پنج شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۲ / ۱۶:۲۰
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۴۴۲۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
رییس اتاق بازرگانی اهواز:

توسعه اقتصادی خوزستان در اولویت نخست مطالعات استراتژیک

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: منطقه آزاد اروند به اندازه سال‌هایی که از تشکیل آن می‌گذرد، تغییر مدیر داشته است و این عامل موجب شده این منطقه توسعه لازم را نداشته باشد.

عبدالرحمن سلیمانی در نشست ظرفیت‌های توسعه استان خوزستان که امروز با حضور رییس جمهور در محل استانداری برگزار شد، اظهارکرد: لازم است دستور داده شود که زمینه سرمایه گذاری در شرایط کنونی برای سرمایه گذاران جدید فراهم شود.

وی ادامه داد: به دلیل این که این منطقه در حوزه‌های گسترده نفتی و گازی قرار دارد، به منظور پشتیبانی از این صنایع، شیرین شهر در منطقه آزاد اروند ایجاد شود و صنایع سنگین پشتیبانی از تجهیزات نفتی در قالب شهرک‌های صنعتی به صورت متمرکز در منطقه شکل بگیرد.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری بر عهده دولت و وزارت نفت است، لذا پیشنهاد می‌شود در این حوزه‌ها فرصت فعالیت بخش خصوصی فراهم شود.

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اهواز افزود: در حوزه صنعت استان خوزستان سومین رتبه کشور و در برخی موارد رتبه اول را دارد، ولی رتبه این استان در تولیدات صنعتی 13 و در اشتغال هشتم کشور است که این نشان می‌دهد حلقه‌های مفقوده‌ای در برنامه ریزی توسعه استان وجود دارد که مانع توسعه آن شده است.

سلیمانی افزود: درگیری مردم استان با جنگ و دفاع از ارزش‌ها و کیان اسلامی در 10 سال نخست پیروزی انقلاب باعث شده استان خوزستان نتواند از اعتبارات هفت تومانی برای توسعه صنعت و بازسازی اقتصاد خود استفاده کند، در حالی که سایر نقاط کشور از این موهبت بهره می‌بردند.

وی اظهارکرد: زمانی اقتصاد و صنعت استان خوزستان فعال شد که قیمت ارز و هزینه‌های سرمایه‌گذاری بالا رفت و به تبع آن قیمت تمام شده افزایش یافت، به همین دلیل خوزستان نتوانست با دیگر استان‌ها رقابت کند.

رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی اهواز گفت: بانک‌ها در خصوص اعطای تسهیلات به بخش خصوصی 58 درصد نرخ سپرده گذاری اختصاص می‌دهند که تقریبا پایین ترین نرخ سپرده گذاری محسوب می‌شود.

سلیمانی اظهار کرد: جناب دکتر روحانی دولت شما وارث شرایط نامناسبی شده است. بخش خصوصی به دلیل عملکرد نامناسب بانک‌ها و نظام مالیاتی نحیف و نحیف‌تر شده است.

وی اظهار کرد: برای برون رفت از این وضعیت نیاز است که حتما در مطالعات استراتژیک توسعه اقتصادی خوزستان در اولویت نخست قرار بگیرد تا تمام منابع بانک‌های عمومی و خصوصی به آن سمت پیش روند که در استان این مزیت وجود دارد و همه نهادها و دستگا‌ه‌ها موظف شوند در جهت گیری‌های خود از نتیجه این مطالعات تبعیت کنند.

سلیمانی با بیان این که توسعه منابع انسانی از اولویت‌های استان به شمار می‌رود، افزود: می‌طلبد بخشی از منابع صندوق توسعه به طور ویژه برای جبران عقب ماندگی‌های 10 ساله خوزستان و چابک کردن سیستم اعطای تسهیلات تخصیص یابد.

وی در خصوص معوقات بانکی گفت: 15 درصد از معوقات بانکی متعلق به بخش خصوصی است و از این 15 درصد تنها 5 درصد متعلق به بخش تولید است، لذا عدم تامین نقدینگی بخش تولید از عوامل بازدارنده اقتصادی به شمار می‌رود.

سلیمانی تصریح کرد: برای ما محل ابهام است که مشارکت با بانک‌ها، مشارکت در سود و زیان دوطرف است یا مشارکت در سود یک طرفه است.

رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی اهواز خطاب به مسئولان دولتی، اظهار کرد: انتظار جامعه از قهرمانانش‌ بسیار بالاست و امید است این قهرمانان شکست ناپذیر باشند‌.

 

 

 

 

ایسنا

(پنج شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲) ۱۶:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها