شنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۶۷۹۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

جایگاه دام و تأثیر آن در مرغوبیت تولیدات

جایگاه دام به مکانی گفته می‌شود که برای به وجود آوردن شرایط مناسب زندگی و تولید برای دام‌ها ساخته شده باشد. شرایط مناسب زندگی و تولید شامل تهیه‌ی خوراک به اندازه‌ی کافی و از نوع خوب، هوای تازه و پاکیزه به مقدار کافی و حفظ حیوان در برابر سرما و یا نور شدید خورشید است.

 «غفورعبداللّهی» معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: برای این که دام‌ها تولید خوبی داشته باشند، باید شرایط و امکانات لازم را برای آنها تهیه کنیم، یکی از این شرایط ساختن جایگاهی است که در آن اصول فنی برای پرورش دام وجود داشته باشد.

وی افزود: این جایگاه باید محیطی آرام و دور از هر نوع ناراحتی را برای دام بوجود آورد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی درباره‌ی ضرورت بلندتر بودن جایگاه دام از زمین‌های اطراف گفت: زمینی که برای جایگاه دام انتخاب می‌شود باید از زمین‌های اطراف بلندتر و یا هم‌سطح آن باشد تا از ورود آب‌های جاری به محل نگهداری دام‌ها جلوگیری شود.

عبداللّهی با اشاره به لزوم تابیدن نور خورشید به بدن دام‌ها ادامه داد: ساختمان جایگاه دام باید طوری ساخته شود که از نور خورشید به مقدار زیادی استفاده شود، تابیدن نور خورشید به بدن دام‌ها و جایگاه بسیار مفید است.

وی یادآور شد: ساختمان جایگاه باید طوری ساخته شود که از وزش بادهای فصلی به داخل جایگاه جلوگیری شود، هم‌چنین مسیر وزش باد همیشه از طرف خانه‌ها به سمت جایگاه باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: دیوار، سقف و کف جایگاه در صورت امکان از موادی مانند سنگ، آجر و سیمان ساخته شود تا امکان زندگی حشرات و میکروب‌ها در جایگاه کم و تمیز کردن و ضدعفونی کردن راحت‌تر باشد.

عبداللّهی درباره‌ی تناسب شمار و مساحت جایگاه گفت: باید تعدا دام‌ها و بزرگی جایگاه با هم هماهنگ باشد بعبارتی تعداد دام با مساحت جایگاه تناسب داشته باشد.

«رضا ثقلینی»، قائم مقام معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به خبرنگار ایسنا گفت: گرم شدن یکنواخت جایگاه، کنترل رطوبت، حرارت، بو و جا بجایی هوا با تهویه‌ی کافی و دائمی با بهره‌گیری از کاه غلات امکانپذیر است.

وی افزود: کاه غلات با رنگ روشن، بوی خوب و قابلیت جذب رطوبت بستر مناسبی برای گوساله است.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان کردن عوارض بهداشتی نبودن جایگاه گوساله ادامه داد: از نظر بهداشتی جایگاه گوساله، اهمیت فراوانی دارد و اگر بصورت بهداشتی ساخته نشود، گوساله ممکن است به کاهش وزن، اِسهال و ذات‌الریه دچار شود.

ثقلینی ادامه داد: جمع شدن قطرات آب زیر سقف و دیوارها، یخ زدن آب، افزایش رطوبت و بوی زننده ی آمونیاک از علائم تهویه‌ی نامناسب جایگاه گوساله است.

وی یادآور شد: گوساله به محض تولد در معرض عوامل محیطی گوناگونی قرار می‌گیرد و چون سیستم دفاعی گوساله در آن زمان ضعیف است هریک از عوامل محیطی نظیر سرما، گرما و باد و عوامل بیماریزا و سوءمدیریت سبب بیماری گوساله می‌شود.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به دامداران توصیه کرد: بستر گوساله باید هر روز تعویض شود و بمنظور جلوگیری از خسارت اقتصادی موارد بهداشتی رعایت شود.

براساس این گزارش، هدف از دامداری استفاده از تولیدات مختلف دام‌ها مثل شیر، گوشت، پشم و... است. اگر تولیدات دام‌ها از نظر مقدار و مرغوبیت خوب باشد، دامداری سودمند است. نگهداری از حیواناتی که تولید کمی دارند و یا تولید آنها از نوع مرغوب نیست، مفید نیست. 






ایسنا

(شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳) ۰۹:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها