چهارشنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۴۵۵۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

انتقاد واردکنندگان از واردات دولتی برنج هندی!

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: امسال حدود یک میلیون و 600 هزار تن برنج به کشور وارد شد که اگر به جای واردات بدون مطالعه برنج هندی از سوی شرکت بازرگانی دولتی، وزارت جهاد کشاورزی کار را به بخش خصوصی بسپارد شاهد نوسانات قیمت و مشکلات ناشی از واردات بی‌رویه نخواهیم بود.

مسیح کشاورز  از برنامه‌ریزی برای واردکردن دانش فنی و تکنولوژی تولید برنج به کشور برای ارتقای کمی و کیفی این محصول استراتژیک خبر داد و اظهار کرد: تولید برنج در ایران اقتصادی نیست به همین دلیل هم شاهد تبدیل شالیزارهای کشور به ویلا و آپارتمان هستیم اما با واردات دانش فنی و تکنولوژی‌های به روز دنیا می‌توان علاوه بر افزایش میزان تولید برنج در کشور به صادرکننده برنج هم تبدیل شد چراکه حتی می‌توان تعداد دفعات کشت برنج در زمین‌های کشاورزی را نیز افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار گمرک ایران در سال جاری تاکنون حدود یک میلیون و 600 هزار تن برنج وارد کشور شده است، افزود: گردش مالی واردات برنج کشور سالانه بیش از دو میلیارد دلار است که اگر فقط 10 درصد از این گردش مالی به حوزه دانش فنی و تکنولوژی تولید برنج اختصاص یابد تحولی عظیم در این حوزه به وجود می‌آید.

ایران از صادرکننده برنج به عربستان تا واردکننده از هند
دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه ماشین‌آلات بخش فرآوری برنج نیز چندان به روز نیست و نیاز به نوسازی دارند، خاطرنشان کرد: ایران قبل از انقلاب صادرکننده برنج بود و حتی برنج ایران به عربستان نیز صادر می‌شد اما از بعد از جنگ تحمیلی تاکنون ایران نتوانسته صادرات برنج داشته باشد و عمدتا واردکننده برنج بوده است.

کشاورز با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی بهتر است برای تنظیم بازار داخلی به خصوصی توجه بیشتری کند و کار را به دست آن‌ها بسپارد، ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی در گذشته بدون مطالعه وارد بازار هند می‌شد و به دلیل شیوه غلط خرید باعث ایجاد نوسان زیاد قیمت‌ها در بازار می‌شد در حالی که بخش خصوصی کاملا با مطالعه وارد بازار شده و همه جوانب را می‌سنجد و وارداتی نیز که انجام می‌دهد کیفی‌تر و به صرفه‌تر است.

وی با اشاره به تولید انبوه برنج و ارزش افزوده بالای آن در هند اظهار کرد: هند سالانه حدود 110 میلیون تن برنج تولید می‌کند که 100 میلیون تن آن به مصرف داخلی این کشور می‌رسد و 10 میلیون تن دیگر صادر می‌شود آمریکا نیز دیگر صادرکننده بزرگ برنج در دنیا است.

انتقاد از عوارض صادرات برنج ایرانی
دبیر انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از عوارض صادرات برنج که به ازای هر کیلوگرم صادرات معادل 1500 تا 1800 تومان است، گفت: با این عوارض دیگر جذابیتی برای صادرات برنج ایرانی وجود ندارد. این در حالی است که برای رونق بخشی به صادرات برنج باید برای آن مشوق هم در نظر گرفته شود.

کشاورز تاکید کرد: باید در کنار تامین بازار داخلی به سمت بازار 7.5 میلیاردی جهان نیز برویم. اگر زمینه برای صادرات برنج فراهم شود کشاورزان ما نیز تمایل بیشتری به افزایش تولید پیدا می‌کنند و ارز بیشتری نیز نصیب شور می‌شود حتی رونق صادرات باعث افزایش کیفی برنج تولید داخل هم می‌شود و کشاورزان نیز به سمت مواردی مانند اصلاح بذر می‌روند.

وی با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه جامع صادرات برنج اظهار کرد: کشورهای خارجی به راحتی اقدام به خرید برنج از کشورهای دیگر نمی‌کنند و هر کشور پارامترهای خاص خود را دارد که به همین دلیل باید بتوانیم محصول برنج خود را متناسب با استاندارد و پارامترهای مورد نظر کشورهای دیگر تولید کنیم تا توان صادرات آن را نیز داشته باشیم.

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲) ۱۳:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها