جمعه / ۸ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۷:۰۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۶۲۵۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

سهم قزوین در تولید ماهی کشور

استان قزوین در چند سال اخیر سهم قابل توجهی را در تولید ماهی‌های خوراکی و تزئینی داشته به طوری که در این عرصه رتبه سوم را نیز کسب کرده است.

پرورش ماهی یکی از قسمت‌های تولیدی در استان قزوین محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی در آن به چشم می‌خورد.

در استان قزوین نیز به دلیل وجود آب مناسب در منطقه، پرورش شیلات در استان به راحتی امکان پذیر است و این مهم خود یکی از ظرفیت‌های بالای استان در مقایسه با دیگر مناطق کشور است.

در سال‌های اخیر با حمایت دولت، بسیج سازندگی و بخش‌های مرتبط دیگر پرورش ماهی رونق خاصی به خود گرفته است به طوری که در هر منطقه که در استان نگاه کنیم، مشاهده می‌شود که دست کم یک نوع از ماهی‌های پرورشی در حال عرضه به بازار است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر در تمام بخش‌های تولید ماهی از ماهی‌های سرد آبی گرفته تا ماهی‌های زینتی شاهد رشد قابل توجه در استان هستیم.

سیمین شکری، مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان قزوین در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس ابراز می‌کند: استان قزوین در بخش تولید ماهی‌های زینتی با تولید 17 میلیون و 330 هزار قطعه در کشور رتبه سوم را به دست آورده است.

وی ادامه می‌دهد: گلد فیش، تترا، آنجل، سوروم، گربه ماهی و اسکار ماهیان زینتی هستند که در کارگاه‌های پرورش ماهیان زینتی در استان قزوین تولید می‌شوند.

شکری در ادامه به 237 واحد پرورش ماهی شامل ماهیان سرد آبی، گرمابی و خاویاری در استان اشاره کرده و می‌افزاید: بیش از 30 هزار تن ماهی در این 237 واحد در استان قزوین تولید می‌شود.

این مسئول همچنین در خصوص اشتغال‌زایی در بخش شیلات مطرح می‌کند: در سال‌های گذشته با توجه به تولید و پرورش انواع ماهی در استان قزوین برای تعداد 484 نفر در استان قزوین اشتغال‌زایی انجام شده است.

در استان قزوین سالانه دو هزار و 523 تن ماهی سرد آبی تولید می‌شود که 93 درصد رشد را در تولید این محصول نسبت به سال 88 شاهد هستیم.

در تولید ماهی زینتی نیز استان قزوین با تولید سالانه 33.17 تن تولید، رشد 256.6 درصدی را به خود اختصاص داده است.

در خصوص وضعیت تولیدات بخش آبزی پروری استان قزوین می‌توان به تولیداتی از قبیل ماهیان سرد آبی، ماهیان گرمابی، ماهی خاویاری و ماهی زینتی اشاره کرد.

در این زمینه در بخش ماهی سرد آبی همانطور که گفته شد 93 درصد رشد به وجود آمده است که این تغییرات در سال‌های 88 تا 91 به وجود آمده است به طوری که در سال 88 میزان تولید این ماهی در استان قزوین برابر با یک هزار و 306 تن بوده است که در سال 89 این میزان برابر با یک هزار و 672 تن بود.

در سال 90 نیز این آمار به یک هزار و 960 تن ماهی در این سال رسید، در سال 91 نیز میزان تولیدات ماهی سرد آبی در استان قزوین برابر با دو هزار و 523 تن بوده است.

اما در بخش تولید ماهی گرمابی در استان قزوین نیز در سال 88 مقدار 386.57 تن از این نوع ماهی در استان تولید شده است که در سال 89 میزان تولید این ماهی در استان به 425.9 می‌رسد و این در حالی است که در سال 90 با توجه به روند سعودی در رشد تولید این نوع ماهی در استان به 414 تن رسیده و در سال 91 نیز به رکورد 456 تن تولید دست یافته است.

در این بخش میزان رشد تولید این ماهی در استان قزوین در سال‌های 88 تا 91 برابر با 17.9 درصد بوده است.

حمیدرضا الله بداشتی، مسئول بسیج سازندگی استان قزوین در مورد اشتغال‌زایی در بحث تولید ماهی به خبرنگار فارس می‌گوید: به طرح‌های پرورش ماهی و آبزیان در استان قزوین وام 30 میلیونی اعطا می‌شود که 6 ماه تنفس بعد از اعطای وام نیز شامل حال متقاضیان دارای شرایط می‌شود.

وی در ادامه اذعان داشت: محل در نظر گرفته شده برای پرورش ماهی باید از نظر حجم، میزان و سرعت آب، شوری و اسیدی بودن مورد تأیید کارشناسان جهاد کشاورزی باشد.

محمدرضا صفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این خصوص عنوان می‌کند: از دیگر تولیدات استان قزوین در زمینه آبزیان می‌توان به تولید 55 تن ماهی خاویاری در سال 88 اشاره کرد.

وی بیان می‌کند: این میزان در سال 89 به 25 تن کاهش پیدا کرد و در سال‌های 90 و 91 به همان میزان 25 تن رسیده است و تغییری دیده نمی‌شود همچنین درصد تغییرات در این بخش از تولیدات ماهی در استان قزوین 54.5 – بوده است.

ماهی‌های زینتی نیز همانطور که قبلا اشاره شد در استان قزوین تولید می‌شود که در این زمینه استان حائز رتبه‌های برتر تولیدی در کل کشور است.

در سال 88 میزان تولید ماهی‌های زینتی در استان قزوین برابر با 9 میلیون و 300 هزار قطعه بود که این میزان در سال 89 به 11 میلیون و 250 هزار قطعه رسیده است.

در سال 90 تعداد تولید این ماهی‌ها به 14 میلیون 900 هزار قطعه ماهی رسید که در سال 91 با جهش بسیار بالا تعداد تولیدات این نوع ماهی در استان معادل 33 میلیون و 170 هزار قطعه بوده است.

در این بخش از تولیدات ماهی در استان قزوین در سال‌های 88 تا 91 برابر با 256.6 درصد رشد به چشم می‌خورد که با توجه به سایر قسمت‌های تولید آبزی در استان رشد قابل قبول و ممتازی را در این چهار سال به خود اختصاص داده است.

همچنین خاطرنشان می‌شود که مصرف سرانه ماهی در استان قزوین در سال 88 4.1 کیلوگرم بوده است در حالی که این میزان در سال 89 به 4.5 کیلوگرم رسیده است.

در سال‌های 90 و 91 نیز میزان مصرف سرانه در استان قزوین 4.8 کیلوگرم و 5.150 کیلوگرم بوده است که این میزان در سال‌های 88 تا 91 با رشد 25.6 درصدی مواجه شده است.

شکری درباره بالا بردن مصرف سرانه ماهی در استان قزوین اضافه می‌کند: این نهاد با برگزاری نمایشگاه‌ها و دوره‌های طبخ غذا در شهرستان‌های قزوین سعی در بالا بردن نرخ مصرف ماهی در استان را داشته است که طی این چهار سال نیز با افزایش قابل قبولی مواجه شده است.

همچنین باید در نظر داشت که مصرف کل کشور در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بسیار پایین است.

میزان مصرف ماهی در کشور 7.5 کیلوگرم اعلام شده است که در مقایسه با دیگر کشورها 10 کیلوگرم پایین‌تر از نرم جهانی است.

بی‌تردید نگاه جدی به این حوزه می‌تواند علاوه بر رونق خوداشتغالی در این زمینه به بالا بردن سلامت جامعه نیز کمک کند.

 

 

 

 

 

 

 فارس

(جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۳) ۱۷:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها