دوشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۶۶۸۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چرا کشاورزان زمین‌هایشان را می‌فروشند؟

در حال حاضر درآمد کشاورز قابل رقابت با قیمت زمین کشاورزی نیست؛ از این‌رو ترجیح کشاورزان فروش زمین کشاورزی به جای تولید محصول است لذا ضرورت دارد وزارت جهاد کشاورزی ضمن حمایت مالی از کشاورز، راهکارهای علمی خود را برای بهبود وضعیت کشاورزی و تولید ارائه دهد.

مجید کوپاهی – عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران _ در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در کشور و لزوم توجه دولت به این بخش گفت: باید حمایت‌های مالی از سوی دولت برای کشاورزان در نظر گرفته شود.

وی علت از بین ‌رفتن زمین زراعی و مراتع کشاورزی را فروش زمین‌های شمال کشور عنوان کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید ضمن حمایت مالی کشاورز، راهکارهای علمی خود را برای بهبود وضعیت کشاورزی و تولید محصول سالم و با کیفیت ارائه دهد.

بکارگیری روش‌های علمی مهم‌ترین اولویت وزارت جهاد کشاورزی
این کارشناس مهم‌ترین اولویت وزارت جهاد کشاورزی را در سال جاری تشکیل تیم علمی برای بکارگیری روش‌های تخصصی و فکر شده در امر تولید، صادرات و سایر موارد کشاورزی دانست.

کوپاهی گفت: با توجه به این‌که وضعیت کشاورزی ایران مطلوب نیست باید به دنبال تصمیمات کارشناسی و کارهای تحقیقاتی گوناگون برای بهبود این شرایط بود به مین دلیل انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری از نظرات کارشناسی و فارغ‌التحصیلان متخصص در این امر استفاده کند.

وی افزود: باید برنامه‌ریزی‌های دقیق در راستای مصرف آب، نوع گیاهان تولیدی سازگار با محیط زیست و زمین‌های زراعی انجام شود.

به گفته این کارشناس کشاورزی کشوری سیاست‌زده هستیم که ممکن است گندم نیز مانند نفت وارداتش متوقف شود به همین دلیل باید از هم اکنون برنامه‌ریزی‌های کارشناسی برای بالا‌بردن تولید گندم صورت گیرد.

کوپاهی با بیان این‌که کارشناسان خبره کشاورزی بسیاری در کشور ما حضور دارند، اظهار کرد: باید مطالعات زیادی در زمینه‌ نوع بذر‌های به کار گرفته شده صورت گیرد؛ به‌طوری که به همه کشاورزان القا شود با توجه به شرایط آب‌ و هوایی و زمین زراعی خود کدام محصولی را بکارند تا به تولید مطلوب‌تر و اقتصادی‌تر دست یابند.

سدها با فکر کارشناسی ساخته نشده است
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران میزان بارندگی در سال‌های اخیر را کم ارزیابی و اظهار کرد: با توجه به شرایط کمبود آب در کشور باید به فکر تغییر شیوه‌های غذایی مردم بود؛ به‌گونه‌ای که مصرف محصولاتی که در پروسه‌ تولید به آب کمتری نیاز دارند جایگزین محصولات آب‌بر شوند.

وی با بیان این‌که تاکنون تصمیمات نادرستی برای استفاده‌ بهینه آب گرفته شده است، گفت: ایجاد سد و شبکه‌های آب‌رس به دلیل این‌که فکر کارشناسی پشت آن نبوده موجب از بین‌رفتن آب‌های زیرزمینی شده است.

این کارشناس کشاورزی با بیان این که تولید گوشت 10 برابر بیشتر از تولید غلات آب مصرف می‌کند، گفت: باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود که مصرف غلات در میان مردم نسبت به گوشت افزایش یابد.

کوپاهی تصریح کرد: می‌توان با استفاده از روش‌های کارشناسی و تخصصی، تولید غلات را به چندین برابر افزایش داد تا پاسخگوی نیاز همه افراد باشد.

ضرورت حفظ نام ایران در کالاهای صادراتی
وی یکی‌ دیگر از اولویت‌های بخش کشاورزی را توجه بیشتر این بخش به امر صادرات عنوان و اظهار کرد: صادرات محصولات کشاورزی باید تقویت شود؛ به‌طوری که صادرات یک محصول مانند زعفران در نهایت به اسم ایران تمام شود نه این‌که با ارسال به کشور‌هایی چون پاکستان و بسته‌بندی در آنجا به اسم کشور دیگری صادر شود.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران فعالیت تمام بخش‌های مربوط به کشاورزی از جمله صنعت تدابیری، حمل‌ونقل و غیره را برای تدبیر یک محصول سالم و با کیفیت مهم ارزیابی و اظهار کرد: باید سیاست‌گذاری‌های مفیدی در تمام این بخش‌ها در جهت بهبود وضعیت کشاورزی ایران اجرا شود.




ایسنا

(دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳) ۱۳:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها