سه شنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۰
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۴۶۱۹۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

کاهش خطر شکستگی ‌استخوان در مردان با مصرف شیر در نوجوانی

محتوای مواد معدنی استخوان به مقیاس فراوان در دوران نوجوانی افزایش‌ می‌یابد و مصرف شیر به مقدار کافی برای نوجوانان توصیه می‌شود ولی آیا مصرف شیر بیشتر در دوران نوجوانی از شکستگی‌های استئوپروزی بعدی (پوکی استخوان) جلوگیری می‌کند؟

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای پاسخ گفتن به این پرسش، محققان مصرف شیر نوجوانان را در 61 هزار و 600 زن در بررسی سلامت پرستاران و 35 هزار مرد در بررسی پیگیری کارمندان بهداشتی مورد بررسی قرار دادند.

زنان به صورت آینده‌نگر تا 22 سال پس از رسیدن به یائسگی پیگیری شدند و مردان بعد از سن 50 سالگی از نظر شکستگی‌ استخوان لگن به غیر از موارد ضربه یا بدخیمی پیگیری شدند.

در آنالیزهای تطبیق داده شده از نظر اندازه‌های جیره‌ی غذایی، استفاده از مکمل، فعالیت‌ جسمی و شاخص توده‌ی بدنی و مصرف داروی بزرگسال، مصرف شیر و سن، احتمال شکستگی‌ استخوان لگن در مردان به طور قابل توجه برای هر 8 اونس لیوان شیر مصرفی در روز در فاصله‌ی 13 و 18 سالگی افزایش می‌یافت.

محققان می‌گویند: مصرف شیر در نوجوانی بر خطر شکستگی‌های استخوان لگن در زنان تأثیر نداشت. هم مردان و هم زنانی که در نوجوانی شیر بیشتر می‌نوشیدند، بلند قدتر از افرادی بودند که شیر کمتر می‌نوشیدند. تطبیق از نظر بلندی قد، به کاهش خطر شکستگی ‌همراه با صرف شیر نوجوانی در مردان منتهی می‌شد.
(سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲) ۱۰:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها