جمعه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۸:۴۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۷۵۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پخش سریال تکراری نوسان قیمت سیب‌زمینی و پیاز تا کی؟

سیب‌زمینی که مشکلاتش از نبود الگوی کشت مناسب تا کاهش سطح زیرکشت و افزایش نجومی قیمت در سال‌ گذشته، آن را به یکی از سوژه‌های روز افکار عمومی تبدیل کرده حالا با واردات حدود 300 هزار تنی‌اش به نظر می‌رسد روند کاهش قیمت را پیش گرفته است.

مشکلات و چالش‌های سیب‌زمینی از مزارع کشت تا بازار مصرف سال‌ها یا شاید هم دهه‌هاست که گریبانگیر بخش کشاورزی است و کسی تاکنون نتوانسته برای آن چاره‌اندیشی مناسبی کند چراکه یک سال آن قدر محصول روی دست کشاورزان می‌ماند که دولت و مردم آن را به کمترین قیمت از کشاورزان می‌خرند و سالی دیگر کشاورزی که سودی از تولیدش نبرده تصمیم می‌گیرد محصول دیگری مانند پیاز را جایگزین کند و این می‌شود که داستان سیب‌زمینی و پیاز هر دو سال یکبار تکرار می‌شود.

البته الگوی کشت که سال‌هاست تدوین آن در دستور وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته تنها در حد شعار باقی‌مانده و به نظر می‌رسد مهمترین مشکلات تولید و بازار محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی همین مساله است چراکه اگر به گفته کارشناسان، الگوی کشت مناسبی در مزارع وجود داشته باشد یک سال شاهد کمبود سیب‌زمینی و مازاد پیاز و سالی دیگر شاهد مازاد سیب‌زمینی و کمبود پیاز نخواهیم بود.

رییس انجمن سیب زمینی‌کاران هم از همان ابتدای سال گذشته پیش‌بینی کاهش حدود یک میلیون تنی این محصول را به دلیل کاهش سطح زیر کشت اعلام کرده بود شاید کسی باور نمی‌کرد که این محصول ارزان قیمت به گران‌ترین محصول صیفی تبدیل شود و در برهه‌ای به کیلویی 4500 تومان هم برسد.

کمبود تولید سیب‌زمینی در سال گذشته حتی از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به صورت غیر مستقیم تایید و دلیل اصلی گرانی روزافزون این محصول مشخص شد و خلیل آقایی، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی هم مهر تاییدی بر این مساله زد و اعلام کرد وزارت جهاد کشاورزی تعرفه واردات این محصول را به چهار درصد کاهش داده تا واردات این محصول بتواند تعادلی در بازار ایجاد کند.

باز شدن درهای واردات به روی سیب زمینی و ورود 300 هزار تن محصول
البته از همان روزهای پایانی پارسال که درهای واردات برای سیب‌زمینی باز شد به نظر می‌رسید در این ایام روند ثبات یا حتی ارزان شدن قیمت آن شروع شود اما حالا که به گفته عیسی کلانتری، دبیرکل خانه کشاورز طی 40 روز نخست امسال حدود 300 هزار تن سیب‌زمینی وارد شده، بازار با افزایش عرضه کمی رنگ تعادل به خود گرفته و قیمت این محصول به حدود 3000 هزار تومان و کمتر از آن رسیده است.

به اعتقاد کارشناسان تدوین و اجرای الگوی کشت مناسب برای همه محصولات کشاورزی باید هر چه سریع‌تر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و بازار این محصولات قرار گیرد تا دیگر مصرف‌کنندگان شاهد نوسانات قیمت محصولات کشاورزی و سودجویی دلالان همیشه در صحنه به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست دستگاه‌های متولی نباشند.

حال که قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی تصویب و ابلاغ شده وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان آن به عنوان متولی تولید و بازار انواع محصولات کشاورزی باید تدبیری بیندیشند تا تعادل در تولید و اردات محصولات کشاورزی منجر به تامین امنیت غذایی مردم شود و مصرف‌کنندگان دیگر نوسانات قیمت و قیمت‌های نجومی محصولات کشاورزی را شاهد نباشند.






ایسنا

(جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۸:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها