چهارشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۴۰۷۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

دانش آموزان در مدرسه مواد غذایی و تنقلات شور نخورند

متخصص آموزش سلامت مدارس گفت: از مشکلات ذائقه‌ای که رواج پیدا کرده، مصرف مواد غذایی و تنقلات شور است که توصیه می‌شود در مدرسه ممانعت شده و در خانه از مصرف بی‌رویه آن جلوگیری شود.

مهناز تسلیمی، متخصص آموزش سلامت مدارس  در مورد اصول تغذیه سالم برای کودکان و نوجوانان اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائلی که برای تأمین سلامت در تمام دوران زندگی به ویژه ایام کودکی و نوجوانی مطرح می شود، بحث تغذیه سالم است.

وی ادامه داد: اثرات سوءتغذیه می‌تواند باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها به صورت کوتاه‌مدت و دائمی شود و نیز می‌تواند در دوران کودکی و نوجوانیف انواع عادات و رفتارهای تغذیه‌ای را در آنها شکل دهد.

تسلیمی اضافه کرد: بحث تغذیه سالم علاوه بر اینکه باید به صورت آگاهی فراگرفته شود حتماً نیاز به عمل کردن به آن دارد تا بحث خودکنترلی و خودمراقبتی تغذیه‌ای در کودکان ایجاد شود.

این متخصص آموزش سلامت مدارس افزود: برای ارائه آموزش‌های تغذیه‌ای سالم در مدارس باید از متخصصان بهداشتی و تغذیه‌ای استفاده شود و از بحث آموزش‌های عامیانه و کلیشه‌ای که جنبه علمی ندارد، خودداری شود.

تسلیمی گفت: خانواده‌ها مهمترین و اصلی‌ترین افرادی هستند که در جهت ایحاد اشتها و ذائقه‌های سالم در کودکان نقش اصلی و مهمی را ایفا می‌کنند و از همان زمان که تغذیه کمکی برای کودک شروع می‌شود، ذائقه و عادات آن هم شکل می‌گیرد، لذا خانواده‌ها در تهیه غذا برای دانش‌آموزان دقت بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: نکته بسیار مهم یادگیری و خوردن صبحانه است که توصیه اکید می‌شود که مدرسه و خانواده بر خوردن صبحانه دانش‌آموزان دقت بیشتری کند و حتی معلمان این فرصت را به دانش‌آموزانی که صبحانه نخورده به مدرسه می‌آیند، بدهند تا بتوانند صبحانه را صرف کنند.

*دانش‌آموزان از میان‌وعده‌های مناسب استفاده کنند

این متخصص آموزش سلامت مدارس افزود: به دانش‌آموزان توصیه می‌شود میان‌وعده‌های تغذیه‌ای را برای زنگ تفریح همراه خودشان داشته باشند که بهترین میان‌وعده‌ها شامل مخلوط آجیلی از دانه‌هایی مثل گردو، بادام، پسته و خشکبارهایی مثل کشمش، توت، انجیر، خرما، نخودچی و لقمه‌های مادرانه مانند نان و پنیر و گردو، آش‌های سنتی، عدسی، خوراک لوبیا، نان و کیک‌های محلی است.

وی ادامه داد: از میوه‌ها می‌توان به سیب، موز، مرکبات، هویج و گروه شیر و لبنیات و بستنی‌های سالم اشاره کرد که برای میان‌وعده‌ها بسیار مناسب است که خانواده‌ها با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی، بومی و محلی می‌توانند این موارد را برای دانش‌آموزان تهیه کنند.

* دلیل برخی از مشکلات ذائقه‌ای و اشتهایی

تسلیمی گفت: بعضی از رفتارهای دانش‌آموزان در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد و متأسفانه با آنها بزرگ می‌شوند که می توان به تند غذا خوردن، در حالت ایستاده یا خوابیده غذا خوردن، پرخوری یا کم‌خوری زیاد، بلافاصله بعد از غذا خوردن خوابیدن و خوردن غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد است.

وی افزود: از مشکلات ذائقه‌ای و اشتهایی که رواج پیدا کرده است، مصرف مواد غذایی و تنقلات شور است که در چیپس‌ها و پفک‌ها، تخمه و آجیل شور، انواع لواشک‌های غیراستاندارد و ترشیجات رواج پیدا کرده است که توصیه می‌شود هم در مدرسه ممانعت شود و هم در خانه از مصرف بی‌رویه آن جلوگیری شود.

 

 

 

 

فارس

(چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲) ۰۹:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها