دوشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۳
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۴۶۴۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد

آقای وزیر، یارانه موضوعی جدای از مزد است ...!!!

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با شبکه خبر در مورد حداقل دستمزد کارگری در سال جاری گفت: سیستم طوری طراحی شده است که کسانی که در سال جاری کار می‌کنند با توجه به حداقل حقوق طراحی شده و مزایای جانبی و یارانه در ماه حداقل 900 هزار تومان دریافت خواهند کرد که می‌توانند با این مقدار هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.


به نظر می‌رسد در مورد دستمزد واقعیت‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. تورم در حال حاضر 25 درصد نیست و با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی، احتمال کمی وجود دارد تا پیش‌بینی‌های تورم در بودجه سال 93، محقق شود. با این حال در آنچه آقای دکتر ربیعی در رابطه با مزد فرمودند، به نظر می‌‌رسد یک نوع غلو وجود دارد که در کلام سایر وزرای پیش از ایشان نیز وجود داشت.

وزرای پیشین نیز همواره مزد را با جمع‌بندی‌های آن و تلفیق کردن با یارانه‌ها برای جامعه کارگری بیان می‌کردند. آنچه به نظر من اشتباه است این نکته است که یارانه‌ها را در دستمزد کارگران به حساب بیاوریم. یارانه موضوعی جدای از مزد است و کمکی است که دولت به همه مردم می‌کند.

اینکه آقای وزیر عنوان می‌کنند مجموع حقوق کارگران 900 هزار تومان خواهد شد و این میزان خواهد توانست زندگی راحتی را برای آنها تامین کند، با اظهارات ایشان قبل از وزارتشان منافات دارد. ایشان به عنوان یک مدرس و محقق به خوبی به مفاهیم خط فقر، خط فقر مطلق و خط بقا اشراف دارند. شاید 900 هزار تومانی که ایشان بیان کرده‌اند، بیان‌کننده خط بقا باشد و نه خط فقر!

بنا به گزارش محققان دانشگاهی مستقل، خط فقر یک میلیون و 535 هزار تومان است، لذا به نظر «خط بقا» مدنظر آقای ربیعی است. از وزیری که محقق و مدرس و دانشگاهی بوده است بعید است که این گونه بدون ملاحظه بیان کند که کارگران با درآمد ماهیانه 900 هزار تومان می‌توانند هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند و از طرفی مقدار یارانه را هم به حقوق کارگران اضافه کنند. باید بپذیریم که بسیاری از کارگران دچار فقر معیشتی هستند. آنچه جمع حقوق و مزایای جانبی کارگران است، 830 هزار تومان خواهد شد. بنابراین یارانه را تحت هیچ عنوان نمی‌توان به حقوق کارگران اضافه کرد. این انتقادی بود که جامعه کارگری به وزیر کار سابق نیز داشت. به نظر می‌رسد کارگران ولو اگر میزان 900 هزار تومان را هم دریافت کنند باز هم نمی‌توانند معیشت خود را تامین کنند. به‌رغم این که نوع محاسبه حداقل دستمزد امسال روش خوبی بود اما معاونت وزارت کار نیز اطلاع دارد که هنوز با واقعیت‌های موجود فاصله زیادی وجود دارد و برای همین پذیرفته‌اند که برای رسیدن به میزان مناسب باید کمک‌های جانبی را افزایش دهند. در شرایط کنونی کارگران فقط با پرکاری و کارهای مجدد و چند شیفته می‌توانند شکاف میان هزینه و درآمد خود را پر کنند و بخش‌هایی از جامعه کارگری که قادر به این امر نیستند دچار فقر مزمنی هستند که در جامعه مشاهده می‌شود. لذا بجاست که به زندگی واقعی کارگران پرداخته شود و از رویکردهای شعاری به دور باشیم و باور داشته باشیم که با شعار نمی‌توان سفره کارگران را رنگین کرد.

مهدی جاوید پور

مهدی جاویدپور، سردبیر اقتصادی فودنا

(دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳) ۱۱:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها