یکشنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۶۳۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

صنعت مرغداری کردستان جزو پنج استان برتر کشور ‌

رئیس مبارزه با بیماری‌های طیور استان کردستان، با اعلام اینکه 260 واحد مرغداری در استان به صورت ماهانه در فعالیت هستند، گفت: خوشبختانه استان کردستان جزو پنج استانی که دارای کمترین تعداد تلفات در واحدهای مرغداری است.

دکتر محمدطاهر پارسافر  با اشاره به اینکه خوشبختانه صنعت مرغداری کردستان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اظهار کرد: گزارشات و آمارهای صنعت طیور استان کردستان در سامانه اطلاعات جفرافیایی طیور‌(‌GIS) به صورت روتین و آنلاین ثبت می‌شود.

وی افزود: گله‌های طیور از زمان خروج از کارخانه جوجه‌کشی تا زمان کشتار، ردیابی و گزارش وقایع در طول دوره پرورش ثبت می‌شود و اداره کل دامپزشکی از طریق چندین برنامه مراقبتی فعال و غیرفعال بر واحدهای مرغداری استان نظارت مستمر دارد.

رئیس مبارزه با بیماری‌های طیور استان کردستان، با بیان اینکه مرجع آمار طیور به ویژه در ارتباط با تلفات و بیماری‌های طیور، اداره کل دامپزشکی استان است، تصریح کرد: علاوه بر سازمان دامپزشکی، ارگان‌های دیگری نیز بر این امر نظارت دارند، لذا بدیهی است که با چند طرح تحقیقاتی و چند عمل ضرب و تقسیم نمی توان در خصوص صنعت عظیم مرغداری استان اظهار نظر کرد.

دکتر پارسافر با اعلام اینکه بر اساس تجربیات چندین ساله در سطح استان بسیاری از مجوزهای مرغداری صادر شده در عمل هیچگاه به واقعیت تبدیل نشده است، گفت: از کل واحدهای مرغداری استان، ماهانه به طور متوسط حدود 260 واحد فعال و دارای جوجه هستند.

وی با اشاره به اینکه 150 واحد نیز در سطح استان در هر ماه جوجه‌ریزی هستند، ادامه داد: در سال 92 میزان جوجه‌ریزی استان بالغ بر 34 میلیون قطعه و در سال 91 حدود 30 میلیون قطعه بوده است.

رئیس مبارزه با بیماری‌های طیور استان کردستان، با ذکر این نکته که بر اساس آمارهای گذشته، هر سال بالغ بر چهار میلیون قطعه به جوجه‌رزی استان افزوده می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی اینکه در سال 1394 جوجه‌ریزی استان به 86 میلیون قطعه در سال برسد، یک فرض محال و اشتباه است.

دکتر پارسافر با اشاره به اینکه ظرفیت کشتارگاه‌های استان در حال حاضر 104 هزار قطعه در روز است، ادامه داد: این کشتارگاه‌ها قابلیت کشتار 104 هزار قطعه طیور در روز را دارند که در صورت لزوم و افزایش ساعت کاری این ظرفیت قابل افزایش است و همزمان با رشد صنعت بر تعداد کشتارگاه‌ها نیز افزوده می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، نگرانی از وضعیت تراکم صنعت مرغداری در برخی از مناطق استان کاملاً طبیعی بوده، اما خوشبختانه با توجه به تصمیمات اتخاذ شده، شرایط و ضوابط تعریف شده در کمیسیون مربوطه تا حدی این نگرانی‌ها بر طرف شده است.

دکتر پارسافر با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای ارائه شده از طرف سازمان دامپزشکی کشور، استان کردستان جزو پنج استانی که دارای کمترین تعداد تلفات در واحدهای مرغداری است، تصریح کرد: در حال حاضر در کشورهای دارای صنعت مرغداری پیشرفته تلفات چهار درصد می باشد که مربوط به سن و وزن پایین کشتار است.

وی افزود: در حال حاضر خوشبختانه کشور ما در شرایط بهتری قرار دارد و در صورت تغییر ذائقه مردم در کنار فرهنگ‌سازی صحیح و پایین آوردن وزن و سن کشتار، این درصد تلفات در سطح استان به راحتی محقق خواهد شد.

دکتر پارسافر در پایان با تأکید بر اینکه ارائه آمار از وضعیت مرغداری استان باید از جانب افراد متخصص و متولی امر صورت پذیرد، یادآور شد: در سطح استان چندین کمیته از جمله کمیته بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، کمیته تخصصی طیور، کمیسیون ویژه بیمه طیور، کمیسیون صدور پروانه استان و ... فعال هستند، لذا ارائه اطلاعات صنعت مرغداری استان از طرف افرادی که آگاهی کافی ندارند باعث سردرگمی و تشویش افکار عمومی خواهد شد.






ایسنا

(یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳) ۱۴:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها