شنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۸۰۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

ابلاغ لغو عوارض صادرات نخود

رییس شورای ملی نخود ایران گفت: از آنجایی که به علت بسته شدن تعرفه بر روی صادرات نخود، مقدار زیادی نخود در انبارها مانده بود، پیشنهاد لغو تعرفه صادرات نخود از سوی شورای ملی نخود ایرن مطرح شد که این مسئله مورد موافقت قرار گرفته و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

 ناصر مرادی با اعلام این خبر، اظهار کرد: شورای ملی نخود ایران آمادگی کامل جهت تامین نخود مورد نیاز کشور را داشته و درخواست دارد مسئولیت تولید، فرآوری، صادرات و واردات نخود کشور به این شورا واگذار شود که در صورت تحقق این امر برای اولین بار در کشور تمامی امور یک محصول به بخش خصوصی واگذار می‌شود که این امر می‌تواند زمینه ساز یک تحول بزرگ در کشور باشد.

مرادی افزود: در دو سال گذشته در خصوص صادرات برخی اقلام از جمله حبوبات عوارض صادراتی تعیین شده بود که محصول نخود را نیز شامل می‌شد، در حالیکه در کشور نه تنها کمبود این محصول احساس نمی‌شود، بلکه هر ساله مازاد مصرف داخلی به کشورهای دیگر صادر می‌شد که متاسفانه به علت اخذ عوارض و به صرفه نبودن صادرات نخود این امر متوقف شد.

وی گفت: شورای ملی نخود ایران بر حسب وظیفه و در جهت احقاق حقوق اعضاء شورا و سایر بازرگانان فعال در این عرصه، بلافاصله با وزارتخانه ها، ادارات و سازمان‌های ذیربط مکاتباتی را انجام داد و چندین جلسه حضوری نیز برگزار و همواره بر حذف عوارض صادرات نخود تاکید داشت.

مرادی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های مکرر طی بخشنامه ابلاغی سازمان توسعه تجارت ایران به کلیه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و گمرکات کشور ضمن لغو بخشنامه‌های مربوط به عوارض صادراتی نخود، صادرات نخود بدون اخذ عوارض صادراتی انجام می‌گیرد.

رییس شورای ملی نخود ایران با ابراز خرسندی از این موضوع گفت: فعالیت‌های این شورا سبب شده تا بسیاری از استانهای کشور و بخصوص استان‌های غربی خواستار ایجاد شعبه شورای ملی نخود ایران در استان خود شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش عمده تولید نخود کشور در استان‌های غربی و شمال غربی کشور است، افزود: نخود جزء کالاهای استراتژیک این مناطق بوده و ممنوعیت صادرات نخود، انگیزه کشاورزان برای کاشت و سطح زیر کشت این محصول کشاورزی را کاهش داده است.

مرادی تاکید کرد: صادرات نخود از این پس بدون اخذ عوارض صادراتی و با رعایت سایر مقررات مربوطه بلامانع است.

ایسنا

(شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳) ۱۱:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها