سه شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۶۷۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

روند رکود تورمی نزولی شده است

با توجه به این که تورم نزدیک به 10 درصد برای کشورهای جهان سوم نظیر ایران مطلوب است در حال حاضر رکود تورمی در کشور روند نزولی به خود گرفته است.

ابراهیم بهادرانی - دبیر کل اتاق بازرگانی تهران - امروز در مروری بر وضعیت رکود تورمی کشور و چشم اندازهای سال‌های پیش رو با تاکید بر این‌که رکود تورمی یکی از بدترین بلایای اقتصادی است، گفت: اقتصاد ایران بعضا با مقاطعی با رکود تنها و یا با تورم تنها همراه بوده است ولی در شرایط فعلی به طور همزمان دچار رکود تورمی شده است.

وی با اشاره به این‌که در چنین شرایطی تقاضا برای کارخانجات از بین می‌رود، گفت: رشد بخش کشاورزی در شش ماهه اول سال 91 مثبت 6.1 بوده است که این رقم در شش ماهه دوم سال 92 به 2.1 رسیده است.

بهادرانی درباره رشد بخش فروش نفت با تاکید بر این‌که فروش نفت در شش ماهه اول سال 91 به منفی 36.7 رسیده است، خاطرنشان کرد: این رقم در شش ماهه دوم سال 92 به منفی 9.4 رسیده است و مجموعا طی دو سال اخیر حدود 47 درصد از درآمد و ارزش افزوده نفت کم شده است.

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که رشد بخش صنعت و معدن در شش ماهه دوم سال 91 معادل 10.9 و در شش ماهه اول سال 92 منفی 7.7 بوده است اذعان کرد: گروه خدمات طی دو سال اخیر رشد منفی داشته است به نحوی که رشد گروه خدمات در شش ماهه دوم سال 91 منفی 1.1 و در شش ماهه اول سال 92 منفی 2.4 شده است.

وی با اشاره به وضعیت رشد تولید ناخالص داخلی، گفت:‌این رقم در شش ماهه دوم سال 91 منفی 6.3 و در شش ماهه اول سال 92 منفی 3.1 شده است.

بهادرانی در ادامه درباره شاخص‌های دیگر اقتصادی گفت: هزینه‌های مصرف بخش خصوصی در شش ماهه دوم سال 92 منفی 5.5 و در شش ماهه اول سال 91 معادل 3.7 بود، هزینه‌های مصرف بخش دولتی در شش ماهه دوم سال 91 منفی 6.1 و در شش ماهه اول سال 92 منفی 7.3، رشد صادرات کالا و خدمات در دوره زمانی اول منفی 17.7 و در دوره زمانی دوم 3.5 و رشد واردات کالا و خدمات در دوره زمانی اول منفی 20.2 و در دوره زمانی دوم منفی 3.3 شده است.

رشد 3 برابری نرخ تورم حد فاصل‌ سال‌های 89 تا 92
دبیر کل اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این‌که ‌از تیر ماه سال 90 وارد رکود شده‌ایم، بیان کرد: طی پنج سال بین سال‌های 81 تا 85 و دهه اول سال 80 وضعیت خوبی در کشور حاکم بوده ولی پس از آن دوره روند شدت گرفتن رکود و تورم افزایش یافت و تا سال 91 اقتصاد کشور به شدیدترین وضعیت رکود طی سال های پس از جنگ دست یافت.

به گفته وی ، پیش بینی مسوولین این است که روند به گونه‌ای باشد که روند رشد اقتصادی طی سال جاری در خوشبینانه‌ترین حالت به صفر و در بدبینانه ترین حالت به منفی یک برسد.

بهادرانی در پایان با بیان این‌که تورم از سال 89 تا 92 سه برابر شده است، گفت: در حال حاضر پیش بینی مسوولین این است که در سال جاری تورم تا 25 درصد کاهش و رشد اقتصادی بین 1.5 تا 2 درصد باشد.






ایسنا

(سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳) ۱۱:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها