جمعه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۵:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۶۵۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آغاز خرید تضمینی برگ سبز چای از هفته آینده

رییس سازمان چای کشور از بازگشایی کارخانه‌های چای از ۲۵ فروردین برای خرید برگ سبز چای کشاورزان خبر داد.

علی محرر گفت: تمامی کارخانه‌های چای باید برای خرید و تولید چای تا قبل از بازگشایی با سازمان چای قرارداد ببندند.

وی با بیان اینکه قیمت پیشنهادی برگ سبزچای تاکنون مورد تصویب قرار نگرفته است، افزود: پیشنهاد ما برای برگ سبز چای درجه یک حدود 2000 تومان و برگ سبز درجه دو حدود هزار تومان است.

رییس سازمان چای کشور با بیان اینکه سه پیشنهاد مشخص برای تنظیم قراردادها به مدیران کارخانه‌های چای داده‌ایم، اضافه کرد: پیشنهاد نخست خرید به صورت آزاد توسط کارخانه‌ها انجام خواهد گرفت که مطابق آن ۴۰ درصد مبلغ برگ سبز را به صورت نقدی کارخانه‌دار می‌پردازد و ۶۰ درصد مابقی را سازمان چای پرداخت می‌کند.

محرر ادامه داد: پیشنهاد دوم اینکه خرید دولتی است و ۴۰ درصد را دولت متقبل می‌شود و ۶۰ درصد بعدی نیز به عهده کارخانه‌دار است.

وی خرید به صورت حق‌العمل کاری را به عنوان پیشنهاد سوم مطرح کرد که کارخانه‌ها براساس آن چای تولید می‌کنند.

به گفته محرر در این مدل مبلغی بابت هر کیلو چای به کشاورزان پرداخت می‌شود.

رییس سازمان چای از ردیف بودجه ای که در سال ۹۳ برای چای مشخص شده است ابراز خوشحالی کرد و افزود: اگر باغداران نسبت به به‌زارعی باغ های چای خود هزینه کنند، قول می‌دهیم هر زمان تسهیلات به‌زارعی تخصیص یابد این تسهیلات به آنها پرداخت شود.

وی گفت: تاکنون 2500 تن انواع کود شیمیایی بین چایکاران توزیع شده است.

محرر در مورد مقدار چای سنواتی کنونی در انبارها گفت: ۱۰ هزار تن از این چای برای تبدیل به کمپوست به کارخانه‌ها تحویل داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید طوری چای باکیفیت تولید کنیم تا به چای سنواتی تبدیل نشود، خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ هزار تن چای نیز به کشورهای دیگر صادر شده است.

به گزارش ایسنا، استان‌های گیلان و مازندران ۳۲ هزار هکتار باغ چای دارند که به ترتیب ۸۵ و ۱۵ درصد سهم تولید چای کشور را به خود اختصاص داده اند.

هر ساله حدود ۴۰ هزار تن چای خشک از این استان ها به دست می آید و در مجموع ۶۰ هزار خانوار چایکار در گیلان و مازندران از این راه امرار معاش می کنند.

 

 

 

 

ایسنا

(جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳) ۱۵:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها