سه شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۷
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۵۵۲۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

سیاست وزارت جهادکشاورزی، هدایت معاملات به بورس کالاست

طی جلسه هم اندیشی که با حضور مدیران بورس کالای ایران، وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه های مرتبط با تولید مرغ و تخم مرغ برگزار شد بر عرضه مرغ و تخم مرغ در تالارهای داخلی و صادراتی بورس کالای ایران تاکید شد.

 علی پناهی - سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در این نشست هم اندیشی با ابراز امیدواری از اینکه با ابلاغ دستورالعمل ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، معامله مرغ و تخم مرغ می تواند از طریق بورس کالا صورت گیرد، اعلام کرد : این بورس در راستای توسعه بازار محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دام و طیور نیاز به پذیرش انبارهای استاندارد دارد.

وی توضیح داد : بورس کالا حتی پیش از ابلاغ دستورالعمل ماده 33 از سوی وزیر جهاد کشاورزی، پیگیری این موضوع را در دستور کار داشته و این دستورالعمل نیز با همکاری بورس کالا و مدیران وزارت جهاد کشاورزی و موسسه پژوهش‎های وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است.

پناهی افزود: رویه‌های معاملات مبتنی بر سیاست قیمت تضمینی ممکن است سوالات و ابهاماتی را برای فعالان بازار ایجاد کند که خوشبختانه این فرآیند معاملات هم در دستورالعمل مذکور و هم در بروشورهای آموزشی که توسط این بورس تهیه شده، به دقت بیان شده است.

پیگیری بودجه در دستور کار است
مدیر کل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه نوسانات قیمت محصولاتی همچون تخم‎مرغ را یکی از عارضه های این بخش عنوان کرد و اظهار کرد: عدم شفافیت در بازار محصولات و فرآورده‎های دامی سبب شکل‎گیری رویه های نادرستی در قیمت‎گذاری آنها شده است که بورس کالای ایران می تواند در بستری عادلانه، منصفانه و مطمئن زمینه معاملات منطقی و کشف قیمت شفاف را برای تولیدکنندگان و تقاضا کنندگان فراهم کند.

رضا ترکاشوند با اشاره به اینکه مطابق با ماده 20 قانون نظام جامع دامپروری وجود سیاست خرید تضمینی در مورد محصولات باغی و زراعی و پس از آن در مورد محصولات دامی از جمله سیاست های حمایتی دولت در این بخش به شمار می رود، توضیح داد : طبق این ماده قانونی، دولت به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی دامی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات دامی و ضرر و زیان دامداران، موظف است همه ساله خرید گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم‌مرغ و شیر را براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی تضمین کند که تا کنون چندان عملیاتی نشده است.

مدیر کل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: اما تصویب قانون افزایش بهره‎وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و سیاست قیمت تضمینی، ورود این محصولات به بورس را تسهیل نموده و باتوجه به تجربه جهانی و وجود چارچوب‌های فنی و حقوقی این بورس، در کارایی آن نمی توان شک کرد.

ترکاشوند اظهار کرد: سیاست وزارتخانه هدایت معاملات محصولات از طریق بورس کالای ایران است و پیگیری تامین منابع مالی برای اجرایی شدن سیاست قیمت تضمینی نیز در دستور کار دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و امیدورایم در بودجه های سالانه این مقوله مدنظر قرار گیرد.

تهاتر تخم مرغ با نهاده‌های دامی
هدایت اصغری - مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن - از دیگر حاضرین در این جلسه بود که بر توجه به ماهیت کالاها و محصولات کشاورزی و خرد بودن فروشندگان این حوزه تاکید کرد و گفت: فعالان بازار محصولات کشاورزی باید با مزایای بورس کالا آشنا شوند.

وی با اشاره به ظرفیت 150 تا 200 هزار تنی انبارهای اتحادیه مرکزی مرغداران میهن بیان کرد: اگر سازوکاری دیده شود که این انبار مورد تایید گمرک و مورد پذیرش بورس باشد، بسیاری از هزینه های حمل و نقل و انبارداری محصولات بویژه نهاده‌های دامی همچون ذرت کاهش یافته و محصول با قیمت پایین تری به دست مشتری خواهد رسید.

از دیگر مباحثی که مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن مطرح کرد، تهاتر تخم مرغ تولیدکنندگان با نهاده‎های دامی بود که حسن رضایی پور - مدیرعامل کارگزاری خوشه چین - در ادامه این موضوع توضیح داد: هم اکنون در بورس کالای ایران یکی از روش های تسویه، روش تسویه اعتباری است که نیازی به مبادله وجه نقد ندارد و طرفین با اعتبار یکدیگر به تسویه معامله می‎پردازند. ضمناً دستورالعمل ذکرشده، بر پایه پذیرش انبار و صدور قبض انبار و معاملات آن در بورس است که در این رویه نیز به نظر می‎رسد تخم مرغ گزینه مناسبی است چرا که در فرآیند انبارداری حداقل افت را خواهد داشت.

صادرات طیور از طریق بورس کالا صورت گیرد
احمد حقی - کارشناس امور طیور وزارت جهاد کشاورزی - نیز با ارایه توضیحاتی در خصوص فرآیند قیمت تضمینی، پیشنهاد داد که صادرات محصولات طیور از طریق بورس کالای ایران و رینگ صادراتی آن پیگیری شود.

وی افزود: حتی پیش از اجرای سیاست قیمت تضمینی می‎توان سازوکارهای بورسی را در مورد محصولات دامی شروع کرد. تشکیل یک کارگروه جهت استخراج رویه های اجرایی بسیار مثمر ثمر خواهد بود.
(سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲) ۱۳:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها