چهارشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۷:۰۴
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۶۰۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

ورود زیره سبز به معاملات بورس کالا در آینده نزدیک

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران گفت:نخستین معاملات قراردادهای آتی در دنیا بر روی محصولات کشاورزی بود و جای خالی این محصولات در قراردادهای آتی شرکت بورس کالای ایران احساس شد. از این رو در نخستین گام زیره سبز به دلایل خاص در دستور کار بورس کالای ایران برای راه اندازی قرارداد آتی قرار گرفت.

پدرام زاد نو عزیزی در جلسه ای که به منظور آشنایی فعالان بازار زیره سبز با نحوه معاملات در بورس کالای ایران و فراهم سازی مقدمات راه اندازی قراردادهای این محصول با حضور مدیران بورس کالای ایران، فعالان بازار زیره سبز و کارگزاران فعال در حوزه محصولات کشاورزی در مشهد مقدس برگزار شد، افزود: زیر­ه سبز یکی از محصولات صادراتی کشور است که با توجه به شرایط ویژه­ اکولوژیکی مورد نیاز برای آن در مناطق ویژه­ای از جهان و ایران تولید می­ شود.

وی اظهار داشت: ایران با وجود برخورداری از اکولوژی مناسب برای کشت زیره سبز یکی از تولیدکنندگان این محصول در جهان بوده و حجم قابل توجهی از تولید سالانه آن به بازارهای جهانی صادر می شود.

وی افزود : این محصول به طور سنتی بازار معاملات قابل توجهی در منطقه خراسان ایران دارد و در معاملات بازار سنتی زیره سبز در قالب قراردادها و ابزارهایی مورد معامله قرار می گیرد که می توان آن ها را در قالب قراردادهای مشتقه خاصی شناسایی کرد.



**اولین معاملات آتی کشاورزی روی زیره سبز

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با اشاره به اینکه معاملات قراردادهای آتی بر روی کالاهای کشاورزی از قدیمی ترین قراردادهای آتی به حساب می آیند، تشریح کرد : می توان گفت اولین معاملات قراردادهای آتی در دنیا بر روی محصولات کشاورزی انجام شده است و از این بابت معاملات آتی محصولات کشاورزی قدیمی ترین معاملات آتی در دنیا به حساب می آیند و جای این محصولات در قراردادهای آتی شرکت بورس کالای ایران احساس می شد. از این رو در اولین گام محصول زیره سبز به دلایل خاص در دستور کار بورس کالای ایران برای راه اندازی قرارداد آتی بر روی آن قرار گرفت.

زادنو عزیزی اظهار داشت: معامله گران زیره سبز در استان خراسان به صورت سنتی معاملات نقدی و مشتقه زیره سبز را انجام می دهند و تقریباً تمامی حالت های قراردادهای اختیار معامله و آتی در این بازار با پیچیدگی تمام در حال انجام است و این معامله گران پتانسیل بالایی برای ورود به یک بازار ساختار یافته مشتقات را دارند و همین امر زیره سبز را به محصولی واجد شرایط دارایی پایه مناسب برای بورس تبدیل کرده است.



**با بورس کالا نکول معاملات را فراموش کنید

وی افزود: با راه اندازی قراردادهای آتی زیره سبز در شرکت بورس کالای ایران و با توجه به نقش شرکت بورس به عنوان تضمین کننده، معاملات بازار از حالت سنتی کاملا خارج شده و ایفای تعهدات توسط نهاد معتبری همچون بورس تضمین خواهد شد و این امر می تواند تا حد بسیار زیادی دغدغه و نگرانی فعالان این بازار را در خصوص ریسک های نکول و مشکلات مترتبه را کاهش داده و حتی از میان بردارد تا فعالان بتوانند فارغ از نگرانی بابت نکول طرف مقابل به انجام معاملات بپردازند.



**امکان مدیریت ریسک زیره سبز از طریق بورس کالا

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران تصریح کرد: با راه اندازی این معاملات امکان مدیریت ریسک و پوشش ریسک به خوبی میسر خواهد شد تا تولیدکنندگان و فعالان بازار بتوانند خود را در برابر ریسک تغییرات و نوسانات قیمت پوشش دهند و امید آن می رود این امر بتواند توان کشاورزان در برابر نوسانات قیمت را افزایش داده و بر رونق کشاورزی این دارایی بیافزاید و همچنین با کشف نرخ مناسب و شفاف تر زمینه های رشد و توسعه آن را ایجاد کند.

وی دیگر ویژگی های زیره سبز برای عرضه در بورس کالای ایران را برشمرد و گفت: به دلیل استراتژیک نبودن این محصول از طرف سازمان ها و نهادهای متولی مشمول شرایط قیمت گذاری نبوده و نوسانات قیمت در بازار متأثر از سازوکار عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی و نیز عوامل بنیادین تأثیرگذار بر قیمت است. همچنین این محصول قابلیت استانداردسازی به عنوان دارایی پایه قرارداد آتی را داراست.

زادنوعزیزی با اشاره به این که به طور طبیعی حجم معاملات این محصول در ابتدا و در آغاز راه اندازی با حجم کنونی معاملات آتی سکه طلا قابل مقایسه نخواهد بود، توضیح داد: هدف اولیه معاملات آتی زیره سبز، گسترش فرهنگ معاملات آتی در میان فعالان محصولات کشاورزی و به طور خاص فعالان زیره سبز است. از طرفی با توجه به بررسی های صورت گرفته و با توجه به وجود بازار سنتی معاملات این محصول و تمایل ذی نفعان به راه اندازی قراردادهای آتی این محصول، به نظر می رسد که فعالان احتمالی قابل توجهی برای معاملات آتی زیره سبز وجود داشته باشد.



**معاملات قراردادهای آتی زیره سبز رونق می یابد

وی افزود: با توجه به وجود فرهنگ معاملاتی قوی ابزار مشتقه در بازار سنتی زیره سبز ، راه اندازی قرارداد آتی این محصول در بورس کالا توجیه پذیر است و می توان انتظار داشت در آینده و با گسترش فرهنگ معاملات این دارایی پایه از رونق قابل قبولی برخوردار شود. لذا زیره سبز به عنوان یک کالای کشاورزی مستعد برای انجام معاملات قراردادهای آتی می تواند راه گشا برای اشاعه فرهنگ معاملاتی بر روی کالاهای کشاورزی بوده و راه را برای پذیرش سایر کالاهای کشاورزی در این بازار هموار کند.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: با راه اندازی معاملات قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران امکان انجام معاملات بر روی این دارایی در سراسر کشور و از طریق شرکت های کارگزاری ممکن خواهد بود و معاملات عمده آن محدود به خراسان نخواهد بود. این امر می تواند بر روی گسترش معاملات، افزایش کارایی بازار و کشف نرخ مناسب تر این دارایی تاثیر بسیار مثبتی بگذارد.

 

 

 

ایرنا

(چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲) ۱۷:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها