دوشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۱
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۴۴۳۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

فروکتوز نوشابه‌ها و تنقلات مضرتر از انواع دیگر قندهاست

بررسی‌های پژوهشگران امریکایی نشان می‌دهد: فروکتوز مورد استفاده در بیسکویت، بستنی و سایر غذاهای فرآوری شده، با افزایش اشتها موجب چاقی می‌شود.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، فروکتوز در میوه تازه، آب میوه‌ها و مربا یافت می‌شود. با این حال، از آن در تولید مواد غذایی مانند شربتها نیز استفاده می‌شود.

یک تحقیق جدید با استفاده از اسکن‌های مغزی نشان داد که فروکتوز موجود در نوشابه‌ها و تنقلات مضرتر از انواع دیگر قندهاست. در حال حاضر اسکن‌های مغزی نشان داده‌اند که فروکتوز احساس سیری و عدم نیاز به غذا را در مغز مختل می‌کند، این امر ممکن است به دلیل تاثیر فروکتوز بر جریان خون اطراف مغز که تنظیم کننده اشتها است، اتفاق بیفتد.

به گفته محققان، در این پژوهش بعد از نوشیدن شربت فروکتوز و گلوکز از 20 فرد بالغ تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) صورت گرفت و از این طریق تغییرات جریان خون در هیپوتالاموس که اشتهای انسان را تنظیم می‌کند، پس از هر بار نوشیدن شربت اندازه گیری شد.

محققان می‌گویند: در این بررسی اسکن‌های مغزی نشان داد که مصرف گلوکز سبب کاهش جریان خون در هیپوتالاموس شده است، در صورتی که گروهی که فروکتوز دریافت کرده بودند این تغییرات را نشان ندادند.

محققان معتقدند: نگرانی در مورد مصرف شربتها در تولید مواد غذایی که نقش مهمی در بحران چاقی ایفا می‌کند، در حال رشد است.

آنان به این نتیجه رسیدند: افراط در مصرف فروکتوز، سبب افزایش شیوع چاقی و اثرات نامطلوب چاقی می‌شود، همچنین رژیم غذایی سرشار از فروکتوز عامل مقاومت به انسولین است.

این محققان نتیجه گیری کرده‌اند: مصرف برخی نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رایج می‌تواند منجر به دریافت مقادیر بیش از حد فروکتوز شود. این در حالی است که فروکتوز با مختل کردن حس سیری در مغز زمینه گرسنگی بیشتر و چاقی را فراهم می‌کند. بنابراین اجتناب و دقت در جهت محدود کردن فروکتوز مصرفی بسیار حائز اهمیت است.

نتیجه این تحقیق در مجله انجمن پزشکی امریکا منتشر شده است.

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲) ۱۰:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها