهداری مرکبات وارداتی در قرنطینه وجود نداررد.

وی افزود: بر اساس محاسبه مازاد سرانه مصرف مرکبات تا مرز یک میلیون تن، کشور ایران توان صادرات مرکبات را دارد و برای صادرات باید دولت امکانات اقتصادی و حمل و نقل برای صادرات را فراهم کند.

رئیس اتحادیه باغداران و قائم مقام خانه کشاورز بیان داشت: برخی از کشورهای اطراف ایران وارد کننده مرکبات هستند به عنوان مثال کشور روسیه سالانه حدود 500 هزار تن مرکبات وارد می‌کنند که اگر برای صادرات به این کشور برنامه‌ریزی شود می‌‌توان این کار را از طریق استان مازندران انجام داد و بخشی از صادرات به این استان انجام شود.

وی افزود: تولید مرکبات نیازمند حمایت است همانطور که امسال با حمایت از تولید چای و خرید تضمینی چای بسیاری از کشاورزان به سمت تولید چای آمدند با خرید تضمینی و حمایت‌های دولت هم امکان کشت بیشتر برخی محصولات در کشور فراهم می‌شود.

فارس

(شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳) ۱۳:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها