سه شنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۵
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۴۴۸۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

چگونه از غذاخوردن خود لذت ببریم؟

رهنمودهای اسلام در مورد خوردن تنها سلامت جسم را تضمین نمی‌کند بلکه تضمین کننده سلامت جسم و جان است.

 رهنمودهای اسلام در این موضوع نیز همچون سایر مباحث، فوق العاده مهم و ارزشمندند و با در نظر گرفتن عصر صدور آنها، معجزه علمی پیشوایان دین، محسوب می‌شوند.

در ادامه به برخی از احادیث و روایت از معصومین(ع) اشاره می‌کنیم که با عمل و توجه به آنها غذایی که می‌خوریم برایمان گوارا باشد.

امام علی(ع) در این باره به کمیل فرمودند: " ای کمیل! مبادا معده‏‌ات را از خوراک، سنگین کنی. در آن، جایی برای آب و جایی برای باد واگذار و هنگامی که هنوز به خوردن اشتها داری، از غذا خوردن دست بکش، که اگر چنین کنی، غذا را گوارا خواهی یافت؛ چه، تن‏درستی، از کم خوردن و کم آشامیدن است1".

پیامبر خدا(ص) نیز با توصیه به رعایت تعادل در خوردن و آشامیدن می‌فرمایند: "آن گاه که معده خالی باشد، دل حکمت را می‌پذیرد؛ زمانی که معده پر باشد دل حکمت را بیرون می‌افکند2".

آن حضرت همچنین فرمودند: "وقتی اشتها داری غذا بخور و هنوز اشتها داری دست از خوردن بشوی3".

امام علی(ع) نیز در توصیه‌ای که به فرزند خویش امام حسن(ع) داشتند دعایی را فرمودند که با خواندن آن قبل از غذا می‌توانیم لذت بیشتری از غذایمان ببریم چون نام و یاد خدا در آن جاری است، حضرت فرمودند: " فرزندم! هیچ لقمه سرد و گرمی را مخور و هیچ جرعه کم و زیادی را منوش، مگر آن که پیش از خوردن و نوشیدن بگویی: خداوندا! من در خوردن و نوشیدن خویش، سلامت از درد و رنج آن و توان‏یابی با آن برای انجام دادن طاعت، یاد آوردن و سپاس‏گزاری تو، تا زمانی که این خورده و نوشیده را در بدنم باقی می‌گذاری، می‌خواهم و نیز می‌خواهم که با نیرویی که از این به من می‌دهی، مرا به پرستش خویش برانگیزی و نیکو پرهیز کردن از نافرمانی‌ات را به من الهام فرمایی. اگر این کار را کردی، از درد و رنج و از گزندهای احتمالی آن، در امان می‌مانی4".

 

 

 

ایسنا

(سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲) ۱۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها