شنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۶۳۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تحقق اقتصاد مقاومتی با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشاورزی

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بخش کشاورزی، توجه به سلامت غذایی و اصلاح سیاست‌های یارانه‌ای از جمله راهکارهای بخش کشاورزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

بهاءالدین نجفی - استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بخش کشاورزی، توجه به سلامت غذایی، گسترش تحقیقات و ترویج و اصلاح سیاست‌های یارانه‌ای، می‌تواند بخش کشاورزی را در تحقق اقتصاد مقاومتی به توفیق برساند.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع تولید در کشور استفاده از واریته‌هایی با نیاز آبی کم از جمله راه‌هایی است که به استفاده بهینه از منابع می‌انجامد.

این کارشناس کشاورزی با بیان این‌که استراتژی کلی دولت باید بر اساس تولید پایدار و سلامت غذایی استوار باشد، تصریح کرد: تاکید احساسی بر تولید بیشتر بدون توجه به محدودیت آب و خاک ممکن است به از درست رفتن منابع آبی، استفاده از کودها و سموم شیمیایی و از دست رفتن سلامت غذایی منجر شود.

به گفته نجفی بخش کشاورزی از پتانسیل‌هایی در فرآیند توسعه اقتصادی برخوردار است اما این پتانسیل باید با بخش‌های غیر کشاورزی در حالت تعادل قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مقاطع رکود اقتصادی بخش کشاورزی تنها بخشی است که از قابلیت تولید مستمر و مداوم و حتی رشد برخوردار است که این از پتانسیل های‌این بخش است اما باید برای جلوگیری از فشار بیش از حد به این بخش، باید توازنی بین رشد بخش کشاورزی با بخش‌های دیگر اقتصادی ایجاد شود.

این کارشناس کشاورزی با بیان این‌که سهم کشاورزی در اشتغال مرتبا کاهش پیدا می‌کند، گفت: این مساله مختص کشور ما نیست و در سایر نقاط جهان نیز وجود دارد لذا نمی‌توان به بخش کشاورزی صرفا به عنوان منبع ایجاد اشتغال تکیه کرد بلکه استراتژی غالب در این بخش باید با نگاه تامین امنیت غذایی باشد.





ایسنا

(شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳) ۰۹:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها