دوشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۶۶۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تعیین نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای بر سر دوراهی

در آستانه برداشت برگ سبز چای از باغ‌های گیلان، هنوز نرخ خرید تضمینی آن به صورت رسمی اعلام نشده است و کشاورزان و کارخانه‌داران چشم به دولت دوخته‌اند.

حدیث سرنوشت چای سیاه به قدری پیچیده و طولانی است که هر بار در آستانه فصل برداشت سر باز می‌کند و مشکلات آن اضافه‌تر می‌شود.

با وجود اینکه در آستانه فصل برداشت چای از باغ‌های چای گیلان که بیشترین درصد تولید چای را در کشور دارند بر خلاف سال‌های گذشته هنوز هیچ نرخی برای خرید تضمینی این برگ سبز به صورت رسمی اعلام نشده است و کارخانه‌داران و چایکاران در سردرگمی برداشت چای هستند.

کارخانه‌داران اعلام کردند با وجود آمادگی برای خرید برگ سبز چای اما به دلیل اعلام نشدن نرخ تضمینی این محصول استراتژیک کشور، در کارخانه‌ها همچنان بسته است و در بلاتکلیفی هستند.


*سفره کشاورز چایکار تهی است

رئیس اتحادیه چایکاران شمال کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس وضعیت صنعت چای را هر سال بدتر از سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: تاکنون بیش از 85 سال از خدا عمر گرفته‌ام و نتوانستم برای صنعت چای اقدام موثری انجام دهم زیرا کسی صدای ما را نشنید و یا شنید به روی خود نیاورد.

ایرج هوسمی افزود: نمی‌دانم بهار سال آینده را می‌بینم یا نه اما به دولتی‌ها اعلام می‌کنم که کشاورز چشم به راه دارد تا سفره‌اش خالی نباشد.

وی با بیان اینکه حدود 10 روز دیگر برداشت چای از باغ‌های گیلان و مازندران آغاز می‌شود، اظهار کرد: هنوز نرخ تضمینی برگ سبز چای را اعلام نکرده‌اند.

رئیس اتحادیه چایکاران شمال کشور برگزاری جلسات مختلف برای صنعت چای را بی‌نتیجه دانست و تصریح کرد: اگر امسال نیز وضعیت چای و چایکار مانند سال‌های گذشته رقت‌برانگیز باشد بهتر است هرگز این ایام نگذرد.

وی خاطرنشان کرد: کشتی در حال غرق صنعت چای نیاز به ناخدایی قوی دارد که بتواند آن را به ساحل نجات برساند.

*توزیع چای سنواتی روزگار چای سیاه را سیاه‌تر کرد

رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانه‌داران چای شمال نیز در گفت‌وگو با فارس وضعیت چای را خراب‌تر از گذشته خواند و اظهار کرد: سازمان چای کشور با گشودن در انبارهای چای سنواتی و توزیع این چای تاریخ گذشته روزگار چای سیاه را سیاه‌تر کرد.

سعید رحمت‌سمیعی، با بیان اینکه با بازگشایی درهای انبارهای چای با حمایت سازمان چای خرید محصول چای خشک کارخانه‌داران 40 درصد کاهش یافت، افزود: با این کاهش رسوب چای در انبارها نمایان شد.

وی با بیان اینکه با کمک نوبخت این امکان فراهم شد که در مدت کوتاهی تمام طلب چایکاران پرداخت شود، گفت: خواسته ما این بود این دین از گردن ما برداشته شود و با پرداخت طلب چایکاران کشاورزان به حق خود رسیده باشند.

این مسئول ادامه داد: ما کارخانه‌داران نیز 27 هزار و 500 تن حواله در اختیار داشتیم و می‌دانستیم اگر به قیمت مناسب آنها را به فروش برسانیم بدهی تمام مدیران کارخانه‌دار به دولت بابت بهای برگ سبز پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با این امید سندیکا وارد عمل شد، تصریح کرد: با ایجاد اتحاد و اعتماد مدیران کارخانه‌ها به هیئت مدیره سندیکا توانستیم 2 هزار و 500 تن حواله کارخانه‌ها را در اختیار بگیریم و به وکالت از آنها حواله‌ها را به فروش برسانیم.

رحمت‌سمیعی، با بیان اینکه 90 درصد مجموع حواله‌ها را تجمیع کردیم، گفت: قدرت چانه‌زنی را برای فروش حواله‌های واردات چای فراهم کردیم و با مشتریان مختلفی که نیاز به حواله‌های وارداتی داشتند وارد مذاکره شدیم.

وی اضافه کرد: نهایتاً حواله‌هایی با قیمت متوسط 472 تومان توسط سازمان چای را به مبلغ یک‌هزار و 130 تومان فروختیم و با این قرارداد حدود 90 درصد بدهی‌های مدیران کارخانه‌دار تسویه شد.


*اعلام نشدن بهای برگ سبز چای به صورت کارشناسی از مشکلات چای است

رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانه‌داران چای شمال کشور مشکلات رویاروی صنعت چای را اعلام نشدن بهای برگ سبز چای به صورت کارشناسی و با محاسبه هزینه‌های واقعی دانست.

وی پرداخت نکردن تسهیلات به‌زراعی به صورت مساعده در چندین سال اخیر را از دیگر مشکلات چای عنوان کرد و گفت: فروش حواله سال 91 کارخانه‌های چای‌سازی به قیمت نازل توسط سازمان چای و پیگیری نکردن مشکلات بیمه‌های تامین اجتماعی، دارایی و ارزش افزوده از دیگر معضلات صنعت چای کشور است.


*70 درصد باغ‌های چای کشور از بین رفت

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس صنعت چای را در حال نابودی خواند و اظهار کرد: کشاورز چایکار چیزی برای از دست دادن ندارد زیرا 70 درصد باغ‌های چای کشور از بین رفته است.

محمدمهدی رهبری‌املشی، با بیان اینکه باید با برنامه کار و تلاش کرد، افزود: برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی می‌تواند صنعت چای را از وضعیت فعلی خارج کند.

وی با بیان اینکه چای قصه‌ای پغصه است، تصریح کرد: تمام مسئولان باید پاسخگوی وضعیت صنعت چای امروز باشند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در سرنوشت فعلی چای همه ما مسئول هستیم، خاطرنشان کرد: همه ما باید در افول صنعت چای پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به اینکه کسی نباید خود را در بحث صنعت چای منزه و پاک بداند، یادآور شد: تصمیم‌گیرندگان چای چهار رکن دارند که هیچ همخوانی با یکدیگر ندارند.


*چای در ردیف بودجه 93 دولت جای گرفت

مشاور سخنگوی دولت در شورای عالی کشاورزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تاکنون مسئولان و کارخانه‌داران با سیاست در بحث چای ورود نکرده‌اند.

عبدالغفار شجاع، با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی به شدت به دنبال احیای صنعت چای است، گفت: امسال دولت تسهیلات خوبی برای چای در ردیف بودجه گذاشته است.

وی با بیان اینکه دولت برای خرید برگ سبز یک و دو کمک می‌کند، تصریح کرد:  به همین منظور امسال چای در بودجه 165 میلیارد تومان پول دارد که برای آماده‌سازی، کارخانه‌ها و به‌زراعی باغ‌های چای است.

این مسئول تلاش نمایندگان در بحث صنعت چای را مهم دانست و خاطرنشان کرد: نمایندگان و دست‌اندرکاران چای به دنبال بهبود وضعیت چای هستند.





فارس

(دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳) ۱۳:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها