چهارشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۵
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۴۶۷۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

قوانین جدید برای صادرات زعفران و شدت گرفتن قاچاق

در حالیکه تولید زعفران از رشد مناسبی برخوردار است، وضع برخی قوانین از سال گذشته سبب کاهش صادرات و افزایش قاچاق این محصول شده است.

علی حسینی اظهار کرد: وزارت اقتصاد و امور دارایی برای صادرات زعفران از ماه‌های پایانی سال گذشته قانون جدیدی وضع کرد که اگر صادر‌کنندگان می‌خواهند مالیات صادرات محصولشان در نظر گرفته نشود باید کد ملی کشاورزی را که از آن زعفران خریده‌اند را ارائه دهند.

وی افزود: این قانون باعث شد کشاورزان از ترس این‌که مبادا این کد ملی باعث شود از گرفتن یارانه دولت محروم شوند، زعفران خود را به صادر‌کنندگان نفروشند و بجای آن محصولشان را به دلالان و واسطه‌هایی که زعفران را به صورت قاچاق به کشور‌های دیگر ارسال می‌کنند بفروشند و همین روند سبب شد تا سال گذشته با کاهش صادرات زعفران مواجه شویم.

عضو شورای ملی زعفران گفت: از مسئولان دولت می‌خواهیم علت وضع این قانون را که خود مانعی سر راه صادرات زعفران به عنوان یک محصول با ارزش اقتصادی است را برای کشاورزان شرح دهد تا آنها نگرانی نداشته باشند و اگر قرار نیست این کد ملی باعث حذف آنها از دریافت یارانه شود این مساله را به صورت شفاف اعلام کنند.

دولت برای تسهیل صادرات زعفران به هند و چین رایزنی کند
حسینی تصریح کرد: کشور‌هایی مانند هند و چین علی‌رغم این‌که مصرف‌کننده عمده‌ زعفران ایرانی به‌شمار می‌روند تعرفه‌های سنگینی برای واردات زعفران ایرانی در نظر گرفته‌اند که همین سبب می‌شود این محصول از طریق کشور‌هایی مانند امارات که زعفران ایرانی را به صورت فله‌ای خریداری می‌کنند به هند و چین صادر شود.

وی ادامه داد: از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و دولت انتظار می‌رود با رایزنی با این کشور‌ها بتواند راه صادرات زعفران به هند و چین را تسهیل کند و ارز‌آوری بیشتری برای صادرات این محصول با ارزش کشاورزی به ارمغان بیاورند.

تولید 300 تن زعفران در سال جاری
عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به بارندگی‌های مساعد در روزهای پایانی سال گذشته و ادامه‌ آن تاکنون به نظر می‌رسد اگر شرایط جوی تا پایان فصل برداشت مناسب باشد برداشت زعفران از سطح 80 هزار هکتار زیرکشت این محصول به حدود 300 تن برسد.

حسینی افزود: با سطح زیرکشت حدود 80 هکتاری زعفران اگر 400 تن زعفران در سال جاری برداشت شود، قابل انتظار است چراکه حداقل بهره‌وری در واحد سطح پنج کیلوگرم بوده و هرقدر از 400 تن کمتر تولید کنیم به زیان بخش تمام می‌شود.

وی تاکید کرد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و بازار داخلی و خارجی محصولات کشاورزی به زعفران بیش از پیش توجه کنند تا بتوانیم با رونق تولید و صادرات این محصول ارز‌آوری بیشتری برای کشور داشته باشیم.





ایسنا

(چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳) ۱۳:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها