چهارشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۳
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۴۶۰۰۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

احیای مهرگستر زیاران؛ بازگشت امید به صنعت گوشت کشور

احیا و راه‌اندازی مجتمع گوشت زیاران (مهر گستر) شهرستان آبیک که چند ماهی است آغاز شده، به گفته مسئولان استان قزوین می‌تواند امید را به صنعت دامپروری و گوشت کشور بازگرداند.

مجتمع گوشت زیاران که بزرگ‌ترین مجتمع گوشت خاورمیانه بوده تا سال 86 به خوبی کار می‌کرد و مشکلی برای تولید و ادامه فعالیت نداشت تا اینکه این شرکت از مردادماه سال 86 به بخش خصوصی واگذار شد.

متأسفانه به نام خصوصی‌سازی، شرکت گوشت زیاران را به افرادی واگذار کردند که هیچ گونه تخصصی در زمینه دامداری نداشتند و در نتیجه بزرگترین مجتمع دامپروری کشور را دچار بحران شد.

پس از شش سال تعطیلی، متروکه بودن و خاک خوردن، بزرگترین مجتمع گوشتی زیاران که در خاورمیانه حرفی برای گفتن داشت و امروز به نام مهر گستر تغییرنام یافته در شهرستان آبیک احیا و راه‌اندازی آن دوباره آغاز شده است.

به مناسبت هفته درختکاری با حضور مسئولان استان قزوین و مسئولان شهرستان آبیک، پنج هزار اصله نهال در شرکت مهر گستر زیاران شهرستان آبیک غرس شد.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار قزوین که در این مراسم حضور داشت، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، اظهار داشت: امروز با وجود همه تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌ها در ابعاد مختلف پزشکی، استفاده از فضای سبز سالم و غیر آلوده و منابع طبیعی بکر و محیط زیست سالم راه فرار از همه این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها ذکر شده است.

منوچهر حبیبی افزود: داشتن محیط زیست سالم، فراهم کردن بستر آن یعنی کاشت درخت است که ضمن حفاظت از آن باید، آحاد جامعه و مسئولان باید در سطح روستاها و شهرها و اراضی ملی نسبت به کاشت درخت اهتمام بورزند.

وی از کاشت 35 درخت از سوی هر دهیاری در بیش از 500 روستا استان قزوین به مناسبت 35 سال عمر انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: با تحقق این امر، بیش از 20 هزار اصله نهال از سوی دهیاران در روستاها غرس می‌شود که به نوعی احیای سنت الهی و امر نیک محسوب می‌شود.

عزم مسئولان قزوین برای احیای شرکت مهر گستر جدی است

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار قزوین ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی مجدد مجتمع گوشتی مهر گستر زیاران پس از شش سال متروکه و بیابان شدن تصریح کرد: بی‌توجهی به این مجموعه عظیم از نکات منفی در کارنامه مسئولان است ولی امروز تلاش و عزم مسئولان استان قزوین برای احیای شرکت مهر گستر و رفع موانع و مشکلات این مجتمع جدی است.

حبیبی ادامه داد: استاندار قزوین بر سرعت‌بخشی بر فعالیت، تحرک و پویایی این مجتمع باارزش که نام و آواز‌ه‌اش سال‌ها در همه جای ایران بلند بود، تأکید دارند.

وی افزود: یکی از ابعاد تحقق اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است راه‌اندازی کارخانجات تولیدی و صنعتی دارای مشکل و راکد است که در دستور کار مسئولان استان قزوین قرار گرفته به همین منظور مسئولان این استان با آمادگی کامل موضوعات و مسائل مربوط به مجتمع گوشتی مهر گستر زیاران را دنبال کرده و در رأس برنامه‌های کاری خود قرار داده‌اند.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: چند روز پیش در نشستی استاندار قزوین با مسئولان آستان قدس رضوی در این استان، به صورت ویژه موضوع مربوط به مجتمع مهر گستر زیاران پیگیری شد تا هرچه زودتر به نتیجه مطلوب برسد.

حبیبی نقش اقتصادی، اشتغال‌زایی، رونق کسب و کار و تولیدی مجتمع گوشتی مهر گستر زیاران شهرستان آبیک را ارزنده و مهم خواند و بیان کرد: این مجتمع می‌تواند در آینده نزدیک در سطح کشور نقش بسزایی ایفا کند و علاوه بر تأمین گوشت استان قزوین، گوشت کشور و حتی خاورمیانه را هم تىمین کند.

ضرورت تسریع در تعیین مال‌الاجاره اراضی آستان قدس در مهر گستر

قائم مقام مجتمع گوشت مهر گستر زیاران شهرستان آبیک نیز در این مراسم این مجتمع را سرمایه ملی ذکر کرد و گفت: مجتمع گوشت مهر گستر زیاران سال‌ها تعطیل شده بود ولی با تلاش و کار بیشتر از حالت اولیه و زشت خارج و پاکسازی شد و مقدمات فراهم قراردادها منعقد شده است.

سیدابوالقاسم علوی افزود: با توجه به اینکه راه‌اندازی این مجتمع بزرگ گوشتی کار ساده‌ای نیست و مسئولان استان قزوین و شهرستان آبیک با همفکری، همدلی و همراهی مسیر درست را تدوین کرده و درصدد هستند هرچه زودتر این مجتمع بزرگ احیا و در چرخه تولید و اقتصاد قرار گیرد.

وی تسریع در تعیین مال‌الاجاره اراضی آستان قدس مجتمع گوشت مهر گستر را از سوی مسئولان استان قزوین ضروری دانست و تصریح کرد: 207 هکتار از اراضی مجتمع مهر گستر متعلق به آستان قدس رضوی است که برای انتقال قرارداد از سرمایه‌گذرای سابق به سرمایه‌گذاران جدید لازم است مال‌الاجاره جدید تعیین شود.

این مسئول همچنین بر تسریع در ارائه خدمات آب، برق، گاز و تلفن از سوی مسئولان شهرستان آبیک به مجتمع گوشت مهر گستر زیاران و نیز تسریع در پرداخت تسهیلات از سوی مسئولان بانک کشاورزی استان قزوین تأکید کرد.

قائم مقام مجتمع گوشت مهر گستر زیاران با بیان اینکه این مجتمع ظرفیت 300 هزار رأس گوسفند و 25 هزار گوساله را دارد، خاطرنشان کرد: کشتارگاه این مجتمع نیاز به آماده‌سازی و تعمیرات اصولی دارد که با تحقق این امر، روزانه بین دو تا چهار هزار رأس دام صورت می‌گیرد.

علوی اضافه کرد: با فعالیت مجدد این مجتمع بزرگ گوشتی، از نظر تأمین غذایی آرامش در ایران اسلامی فراهم شده و گوشت سالم و خوبی به دست مردم می‌رسد.

وی تصریح کرد: این مجتمع حتی می‌تواند در کاهش قیمت گوشت تأثیرگذار بوده و برای تعیین قیمت گوشت در کشور نقش ارزنده‌ای ایفا کند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری شاید احیای این مجتمع می‌تواند به تحقق این مهم کمک کند.

صنعت گوشت کشور مدیون مجتمع گوشت زیاران است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز که در این مراسم حضور داشت، در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبیک صنعت گوشت کشور را مدیون مجتمع گوشت زیاران ذکر کرد و افزود: با تعطیلی و رکود این مجتمع بزرگ گوشتی ضربه سختی بر صنعت گوشت کشور وارد شد.

محمدرضا صفری ادامه داد: بازگشایی مجدد این مجتمع گوشتی علاوه بر اینکه امید را به صنعت گوشت و دامپروری کشور باز می‌گرداند، صنعت دامپروری استان حلقه مفقوده‌اش را به دست می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: با فعالیت مجدد این مجتمع، علاوه بر رونق اقتصادی در شهرستان آبیک، شور و نشاط اجتماعی و فرهنگی در این شهرستان افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به جایگاه ویژه مجتمع گوشت زیاران در سطح بین‌المللی در سال‌های اخیر و مورد اعتماد بودن برند این مجتمع بیان کرد: با پیگیری مسئولان این استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بانک کشاورزی احیای مجدد این مجتمع آغاز شد گرچه ممکن است در آغاز کار بهره اقتصادی نداشته باشد ولی به زودی به جایگاه اقتصادی خود می‌رسد.

صفری اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در چارچوب وظایف و حدود و حیطه اختیارات پیگیر مشکلات مجتمع گوشت مهر گستر زیاران است و مسائل مربوط به این مجتمع را بررسی و رفع می‌کند.

وی اذعان داشت: همه مسئولان استان قزوین عزم خود را جزم کرده‌اند تا این مجتمع بزرگ به چرخه واقعی و حیات طبیعی خود بازگردد.





فارس

(چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲) ۱۲:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها