دوشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۸
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۵۹۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

واردات بی‌رویه، وضعیت خشکبار کشور را تهدید می‌کند

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: متاسفانه واردات بی‌رویه اقلام آفتابگردان، تخمه کدوی مرمری و بادام زمینی با حداقل عوارض گمرکی، وضعیت خشکبار کشور را تهدید می‌کند.

علیرضا ارزانی ممقانی ، با اشاره به اینکه در گذشته کشور یکی از قطب‌های تولید بادام زمینی بود بیان کرد: در سال‌های گذشته به لحاظ واردات بی‌رویه بادام‌ زمینی، کشور به یکی از واردکنندگان این محصول تبدیل شده و متاسفانه در حال حاضر 90 درصد بادام زمینی مصرفی کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

ارزانی ممقانی با بیان اینکه شهرستان خوی یکی از شهرستان‌های آفتاب‌گردان خیز کشور است اظهار کرد: در این شهرستان حدود 330 هزار تن از این محصول تولید و برای نزدیک به 14 هزار نفر شغل ایجاد می‌شود که واردات بی‌رویه آجیل و خشکبار، این تولیدات و فرصت‌های شغلی را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قاچاق بعضی از این اقلام نیز به این مشکل اضافه شده که باید فکری برای این موضوع کرد و مسئولان مربوطه باید همت بیشتری برای حل این مشکلات داشته باشند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در خصوص جایگاه کشور در زمینه تولید آجیل و خشکبار گفت: طعم و ارگانیک بودن خشکبار ایران در دنیا بی‌نظیر است، ایران مهد آجیل و خشکبار دنیا بوده و در این زمینه جایگاه ویژه‌ای دارد، رتبه‌ی تولید و صادرات ما در اقلام مختلف بین 1 تا 5 است که نشان از توان کشور در صنعت آجیل و خشکبار است.

ارزانی ممقانی با بیان اینکه به منظور بهبود این جایگاه و افزایش توان تولید صادرات برنامه‌هایی در نظر گرفته شده، عنوان کرد: در آینده صادرات ما به صورت بسته‌بندی با رعایت استانداردهای جهان خواهد بود و جای صادرات فعلی که به صورت فله است را می‌گیرد.

وی در خصوص اقلام صادرتی آجیل و خشکبار اظهار کرد: پسته یکی از اقلام اصلی آجیل و خشکبار کشور است و ایران با تولید 200 هزار تن از این محصول در سال، مقام دوم تولید پسته را در دنیا کسب کرده است.

ارزانی ممقانی ادامه داد: ایران با صادرات حدود 140 تا 160 هزار تن پسته در سال مقام اول صادرات پسته را داراست، صادرات در 6 ماهه اول سال جاری تقریبا 4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.




ایسنا

(دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲) ۰۹:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها